گزارش گارتنر از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2016 - رشد 129 درصدی Oppo در بین غول‌های اسمارت‌فون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، فیچرفون ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز جمعه 19 آگوست 2016 (29 مرداد 1395) گزارش خود از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2016 را منتشر کرد. طبق این گزارش در دومین فصل از سال 2016، تعداد 344 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به مصرف‌کنندگان فروخته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مجموع فروش تلفن‌های همراه (اعم از اسمارت‌فون و فیچرفون) با 0.5 درصد کاهش مواجه شده و تنها 5 شرکت از 10 شرکت برتر فروشنده تلفن همراه در این فصل به رشد دست یافته‌اند که عبارتند از 4 کمپانی چینی هواوی، شیائومی، Oppo و BBK و شرکت کره‌ای سامسونگ.

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، در توصیف دومین فصل از سال جاری میلادی می‌گوید: «از آنجا که مصرف‌کنندگان منتظر عرضه‌های جدید سخت‌افزار در نیمه دوم سال هستند، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته در سه‌ماهه دوم سال 2016 با کندی مواجه شد.» گفتنی است افت 14 درصدی فروش فیچرفون (گوشی‌های ساده فاقد سیستم‌عامل) نیز در کاهش مجموع فروش تلفن‌های همراه در سه‌ماهه دوم سال 2016 بی‌تأثیر نبوده است.

gartner smartphone market-report q2 2016

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب شرکت‌های سازنده در سه ماهه دوم سال 2016 از نگاه گارتنر

تمام بازارهای به تکامل رسیده (به جز ژاپن) در فصل اخیر شاهد کندی تقاضا برای اسمارت‌فون بوده‌اند که همین مسأله افت فروش 4.9 درصدی را برای این بازارها به همراه داشته است. از سوی دیگر، در سه‌ماهه اخیر فروش اسمارت‌فون در همه بازار‌های نوظهور (به جز آمریکای لاتین) با رشد همراه بوده و موجب شده تا رشد فروش گوشی‌های هوشمند در این بازارها به 9.9 درصد برسد.

سهم سامسونگ از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2016، حدود 10 درصد بیشتر از اپل بود. طی این مدت سری گوشی‌های Galaxy A و Galaxy J رقابت قدرتمندی با گوشی‌های چینی داشتند. گفتنی است سامسونگ به لطف سری جدید اسمارت‌فون‌هایش موفق شد سهمی که اخیرا در بازارهای نوظهور از دست داده بود را مجددا باز پس گیرد.

samsung galaxy a7 2016

سامسونگ گلکسی A7 2016

افت 7.7 درصدی فروش آیفون در سه‌ماهه اخیر نشان‌دهنده آن است که اپل همچنان در سراشیبی نزول به سر می‌برد. فروش آیفون در آمریکای شمالی (بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون اپل) و اروپای غربی کاهش یافته، اما فاحش‌ترین افت فروش اپل به بازارهای چین بزرگ و مناطق تکامل‌یافته آسیا-اقیانوسیه مربوط می‌شود؛ جایی که فروش آیفون، 26 درصد افت نمود. در مقابل، بهترین عملکرد اپل در زمینه فروش آیفون در سه‌ماهه اخیر در مناطقی چون اوراسیا، آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) و اروپای شرقی رقم خورد و فروش آیفون در این مناطق نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 95 درصد رشد داشت.

شرکت Oppo موفق شد با ثبت رشد 129 درصدی در سه‌ماهه اخیر، به بالاترین نرخ رشد در بین 5 فروشنده برتر اسمارت‌فون در جهان دست یابد. طبق گزارش گارتنر، این رشد قابل توجه در نتیجه فروش قدرتمند اسمارت‌فون R9 در چین و سایر کشورهای دنیا حاصل شده است.

oppo r9

Oppo R9

به گفته گوپتا ویژگی‌هایی مانند دوربین مقاوم در برابر لرزش دست (مناسب برای گرفتن سلفی) و تکنولوژی شارژ سریع موجب شده تا Oppo بازاری با مخاطبان خاص برای محصولاتش ایجاد کرده و میزان فروش خود را در بازاری که به شدت رقابتی و کالازده است بالا ببرد.

از حیث سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند، اندروید توانست با کسب 86 درصد از سهم بازار در سه‌ماهه اخیر، بار دیگر از iOS پیشی بگیرد. نگاه به آمار سه‌ماهه دوم سال 2015 نشان می‌دهد که اندروید 82.2 درصد و iOS حدود 14.6 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بودند. در حالی که در سه‌ماهه دوم سال 2016، سهم اندروید به 86.2 درصد افزایش پیدا کرده ولی در مقابل سهم iOS به 12.9 درصد نزول یافته است. بنابر این گزارش، در سه‌ماهه اخیر از سهم پلتفرم‌های دیگر نیز کاسته شده و تنها اندروید رشد داشته است. به عنوان مثال سهم ویندوزفون از بازار گوشی‌های هوشمند، از 2.5 درصد در سه‌ماهه دوم سال 2015 به 0.6 درصد در سه‌ماهه اخیر افت نموده است. سهم بلک‌بری نیز به همین منوال از 0.3 درصد به تنها 0.1 درصد تنزل داشته است. این آمار و ارقام نشان از آن دارند که تقریبا کل بازار اسمارت‌فون در قبضه اندروید و iOS است.

gartner smartphone market-report q2 2016

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب سیستم‌عامل در سه ماهه دوم سال 2016 از نگاه گارتنر

طبق گزارش گارتنر، عملکرد مناسب اندروید در سه‌ماهه اخیر تنها ناشی از تقاضا برای اسمارت‌فون‌های میان‌رده و رده‌پایین در بازارهای نوظهور نبوده، بلکه تقاضا برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته اندرویدی نیز طی این مدت 6.5 درصد افزایش داشته و سهم به‌سزایی در موفقیت اندروید ایفا نموده است.

در فصل اخیر شاهد آن بودیم که تعدادی از شرکت‌های صاحب‌نام در تولید گوشی‌های اندرویدی، دیوایس‌های رده‌بالای خود را به بازار عرضه نمودند (مثل Galaxy S7 محصول سامسونگ) اما نباید از این نکته غافل ماند که برندهای چینی نظیر هواوی و Oppo نیز در حال ارائه اسمارت‌فون‌های پیشرفته خود با قیمت‌هایی پایین‌تر هستند.

روبرتا کوتزا (Roberta Cozza)، از مدیران تحقیقاتی گارتنر، در توصیف عملکرد اندروید می‌گوید: «گوگل با سرعت زیادی در حال تکامل بخشیدن پلتفرم اندروید است که [این امر] به بازیگران عرصه اندروید اجازه می‌دهد در خط مقدم تکنولوژی اسمارت‌فون باقی بمانند. در مواجهه با یک بازار اسمارت‌فون به شدت کالازده، تمرکز گوگل روی گسترش و تنوع بخشیدن به پلتفرم اندروید معطوف شده است.» به اعتقاد کوتزا گوگل با اقداماتی چون افزودن قابلیت‌های بیشتر به اندروید (مثل واقعیت مجازی)، امکان برخورداری از تجربه‌های هوشمندتر و به کارگیری اندروید در ابزارهای پوشیدنی، دیوایس‌های متصل به اینترنت خانگی، سرگرمی‌های داخل اتومبیل و تلویزیون‌ها در حال نائل آمدن به این مهم است .

google cardborad

ابزار واقعیت مجازی گوگل Cardboard

آنشول گوپتا در پایان گزارش به این نکته اشاره می‌کند که در سه‌ماهه دوم سال 2016، پنج سازنده برتر اسمارت‌فون همچنان سهم خود از بازار را افزایش دادند، به طوری که مجموع سهم این 5 شرکت طی یک سال گذشته از 51.5 درصد به 54 درصد افزایش داشته و در این میان Oppo، سامسونگ و هواوی پیشتاز بوده‌اند. 

منبع : گارتنر