معرفی گوشی پرچم‌دار Xperia 1 V – تعریف جدیدی از عکاسی موبایلی با حسگر 1/1.35 اینچی Exmor T

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، Sony Xperia 1 V ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز پنج‌شنبه 11 می سال جاری میلادی (21 اردیبهشت 1402) تازه‌ترین گوشی پرچم‌دار خود را به نمایش گذاشته است. این اسمارت‌فون با نام Xperia 1 V نسخه جدیدتر Xperia 1 IV به شمار می‌رود که سال گذشته در همین بازه زمانی معرفی شد. محصول جدید سونی در نگاه اول از نظر ظاهری تفاوت معناداری با نسخه 2022 ندارد و از یک نمایشگر کشیده با نسبت تصویر 21:9 و فریم بیضی‌شکل عمودی به رنگ مشکی در بخش پشتی برخوردار است که سه دوربین را در خود جای داده است. اما برجسته‌ترین ویژگی اسمارت‌فون تازه سونی به حضور سنسور Exmor T باز می‌گردد که کلاس جدیدی از عکاسی در نور کم را برای این گوشی‌ هوشمند به ارمغان آورده است.

پرچم‌دار جدید سونی از طراحی کلاسیک و آشنای محصولات این شرکت برخوردار است و از یک صفحه‌نمایش کشیده با نسبت تصویر 21:9 بهره می‌برد که حاشیه‌های ضخیمی در بالا و پایین آن به چشم می‌خورد. Xperia 1 V در سه رنگ سبز خاکی، مشکی و نقره‌ای (Platinum Silver) طراحی شده است و نوار آلومینیومی پیرامون دستگاه با رنگ بدنه آن هم‌خوانی دارد. قالب این گوشی همانند نمونه سال گذشته به شکل مربع است و یک فریم مشکی رنگ و برجسته در پشت گوشی، سه دوربین و فلش LED را در بر گرفته است و نشان *ZEISS T نیز در اینجا دیده می‌شود. Xperia 1 V در اندازه‌های 165x71x8.3 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن با 2 گرم افزایش نسبت به نمونه سال گذشته سونی به 187 گرم رسیده است؛ وزنی که با توجه به باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی و رده پرچم‌داری این گوشی، استثنایی به نظر می‌رسد.

حسگر اثر انگشت در کناره سمت راست دستگاه و روی دکمه پاور قرار گرفته است و دکمه اختصاصی شاتر دوربین نیز در پایین آن جای دارد.

بخش رویی اسمارت‌فون پرچم‌دار سونی با Gorilla Glass Victus 2 محافظت می‌شود و پوشش محافظ پشت دستگاه، یک درجه ضعیف‌تر و از نوع Gorilla Glass Victus انتخاب شده است. بدنه این گوشی با حضور استانداردهای مقاومت IPX8 و IPX5 در برابر نفوذ آب تا عمق مشخص مقاوم بوده و بهره‌گیری از استاندارد حفاظت IP6X به معنای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به آن است.

صفحه‌نمایش تخت Xperia 1 V مانند نمونه سال گذشته، 6.5 اینچی بوده که با فناوری OLED ساخته شده است و با نرخ 120 هرتز در ثانیه به‌روزرسانی می‌شود. این صفحه‌نمایش 10 بیتی وضوح 4K را ارائه می‌کند و تراکم پیکسلی آن 643ppi است. به علاوه، پوشش 100 درصدی محدوده رنگی DCI-P3 و نمونه‌برداری لمسی با نرخ 240 هرتز از دیگر ویژگی های آن به شمار می‌رود. در حاشیه ضخیم بالای پنل نمایشگر یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.9 اینچی دیده می‌شود که نه تنها از نظر وضوح و اندازه سنسور 1/2.9 اینچی، بلکه به لحاظ پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه و نبود امکان فوکوس خودکار به نمونه سال گذشته شباهت کاملی دارد.

سونی مطابق انتظار برای پردازش این محصول پلتفرم موبایلی 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 2 را برگزیده است. رم LPDDR5X و حافظه داخلی دستگاه تنها در یک پیکربندی ارائه می‌شوند و به ترتیب 12 و 256 گیگابایت ظرفیت دارند. به علاوه، بر خلاف اکثر گوشی پرچم‌دار حال حاضر بازار، امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی تا 1 ترابایت دیگر از طریق کارت microSDXC برای این اسمارت‌فون در نظر گرفته شده است.

عملکرد نسبتا ضعیف گوشی Xperia 1 IV از نظر خنک‌کنندگی، سونی را بر آن داشته که برای جلوگیری از تکرار تجربه داغ شدن این گوشی، پرچم‌دار امسال خود را به ورقه‌هایی مجهز کند که میزان انتقال حرارت آن‌ها 60 درصد بیش‌تر است. همچنین به گفته منابع خبری، شرکت ژاپنی برای کاهش مصرف انرژی دوربین‌های این محصول که خود یکی از عوامل ایجاد حرارت هستند، تلاش‌های قابل توجهی انجام داده است.

برجسته‌ترین ویژگی محصول جدید سونی به ساختار و قابلیت‌های دوربین اصلی آن باز می‌گردد. مطابق اعلام سونی، پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 یک سنسور تصویر 1/1.35 اینچی موسوم به «Exmor T» قرار دارد که 70 درصد بزرگ‌تر از حسگری است که در پرچم‌دار سال گذشته این شرکت شاهد بودیم و به گفته سونی، باعث افزایش دو برابری عملکرد دوربین در محیط‌های با نور کم در مقایسه با Xperia 1 IV می‌شود.

مجموع وضوح این دوربین به لحاظ فنی 52 مگاپیکسل (در عمل 48 مگاپیکسل) است و نسبت 4.3:3 را ارائه می کند؛ نسبتی که برش کوچکی را چه برای نسبت 4:3 فعلی عکس‌ها و چه برای نسبت 16:9 اکثر ویدئوها ارائه می‌کند. سونی در دوربین این گوشی فناوری ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل موسوم به Quad-Bayer را به کار گرفته است که پیکسل‌های 1.12 میکرونی دوربین را به اندازه 2.24 میکرونی در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسل تبدیل می‌کند. اما آن چه این دوربین را از نمونه‌های پیشین سونی متمایز می‌سازد، سنسور CMOS پشته‌ای با ساختار پیکسل ترانزیستور دو لایه‌ای (یک لایه مجزا برای فتودیود و یک لایه برای فتوترانزیستور) است که به‌گفته سونی به کاهش نویز و به حداکثر رساندن نور در محیط‌های تاریک کمک می‌کند.

دوربین بعدی این مجموعه ظاهراً همان واحد تله‌فتوی 12 مگاپیکسلی در نمونه سال گذشته است که با فاصله کانونی 85 تا 125 میلی‌متری، از گشودگی دیافراگم f/2.6 ،f/2.3 و f/2.8 بهره می‌برد و به قابلیت زوم پیوسته مجهز شده است. حسگر این دوربین Exmor RS بوده و لرزه‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار برای آن در نظر گرفته شده است. دوربین سوم هم که در پایین‌ترین نقطه قاب دوربین‌ها جای گرفته، یک نمونه 12 مگاپیکسلی اولترا واید با میدان دید 123 درجه‌ای و f/2.2 بوده که از فوکوس خودکار برخوردار است. حسگر TOF در محصول جدید جایی ندارد؛ چرا که بنا بر اعلام سونی الگوریتم‌های هوش مصنوعی حاضر در پرچم‌دار جدید، جای خالی این سنسور را به خوبی پر می‌کنند.

شرکت ژاپنی در بخش نرم‌افزاری این گوشی با ارائه یک رابط کاربری عمودی جدید و پشتیبانی از نقطه اوج فوکوس (focus peaking)، اپلیکیشن‌های Photo Pro وVideo Pro را به‌روز کرده است. سایر ویژگی‌های دوربین اصلی گوشی نیز پشتیبانی از عکاسی پشت سر هم با امکان ثبت حداکثر 30 فریم در ثانیه و فوکوس خودکار با قابلیت دنبال کردن چشم (eye-tracked autofocus) را شامل می شود.

همچنین یک میکروفن جدید نزدیک به دوربین اصلی تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توان هنگام ضبط ویدئو در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا، تمرکز صوتی را روی سوژه فیلم‌برداری حفظ کرد. Xperia 1 V از نظر صوتی به دو اسپیکر استریو مجهز شده که صدای بلندتر با کیفیت بالاتر را به همراه دارند. البته جک 3.5 میلی‌متری نیز برای کسانی که هنوز به استفاده از هدفون سیمی عادت دارند، در نظر گرفته شده است.

باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی این گوشی از طریق یک شارژر سیمی با توان 30 وات شارژ می‌شود؛ شارژری که به گفته شرکت سازنده ظرف مدت نیم ساعت می‌تواند نیمی از ظرفیت باتری را به طور کامل پر کند. همچنین سونی فناوری شارژ بی‌سیم Qi با توان 15 وات و قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را برای محصول تازه خود در نظر گرفته و وعده داده است که دست کم 80 درصد از ظرفیت گوشی پس از 3 سال استفاده حفظ خواهد شد.

شرکت ژاپنی گوشی خود را از نظر ویژگی‌های ارتباطی به NFC، بلوتوث 5.3 و وای‌فای a/b/g/n/ac/ax در سه باند فرکانسی 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز در کنار سامانه‌های مسیریابی BeiDou ،Galileo ،GPS و Glonass مجهز کرده است.

پیش سفارش Sony Xperia 1 V با اندروید 13 در ایالات متحده آمریکا از روز معرفی با قیمت 1,399.99 دلار آغاز شده و ظاهرا قرار است از روز جمعه 28 جولای (6 مرداد) در اختیار کاربران قرار گیرد. Xperia 1 V از اواخر ژوئن نیز در اروپا و بریتانیا به ترتیب با قیمت 1,399 یورو و 1,299 پوند ارائه خواهد شد.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا