پتنت موتورولا برای اسمارت‌فون تاشویی که به بیرون خم می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، گوشی تاشو Foldable Phone ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : سابقه موتورولا در عرضه گوشی‌های تاشو به سال‌ها پیش و معرفی گوشی بسیار محبوب Razr V3 باز می‌گردد. این شرکت اسمارت‌فون Razr را در نوامبر 2019 و Razr 5G را در سپتامبر سال 2020 معرفی کرد؛ اما با وجود گذشت بیش از دو سال از عرضه Razr و بیش از یک سال از ارائه نسخه 5G آن، نمونه دیگری از این مجموعه معرفی نشده است. حالا منابع خبری از انتشار پتنتی از سوی موتورولا با عنوان «فریم صفحه‌نمایش برای یک دستگاه تلفن همراه» توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) خبر داده‌اند. این حق ثبت اختراع در روز 14 جولای 2020 به ثبت رسیده و WIPO آن را در روز پنج‌شنبه 20 ژانویه سال جاری میلادی (30 دی 1400) منتشر کرده است.

Motorola Razr 5G

اگر چه ممکن است سامسونگ با انتشار پتنت‌های فراوان در زمینه ساخت اسمارت‌فون‌های تاشو و تولید محصولاتی مانند گلکسی فولد، گلکسی Z Flip و گلکسی Z Fold2 و نسل‌های بعدی آن‌ها سردمدار ساخت اسمارت‌فون‌های تاشو در جهان به نظر برسد، اما اولین گوشی هوشمند خم‌شونده دنیا FlexPai نام دارد که توسط شرکت چینی Royole تولید شده است.

موتورولا نیز که در زمینه عرضه گوشی‌های تاشو سابقه‌ای طولانی دارد، در سال 2019 اسمارت‌فون Razr را وارد بازار کرد که از وسط به دو بخش تقسیم می‌شد و عملاً دستگاه کوچک‌تری در اختیار کاربر قرار می‌داد. پس از آن، سامسونگ که با عرضه گلکسی فولد به موفقیت مورد انتظار خود دست نیافته بود، از طراحی مشابه موتورولا در اسمارت‌فون خم‌شونده بعدی خود یعنی گلکسی Z Flip استفاده کرد. در ادامه با آن که گوشی هوشمند ساخت موتورولا با استقبال کافی از سوی کاربران مواجه نشد، اما سری گلکسی Z Flip سامسونگ با قیمت مناسب و مشخصات قابل توجه، توانست گوی سبقت را از موتورولا برباید.

پتنت جدید موتورولا حدود دو سال پیش و پس از عرضه Razr 2019 در WIPO به ثبت رسیده و در آن یک گوشی کشیده و باریک مشابه Razr توصیف شده است که صفحه‌نمایش آن، بر خلاف Razr، به سمت بیرون تا می‌شود و هنگام تا شدن و قرار گرفتن لولا در حالت 180 درجه، با دستگاهی مجهز به دو صفحه‌نمایش روبه‌رو می‌شویم.

البته پیش از این در اسمارت‌فون‌های Flexpai محصول Royole و هواوی Mate X و XS شاهد استفاده از نمایشگرهایی بودیم که به بیرون خم می‌شوند، اما اگر محصول توصیف‌شده در پتنت موتورولا به مرحله تولید برسد، نخستین اسمارت‌فون تاشو از نوع clamshell خواهد بود که به بیرون تا می‌شود.

همان طور که اشاره شد، گوشی هوشمند خم‌شونده توصیف‌شده از یک نمایشگر انعطاف‌پذیر بهره می‌برد که به جای آن که به داخل خم شود، می‌تواند به بیرون تا شود. به این ترتیب، کاربر هنگام خم شدن گوشی هم در جلو و هم در بخش پشتی اسمارت‌فون یک صفحه‌نمایش در اختیار خواهد داشت. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که موتورولا این قابلیت را در کنار رابط کاربری متناسب و برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری ارائه دهد تا خصوصیات منحصر‌به‌فرد این گوشی هوشمند تاشو را تقویت کند. به طور مثال، در حالی که بخش جلویی اسمارت‌فون تاشو می‌تواند همانند یک گوشی معمولی (اما در اندازه کوچک‌تر) کار کند، بخش پشتی به عنوانviewfinder برای دوربین عقب عمل خواهد کرد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دوربین بخش پشتی به همراه حسگرهای مربوطه در یک قاب برجسته قرار داده شوند. همچنین تصاویر منتشرشده از این پتنت حاکی از آن است که در طراحی این گوشی، تنها یک دوربین وجود دارد که هر دو نقش دوربین سلفی و دوربین اصلی را بر عهده دارد و در هنگام تا شدن به عنوان دوربین عقب و در وضعیت عادی (بدون تا شدن) به عنوان دوربین سلفی کار می‌کند.

لولای تاشوی این گوشی انحنایی به شکل U دارد و هنگام تا شدن یک شکاف جزئی میان محورها دیده می‌شود؛ طرحی مشابه آن چه پیش‌تر اوپو با اسمارت‌فون تاشوی Find N به معرض نمایش گذاشته بود. در گوشی اوپو شکاف بین دو صفحه‌نمایش در حالت بسته، بسیار کم است به طوری که شرکت سازنده طراحی این محصول را بدون شکاف می‌داند. از نگاه کارشناسان، نقطه ضعف اسمارت‌فونی با این طراحی، احتمال خراشیدگی صفحه‌نمایش پس از خم شدن‌های مکرر و آسیب به آن خواهد بود.

موتورولا تلاش می‌کند که سبک نمادین Moto Razr را با استفاده از نمایشگر تاشونده به داخل و رابط کاربری اندروید احیا کند. با این حال، قیمت بالا و دوام پایین سبب شده که این طرح موفقیت تجاری گسترده‌ای در پی نداشته باشد. همانند دیگر پتنت‌ها مشخص نیست که موتورولا این طرح را اجرایی و اسمارت‌فونی مبتنی بر آن را روانه بازار کند اما دست کم آشنایی با ایده‌های متفاوت می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه جذاب باشد.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا