درخواست پتنت اپل برای صفحه‌نمایش تاشوی بدون چین‌خوردگی – احتمال عرضه آیفون تاشو تا سال 2026

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/21        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : در طی سال‌های اخیر اخبار متعددی در خصوص احتمال ارائه یک اسمارت‌فون تاشو از سوی اپل منتشر شده، اما هنوز هیچ کدام از آن‌ها جامه عمل به خود نپوشیده است. در حالی که شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند از جمله سامسونگ، هواوی و آنر تولیدات تاشوی خود را افزایش می‌دهند، به نظر می‌رسد غول کوپرتینوئی رویکرد محتاطی را در پیش گرفته است. در همین راستا، اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به تازگی درخواست پتنت جدیدی را از کمپانی اپل منتشر کرده است که با محصولات تاشونده آینده این شرکت مرتبط است و طیف وسیعی از دستگاه‌ها از آیفون تا یک نوت‌بوک-تبلت ترکیبی را در بر می‌گیرد.

درخواست پتنت جدید اپل با عنوان «دستگاه‌های الکترونیک با نمایشگرهای تاشونده دارای سطوح بافت‌دار انعطاف‌پذیر» منتشر شده است و ابزاری را برای ایجاد شیشه بافت‌دار در اطراف محل تا شدن دستگاه پیشنهاد می‌دهد که از ترک خوردن و آسیب به این قسمت جلوگیری می‌کند. به بیان دیگر صفحه‌نمایش دستگاه در اطراف محل تا شدن از طریق پردازش شیمیایی باریک می‌شود و می‌تواند از مواد مختلفی برای صاف نگه داشتن ناحیه خم شدن در همه شرایط استفاده کند.

اپل در این درخواست پتنت دستگاهی الکترونیکی را با یک محفظه تاشونده توصیف کرده که می‌تواند حول یک محور خم و باز شود و یک نمایشگر انعطاف‌پذیر شامل آرایه‌ای از پیکسل‌ها می‌تواند در این محفظه قرار بگیرد. این پنل نمایشگر تصاویری را نمایش می‌دهد که از طریق یک لایه پوششی شفاف که با پنل نمایشگر هم‌پوشانی دارد، قابل مشاهده هستند. این پوشش شفاف از یک لایه شیشه‌ای تشکیل شده که احتمالا دارای یک شیار بلند یا شکافی به موازات محور تاشو است و با آن هم‌پوشانی دارد. در این شکاف یک بخش نازک‌شده موضعی و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌شود که اجازه می‌دهد در زمان باز و بسته شدن دستگاه، لایه پوششی نمایشگر خم شود. برای مسطح شدن قسمت داخلی لایه پوششی نمایشگر نیز از نوعی پلیمر استفاده می‌شود که احتمالا یک ماده انعطاف‌پذیر مانند سیلیکون یا اورتان آکریلات (urethane acrylate) یا نمونه‌های مشابه خواهد بود. این ماده پلیمری می‌تواند مثلا در شرایط خلأ به صورت مایع در شکاف تاشوی دستگاه وارد و با اقداماتی همچون تابش نور ماوراء بنفش، گرما یا کاتالیزور تثبیت شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این درخواست پتنت، به منظور افزایش نرمی و چسبندگی پلیمر و کاهش میزان انعکاس نور از آن، سطح داخلی این قسمت احتمالا با نوعی بافت زبر پوشانده خواهد شد. بخش نازک‌شده دارای بخش‌هایی با ضخامت متغیر است که میزان ضخامت آن‌ها مابین حداقل ضخامت قسمت نازک‌شده و حداکثر ضخامت بخش‌های دیگرِ لایه‌ پوششی نمایشگر، تغییر می‌کند. وجود بافت زبرتر در سطح لایه پوششی به چسبیدن پلیمر به این لایه کمک خواهد کرد. این بافت همچنین به ایجاد تغییر تدریجی در ضریب شکست موثر یاری خواهد رساند و در نتیجه، ناپیوستگی‌های احتمالی و منجر به انعکاس نور در بخش رابط شیشه و پلیمر را کنترل خواهد کرد.

در نهایت، سطح داخلی و یا بیرونی لایه پوششی نمایشگر می‌تواند برای تشکیل لایه‌های مستحکم به صورت شیمیایی تقویت شود. به عنوان مثال، لایه پوششی می‌تواند از یک شیشه (به عنوان مثال آلومینوم سیلیکات) ساخته شود که با انجام فرآیند تبادل یونی از نظر شیمیایی تقویت شده است. در طی فرآیند تبادل یونی، یون‌های کوچکتر شیشه با یون‌های بزرگتری جایگزین می شوند (مثلا سدیم موجود در شیشه ممکن است با پتاسیم جایگزین شود). این امر با ایجاد تنش فشاری در لایه‌های سطحی به شیشه کمک می‌کند تا در برابر آسیب‌های ناشی از خراشیدگی و سایر عوامل سایشی مقاومت کند.

تصاویر منتشر شده از این درخواست پتنت نشان می‌دهد که ایده اپل برای اسمارت‌فون، تبلت، لپ‌تاپ و مواردی از این دست قابل استفاده است و دستگاه‌هایی با این پیکربندی می‌توانند از نمایشگری برخوردار شوند که روی خود خم شود و همین مسأله به طراحی فشرده‌تر و سهولت نگهداری دستگاه کمک خواهد کرد. نکته جالب آن که نمایشگر توصیف‌شده در این درخواست پتنت می‌تواند آن قدر انعطاف‌پذیر باشد که هم به بیرون و هم به داخل خم شود.

در پایان گفتنی است که مینگ ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر نام‌آشنای بازار دستگاه‌های دیجیتال و به ویژه محصولات اپل، اخیرا در یادداشتی پژوهشی پیش‌بینی کرده که این شرکت احتمالا برای عرضه انبوه یک دستگاه تاشو شبیه به ترکیبی از iPad و مک‌بوک تا سال 2027 آماده می‌شود، اما فعالان کره‌ای ارائه محصول تاشویی از سوی اپل تا سال 2026 میلادی را واقع‌بینانه ارزیابی می‌کنند.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا