گزارش مالی هواوی از سال 2023 – افزایش دو برابری سود خالص و عبور از سد تحریم‌های آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1403/1/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی هواوی با نام کامل Huawei Technologies در تازه‌ترین گزارش مالی خود که در روز جمعه 29 مارس سال جاری میلادی (10 فروردین 1403) منتشر شده، از افزایش بیش از دو برابری سود خالص در سال 2023 میلادی خبر داده است. این رشد بیش از همه در پی افزایش فروش تجهیزات مخابراتی و عملکرد کسب‌وکار محصولات مصرفی (با تکیه بر اختصاص بودجه بی‌سابقه در تحقیق و توسعه) محقق شده و به این شرکت در مسیر سودآوری دوباره و کاستن از تأثیر تحریم‌های محدودکننده آمریکا یاری رسانده است. طبق این گزارش، درآمد شرکت شن‌ژنی در سال 2023 با رشد 9.6 درصدی به 704.2 میلیارد یوان (با در نظر گرفتن هر دلار آمریکا معادل 7.0808 یوان چین، در حدود 99 میلیارد دلار) رسیده است.

نتایج مالی هواوی که توسط موسسه هلندی KPMG حسابرسی می‌شود حاکی از آن است که بخش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با 2.3 درصد رشد به درآمد 362 میلیارد یوانی (حدود 51 میلیارد دلار) دست یافته که نزدیک به نیمی از مجموع درآمد هواوی را به خود اختصاص می‌دهد. سود خالص شرکت چینی هم در سال 2023 میلادی به 87 میلیارد یوان (حدود 12 میلیارد دلار) افزایش یافته که نسبت به سال پیش از آن، 144.5 درصد افزایش را تجربه کرده و بخشی از آن با سود حاصل از فروش برند گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت یعنی آنر و سایر دارایی‌ها محقق شده است. به علاوه، حاشیه سود هواوی نیز در سال 2023 به 12.4 درصد رسیده که در مقایسه با پایین‌ترین سطح تاریخی آن یعنی 5.5 درصد در سال 2022، روند بهبود را به خوبی نشان می‌دهد.

کسب‌وکار رایانش ابری هواوی یکی از قدرتمندترین بخش‌های این شرکت در سال 2023 میلادی بوده است و با رشد 21.9 درصدی، 55.29 میلیارد یوان (حدود 7.8 میلیارد دلار) درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده است. کسب‌وکار محصولات مصرفی، شامل گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سری Mate 60 و خودروهای برقی Aito (که با همکاری کمپانی Seres تولید شده است) نیز با افزایش 17.3 درصدی موفق به ثبت رکورد شده و به درآمد 251.5 میلیارد یوان (حدود 35.5 دلار) در سال میلادی گذشته دست یافته است.

Huawei Mate 60

این نخستین آمار رشد هواوی در بخش محصولات مصرفی از سال 2021 میلادی تاکنون و پس از تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به منظور محدود کردن دسترسی شرکت چینی به صنعت نیمه‌رسانا و محصولات آمریکایی به شمار می‌رود؛ محدودیت‌هایی که در عمل باعث کند شدن رشد و رکورد کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند این کمپانی شد.

هواوی در آخرین روزهای آگوست 2023 با رونمایی از گوشی هوشمند Mate 60 Pro مجهز به به پردازنده پیشرفته‌ای که بسیاری آن را Kirin 9000s می‌دانند، بار دیگر در صدر خبرهای مربوط به اسمارت‌فون قرار گرفت. این گوشی نخستین محصول نسل پنجمی هواوی از زمان سخت‌تر شدن تحریم‌ها از اواخر 2020 و اوائل 2021 تا به امروز محسوب می‌شد و ارائه آن موجی از شور و شوق میهن‌پرستانه را در میان مصرف‌کنندگان چینی برانگیخت. همین مسأله به نوبه خود باعث افزایش فروش Mate 60 Pro در بازار داخلی چین شد.

اما دولت آمریکا پس از معرفی پردازنده موسوم به Kirin 9000s از سوی هواوی آن را مورد بررسی دقیقی قرار داده؛ امری که در ادامه تلاش ایالات متحده برای ضربه زدن به زنجیره تأمین تراشه‌های هواوی از جمله محصولات SMIC بوده است. است. چنان که اداره صنعت و امنیت ایالات متحده در ماه سپتامبر با اشاره به این تراشه، از بررسی بیشتر این چیپ هفت نانومتری که قلب تپنده گوشی Mate 60 Pro به شمار می‌رود، خبر داده است. اما با وجود این فشارها، هواوی از تلاش برای توسعه بخش گوشی‌های هوشمند خود دست برنداشته و از آغاز دوباره روند عرضه محصولات پرچم‌دار از جمله در سری Mate و P سخن گفته است.

غول چینی همچنین در تلاش‌ برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود، در حوزه‌های جدیدی مانند سیستم‌های خودروی هوشمند نیز سرمایه‌گذاری کرده است. بر اساس اعلام کمپانی شن‌ژنی، درآمد کسب‌وکار راهکارهای هوشمند خودرو که در همکاری با خودروسازان و به منظور تأمین قطعات و نرم‌افزارهای مورد نیاز آن‌ها صورت می‌گیرد، شاهد ۱۲۸ درصد افزایش در سال 2023 بوده و از ۲.۱ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۷ میلیارد یوان در سال 2023 میلادی رسیده است. همچنین هواوی سال گذشته سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت Changan Automobile به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دولتی در چین آغاز و در عین حال از سایر تولیدکنندگان چینی هم برای مشارکت در پروژه‌های خود دعوت کرده است. ظاهرا هواوی قصد دارد سیستم خودروهای هوشمند خود را با سرمایه‌گذاری چانگان، به یک واحد جدید و مستقل تبدیل کند.

در بخش زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت چینی انتظار دارد از تحول دیجیتال در صنایع سنتی و روند جهانی ارتقا به شبکه‌های نسل پنجم پیشرفته یا 5G-Advanced به خوبی بهره‌برداری کند. مطابق انتظار مدیران این کمپانی، در سال 2024 شاهد اولین استفاده تجاری از این شبکه خواهیم بود که نویدبخش سرعت‌های باورنکردنی 10 گیگابیت بر ثانیه در شبکه‌های موسوم به 5.5G خواهد بود و با پیشی گرفتن از سرعت‌های 1 گیگابیتی کنونی، امکان استفاده از خودروهای متصل و هوش مصنوعی مولد را فراهم می‌سازد.

با وجود آن که هواوی یک شرکت خصوصی به شمار می‌رود، اما از سال 2000 میلادی به طور داوطلبانه داده‌های مالی اصلی خود را افشا می‌کند. با این حال، مدیران این شرکت کنفرانس مطبوعاتی مالی امسال را لغو کردند و سنتی را که از سال 2013 آغاز شده بود، شکستند. کن هو (Ken Hu) رئیس دوره‌‌ای هیأت مدیره هواوی در بیانیه‌ای با اشاره به عملکرد مطابق پیش‌بینی شرکت در سال 2023 میلادی، از توفیق هواوی در مسیر غلبه بر چالش‌‌های موجود سخن گفته است. هواوی در پایان گزارش مالی خود اعلام کرده است که به سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوری ادامه خواهد داد و می‌کوشد در روند مدرن‌سازی صنایع مختلف یاری‌رسان باشد. رویکردی که چندین سال است به طور جدی در دستور کار مدیران این کمپانی قرار دارد. چنان که در سال 2023 میلادی هم سرمایه‌گذاری 23.4 درصد از درآمد سالانه شرکت و رکورد 164.7 میلیارد یوانی در بخش تحقیق و توسعه را به ثبت رسانده است و سال پیش از آن نیز 161.5 میلیارد یوان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده بود.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا