معرفی Sony Xperia 1 VI با زوم 7.1 برابری دوربین تله‌فتو و صفحه‌نمایش با نرخ رفرش متغیر

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، Sony Xperia 1 VI ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی طبق برنامه از پیش اعلام شده در روز چهارشنبه 15 می 2024 (26 اردیبهشت 1403) از دو گوشی جدید Xperia 10 VI و Xperia 1 VI رونمایی کرده که به‌ترتیب جانشین Xperia 10 V و Xperia 1 V سال گذشته می‌شوند. Xperia 1 VI (با تلفظ اکسپریا 1 مارک 6) به‌عنوان گوشی پرچمدار سونی در سال 2024 از لحاظ فرم و اجرا تفاوت چندانی با اکسپریا 1 مارک 5 سال گذشته ندارد اما این بار پس از مدت‌ها به‌جای صفحه‌نمایش کشیده 21:9 با وضوح 4K با یک پنل 19.5:9 فول اچ‌دی ارائه شده که با وجود افت در وضوح و تراکم از LTPO بهره می‌برد. دوربین اصلی و اولتراواید گوشی تغییری نکرده‌اند اما دوربین تله‌فتوی آن حالا از بزرگ‌نمایی 7.1 برابری پشتیبانی می‌کند.

سونی در طراحی Xperia 1 VI شیوه محافظه‌کارانه پیشین خود را ادامه داده و در فرم و اجرا نه‌تنها با تفاوت خاصی نسبت به Xperia 1 V سال گذشته روبرو نمی‌شویم بلکه با ادامه این مقایسه با Xperia 1 IV دو سال قبل و حتی Xperia 1 III سه سال قبل نیز همچنان نمی‌توان از یک تغییر بزرگ و انقلابی سخن گفت. این گزاره البته در یک مورد کاملاً نقض می‌شود جایی‌که سونی شیوه معمول خود در پنج نسل قبلی این کلاس یعنی استفاده از یک پنل کاملاً کشیده (و البته همچنان غیر معمول) 21:9 را بالاخره به‌دست فراموشی سپرده و مارک 6 جدید را با یک صفحه‌نمایش عادی 19.5:9 روانه بازار کرده است. با این تغییر عرض گوشی کاملاً بیش‌تر شده و از ارتفاع آن چند میلی‌متری کاسته شده است. سونی البته همچنان اعتقادی به دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش داشته و از حاشیه‌های ضخیمی در پایین و بالای پنل استفاده می‌کند که این دومی میزبان دوربین سلفی و اسپیکر تماس است.

فرم کاور بخش پشتی و نحوه قرارگیری لنزهای دوربین تغییری نکرده و فریم فلزی پیرامونی نیز پذیرای همان المان‌های پیشین از جمله دکمه اختصاصی شاتر دوربین و جک 3.5 میلی‌متری هدست در بالاست. سونی تغییری در جنس شیشه پشت و روی گوشی نیز نداده و مثل سال گذشته از Gorilla Glass Victus 2 برای صفحه‌نمایش و Victus عادی برای بخش پشتی استفاده کرده است. درجه حفاظت IPX5/IPX8 این مدل نیز به قرار پیشین است. گوشی در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و سبز تیره (Khaki Green) به بازار ارائه می‌شود که در این مورد نیز با تفاوت خاصی روبرو نمی‌شویم.

صفحه‌‌نمایش دستگاه همانطور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین نکات جدید Xperia 1 VI در مقایسه با گذشته است که با وجود آن‌‌که فناوری ساخت OLED و اندازه 6.5 اینچی خود را حفظ کرده اما وضوح آن برای اولین بار در این کلاس از 1644×3840 پیکسل به 1080×2340 پیکسل رسیده که تراکم آن را به‌یک‌باره از رقم دست‌نیافتنی 643ppi به تنها 396 پیکسل در هر اینچ کاهش می‌دهد. نسبت تصویر در این صفحه‌نمایش نیز از 21:9 به 19.5:9 رسیده که عرض بیش‌تر و ارتقاع کم‌تری را به‌گوشی می‌بخشد و در حین مشاهده ویدئوهای 16:9 عادی خطوط سیاه باریک‌تری در دو طرف صفحه‌نمایش تشکیل می‌دهد. روشنایی این پنل نیز ظاهراً از 900 نیت پیشین به 1,300nits ارتقاء پیدا کرده است.

تغییر مهم دیگر این پنل جدا از وضوح و نسبت تصویر به نرخ رفرش آن تعلق دارد که با وجود آن‌‌که مثل قبل 120 هرتزی‌ست اما این نرخ حالا با حضور LTPO به‌صورت متغیر در نظر گرفته شده و امکان کاهش آن تا 1 هرتز نیز وجود دارد. نرخ رفرش متغیر این پنل در کنار کاهش وضوح صفحه‌نمایش احتمالاً با تأثیرات بزرگی بر دوام باتری همراه خواهند شد. دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی f/2.0 گوشی ظاهراً تغییری نسبت به قبل نداشته و سنسور اثر انگشت نیز هنوز در کناره دستگاه روی دکمه پاور جای دارد.

در بخش پشتی Xperia 1 VI همچنان سه لنز دوربین همراه با یک فلش LED به‌چشم می‌خورد که از پوشش ضد بازتابش *ZEISS T بهره می‌برند. سونی ظاهراً تغییری در دوربین اصلی این مجموعه نداده و همان سنسور 48 مگاپیکسلی پیشین با ابعاد بزرگ 1/1.35 اینچی در این‌جا نیز حضور دارد. در مقابل این سنسور لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و مجهز به OIS دیده می‌شود و از امکان برداشت ویدئوی 4K/120fps نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید نیز روی کاغذ همان نمونه قبلی با f/2.2 و تجهیز به فوکوس خودکار است که برای گرفتن عکس از فاصله نزدیک نیز به‌کار گرفته می‌شود.

تغییر مهم در این بخش به دوربین تله‌فتوی پریسکوپی دستگاه تعلق دارد که سنسور 1/3.5 اینچی آن تغییری نکرده اما فاصله کانونی لنز مقابل این دوربین از 125-85 میلی‌متر سال گذشته به 170-85 میلی‌متر ارتقاء پیدا کرده و بدین‌ترتیب محدوده بزرگ‌نمایی 3.5 تا 7.1 برابری را پوشش می‌دهد. این دوربین طبیعتاً به OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال مجهز است و با ارائه حالت تله‌-ماکروی جدید امکان تصویربرداری از فاصله بسیار نزدیک را نیز ارائه می‌کند.

پردازش در اکسپریا 1 مارک 6 طبق انتظار با پروسسور Snapdragon 8 Gen 3 صورت می‌گیرد و انتقال حرارت این مجموعه نیز برای اولین بار در یک گوشی اکسپریا با فناوری اتاقک بخار (vapor chamber) انجام می‌شود. رم گوشی 12 گیگابایت بوده و به 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء مجهز است. حافظه 512 گیگابایتی این گوشی البته ظاهراً تنها در ژاپن و برخی نقاط آسیا در دسترس خواهد بود.

ظرفیت 5 هزار میلی آمپر ساعتی باتری با توان شارژر 30 واتی (غایب از جعبه) و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در این گوشی تغییری نکرده و در گزینه‌های ارتباطی نیز به‌جز افزوده شدن وای‌فای 7 به نکته جدید دیگری نمی‌توان اشاره کرد. پرچمدار جدید سونی همچنان از دو اسپیکر استریو بهره می‌برد و همانطور که اشاره شد جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز در آن فراموش نشده است.

Sony Xperia 1 VI با سیستم‌عامل اندروید 14 به بازار عرضه شده و 3 آپدیت بعدی این سیستم‌عامل و 4 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی برای آن تضمین شده است.

نسخه پایه دستگاه با حافظه 12GB/256GB از اوائل ماه ژوئن 2024 با قیمت پایه 1,399 یورو به بازار عرضه می‌شود که از این لحاظ نیز تفاوتی با Xperia 1 V سال گذشته ندارد.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا