گزارش مالی سامسونگ از سه ماهه دوم سال 2015 - حرکت در جاده تعادل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز پنج‌شنبه 30 جولای 2015 (8 مرداد 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه دوم سال 2015 -- پایان یافته در 30 ژوئن -- منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در فصل اخیر 48.54 تریلیون وان کره (41.3 میلیارد دلار) اعلام شده که در مقایسه با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته (52.35 تریلیون وون، برابر 44.5 میلیارد دلار) حاکی از افت 7.2 درصدی است. هم‌چنین سود عملیاتی این شرکت در سه ماهه اخیر 6.9 تریلیون وان (5.87 میلیارد دلار) عنوان شده ، که در مقایسه با سود سامسونگ در مدت مشابه سال قبل (7.19 تریلیون وون، 6.1 میلیارد دلار) نشان از افت 4 درصدی دارد. البته سامسونگ در تاریخ 7 جولای (16 تیر) درآمد و سود عملیاتی خود در سه ماهه دوم را به ترتیب برابر با 48 تریلیون وان (40 میلیارد دلار) و 6.9 تریلیون وان (5.87 میلیارد دلار) برآورد کرده بود.

برخلاف کاهش سوددهی سامسونگ در مقایسه با آمار سال گذشته، درآمد و سود شرکت در سه ماهه دوم، نسبت به سه ماهه نخست سال 2015 به ترتیب 3 و 15 درصد افزایش داشته است. به گفته سامسونگ بخشی از این افزایش در نتیجه عملکرد کسب‌و‌کار نیم‌رساناها -- به‌ویژه محصولات حوزه حافظه و پردازنده -- به دست آمده است. هم‌چنین فروش قدرتمند در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی -- از جمله عرضه مدل‌های جدید تلویزیون مانند 4K SUHD TV -- نیز در این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است.

Samsung Headquarters in Seoul

تصویر بالا: مقر اصلی سامسونگ در سئول

به طور کلی درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM) در سه ماهه اخیر 26.06 تریلیون وان (22.3 میلیارد دلار) و سود عملیاتی آن 2.76 تریلیون وان (2.36 میلیارد دلار) گزارش شده است. باوجود اینکه اسمارت‌فون‌های پرچمدار Galaxy S6 و S6 edge به میزان بیشتری وارد بازار شده بودند، درآمد بخش موبایل نسبت به سه ماهه اول سال 2015 رشد ناچیزی داشته (2 درصد) و در نتیجه عملکرد کم‌فروغ گوشی‌های رده متوسط و رده پایین این شرکت، در مجموع عرضه اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با سه ماهه نخست سال، با کاهش مواجه شده است. تقاضای بیش از حد انتظار برای گوشی Galaxy S6 edge و متعاقب آن مشکلاتی که در تأمین نیاز بازار به وجود آمد از یک سو، و افزایش هزینه‌های بازاریابی -- که معمولا پس از عرضه پرچمدار‌ها به شرکت تحمیل می‌شود -- از سوی دیگر، موجب شد تا سود عملیاتی سامسونگ در بخش IM، نسبت به سه ماهه اول سال، تنها 0.02 درصد رشد کند.

Samsung Q2 2015 Sales and Operating Profit

جدول بالا: میزان فروش و سود عملیاتی سامسونگ الکترونیکس در سه ماهه دوم سال 2015 به تفکیک بخش‌ها

هم‌چنین به علت رکود بازار متناسب با فصل ، عرضه تبلت‌های سامسونگ در سه ماهه دوم با کاهش مواجه شده و به نظر می‌رسد بازار تبلت‌های این شرکت در نیمه دوم سال جاری میلادی با رشد منفی سالیانه مواجه شود. البته سامسونگ قصد دارد با عرضه تبلت‌های سری Galaxy Tab A و تولید یک محصول جدید دیگر تا انتهای سال 2015، به شکل فعالی به نیاز بازار پاسخ داده و کاستی‌ها را جبران نماید.

کارشناسان برآورد کرده‌اند که در نیمه دوم سال 2015 بازار اسمارت‌فون‌های سامسونگ با رشد سالیانه همراه شود، هرچند که طبق پیش‌بینی ها سرعت این رشد کند خواهد بود. این شرکت در تلاش است تا با تنظیم قیمت پرچمدار‌های خود -- Galaxy S6 و S6 edge -- و عرضه اسمارت‌فون‌هایی جدید با صفحه بزرگ‌تر (Galaxy Note5 و +Galaxy S6 edge که به تازگی معرفی شدند)، حضورش را در بازار تثبیت کند. هم‌چنین مشکل تامین گوشی‌ Galaxy S6 edge برطرف شده و بخش فناوریو ارتباطات همراه (IM) در نظر دارد تا در رده‌هایی نظیر تحقیق و توسعه، بازاریابی و رده محصولات تولیدی ، راندمان خود را بهبود ببخشد.

Samsung Galaxy S6 edge+

تصویر بالا: گوشی +Galaxy S6 edge با صفحه نمایش 5.7 اینچی که به تازگی معرفی شده

همانطور که گفته شد سامسونگ در کسب‌و‌کار نیم‌رساناها -- که زیرمجموعه بخش Device Solutions محسوب می‌شود -- موفق عمل کرده و درآمد و سود عملیاتی در این بخش را طی سه ماهه اخیر به ترتیب به 17.87 تریلیون وان (15.3 میلیارد دلار) و 3.87 تریلیون وان (3.3 میلیارد دلار) افزایش داده است. در این میان افزایش فروش چیپ‌ست 14 نانومتری و تقاضا برای سنسور‌های تصویربرداری CMOS و DDI (آی‌سیِ درایور نمایشگر) در افزایش درآمد سامسونگ در این بخش نسبت به فصل قبل، بی‌تاثیر نبوده است.

انتظار می‌رود در نیمه دوم سال 2015 تقاضا در بازار محصولات مربوط به حافظه، بیشتر معطوف به درایو‌های SSD -- که در رایانه‌های شخصی و سِروِرها استفاده می‌شوند -- باشد. به‌علاوه، تولید اسمارت‌فون‌های جدید با ظرفیت حافظه بیشتر نیز، بازار حافظه‌های سامسونگ را گرم‌تر خواهد کرد. هم‌چنین سامسونگ قصد دارد با تسریع مهاجرت به DRAM یا رم‌های دینامیکی 20 نانومتری، و توسعه حافظه‌های V-NAND و ادامه مهاجرت به حافظه‌های 10 نانومتری NAND، سودآوری خود را تضمین کند. در این میان انتظار می‌رود با افزایش فروش محصولات نیم‌رسانای 14 نانومتری، عرضه سنسور‌های جدید CMOS و ورود بیشتر به بازار موبایل چین، درآمد سامسونگ در کسب‌و‌کار LSI (مجتمع‌سازی در مقیاس بالا) در نیمه دوم سال بهبود یابد.

قسمت پنل‌های نمایشگر با کسب درآمدی معادل 6.62 تریلیون وان (5.6 میلیارد دلار) تنها زیرمجموعه بخش Device Solutions بود که نسبت به سه ماهه نخست سال، با 3 درصد افت درآمد مواجه شد. البته سود عملیاتی قسمت پنل‌ها -- که معادل 540 میلیارد وان (462 میلیون دلار) گزارش شده -- در مقایسه با سه ماهه اول سال با 0.02 درصد رشد همراه بوده است.

اگرچه در نتیجه افزایش فروش پنل‌های باکیفیت تلویزیون، مانند پنل‌های به کار رفته در تلویزیون‌های UHD، سودآوری پنل‌های LCD بهبود یافت، ولی درآمد کلی در قسمت پنل‌های OLED در سه ماهه اخیر، نسبت به سه ماهه قبل از آن کاهش یافته، که علت آن را به کسادی بازار در فصل اخیر و افزایش هزینه‌های ناشی از گسترش رده محصولات دارای صفحه قابل انحنا نسبت می‌دهند.

انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی، بازار LCD به لطف پنل‌های تلویزیون‌های UHD همچنان به رشد خود ادامه دهد؛ البته نمی‌توان در این مورد با قاطعیت نظر داد، چرا که ممکن است سامسونگ بیش از نیاز بازار پنل تولید کند و یا تقاضا برای این پنل‌ها از سوی تولیدکنندگان تلویزیون کاهش یابد. سامسونگ قصد دارد علاوه بر حفظ جایگاه خود به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های صفحه‌های نمایشگر قابل انحنا، در آینده اقدام به تولید محصولات جدیدی نظیر صفحه‌های نمایشگر شفاف و آینه‌ای نماید تا از این رهگذر، سودآوری میان مدت و بلند مدت خود را تضمین کند.

عملکرد سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی نیز قابل قبول بوده است. این بخش -- که شامل قسمت‌های "نمایش بصری"، "لوازم دیجیتال"، "راه‌حل‌های چاپ" و "تجهیزات پزشکی و سلامت" می‌باشد -- موفق شد درآمدی معادل 11.2 تریلیون وان (9.6 میلیارد دلار) و سود عملیاتی برابر با 210 میلیارد وان (179 میلیون دلار) را در سه ماهه اخیر کسب کند.

علی‌رغم بازار راکد تلویزیون‌ها، سامسونگ توانست به لطف تولید تلویزیون‌های جدید، مانند مدل SUHD TV، عملکرد بخش نمایش بصری را در سه ماهه اخیر، نسبت به سه ماهه قبل از آن، بهبود ببخشد. به همین شکل، بخش لوازم دیجیتال نیز در سه ماهه اخیر توانست با فروش محصولات باکیفیت و نوآورانه، نظیر یخچال‌های مدل Chef Collection و ماشین‌لباسشویی‌های سری Active Wash، موفق‌تر از سه ماهه نخست سال ظاهر شود.

Samsung SUHD TV

باوجود اینکه کارشناسان معتقدند تقاضای بازار برای تلویزیون در نیمه دوم سال جاری میلادی تغییری نداشته باشد، انتظار می‌رود تقاضا برای تلویزیون‌های صفحه بزرگ و UHD افزایش پیدا کند. از این رو قسمت نمایش بصری قصد دارد در نیمه دوم سال با گسترش مدل‌های رده بالا، از جمله تلویزیون‌های SUHD و خمیده، سودآوری خود را افزایش دهد. هم‌چنین قسمت لوازم دیجیتال نیز در نظر دارد تا فروش محصولات باکیفیت خود را افزایش داده و درآمد بهتری را در بازار‌های توسعه‌یافته، مانند آمریکای شمالی، کسب نماید.

منبع : Samsung