Poco X6 Pro در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco X6 Pro ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : در لیست گوشی‌های فعلی حاضر در بازار معمولاً با انتخاب‌های محدودتری در دو رده ارزان‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها روبرو می‌شویم و ترافیک و تنوع بیش‌تر به مدل‌های رده میانی تعلق دارد؛ امکانات گوشی‌های حاضر در این سطح معمولاً در یک بازه قیمتی خاص به هم نزدیک بوده و همین موضوع برگزیدن یکی از آن‌ها را دشوارتر می‌کند. Poco X6 Pro یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های این روزهای بازار ایران است که با برخورداری از یک صفحه‌نمایش امولد 120 هرتزی، دوربین اصلی مجهز به OIS، پردازنده سریع و مدرن و حافظه داخلی حجیم و پر سرعت نگاه خریداران را به‌خود جلب کرده است. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco X6 Pro می‌پردازیم.

قبل از هر چیز طبق معمول بهتر است کمی با مشخصات Poco X6 Pro آشنا شویم؛ X6 Pro‌ که تقریباً یک ماه پیش به‌عنوان نسخه گلوبال گوشی پر امکانات Redmi K70E معرفی شد میان‌رده ارزشمندی به‌نظر می‌رسد که با قیمت‌گذاری رقابتی چالش بزرگی را پیش روی گوشی‌های کلاسیک این رده و از همه مهم‌تر Galaxy A54 قرار داده است.

طراحی گوشی با آن‌چه از برند پوکو در ذهن داریم نزدیک بوده و اختصاص یک‌سوم بالایی بخش پشتی گوشی به محوطه لنزهای گوشی و نشان Poco در این قسمت به تجارب پیشین این برند نزدیک است. گوشی در سه رنگ مشکی، خاکستری و زرد ارائه می‌شود که هر سه از بدنه کاملاً پلاستیکی برخوردارند اما نسخه پلاستیک به‌کار رفته در رنگ زرد برخلاف پلاستیک براق (و آزاردهنده!) دو مدل دیگر از ظاهری چرم‌مانند برخوردار است که علاوه بر رنگ‌آمیزی جذاب، حس خوشایندی را زیر دست ایجاد کرده و نگفته پیداست که در مقابل جذب اثر انگشت نیز مقاوم است. در رنگ زرد این گوشی دکمه پاور در سمت راست نیز با همین رنگ در نظر گرفته شده که جلوه دوچندانی را به آن بخشیده است. پشت و روی گوشی، تخت و بدون خمیدگی‌ست و طول و عرض به‌ترتیب 160 و 74 میلی‌متری و وزن حوالی 190 گرمی آن با توجه به دیگر مشخصات دستگاه راضی‌کننده است. این گوشی برخلاف رقیب سامسونگی آن امکان غوطه‌ور شدن در آب را ندارد اما با IP54‌ مشکلی در کارکرد زیر باران نیز نخواهد داشت.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی دستگاه یک نمونه امولد 120 هرتزی با وضوح 1220×2712 پیکسل و تراکم 446ppi است که به‌گفته شیائومی از کنتراست 5 میلیون به یک، روشنایی 1,200 نیتی (1,800 نیت به‌صورت نقطه‌ای) و سرعت برداشت تاچ 480 هرتزی برخوردار است. روی این صفحه‌نمایش با پوشش قدیمی Gorilla Glass 5‌ پوشیده شده که از این لحاظ تفاوتی با A54 ندارد. بالای صفحه‌نمایش دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی گوشی با f/2.4 و برداشت ویدئوی حداکثر 1080p/60fps قرار دارد که طبیعتاً برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش با تشخیص چهره نیز به‌کار می‌رود هرچند این شیوه تشخیص هویت نسبت به سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش از دقت کاملاً پایین‌تری برخوردار است.

در پشت گوشی با کنار گذاشتن دو دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید و 2 مگاپیکسلی ماکرو که در نبود فوکوس خودکار از همین ابتدا کارکردی تزئینی را بر عهده می‌گیرند با یک دوربین 64 مگاپیکسلی مجهز به لنز 1.7 OIS روبرو می‌شویم که پیکسل‌های تنها 0.7 میکرونی آن در وضوح پیش‌فرض دوربین یعنی 16 مگاپیکسل به اندازه 1.4 میکرون دست پیدا می‌کنند. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین 4K با 30 فریم در ثانیه است هرچند با کاهش وضوح به 1080p می‌توان با سرعت 60 فریم در ثانیه نیز فیلم‌برداری کرد.

پردازنده گوشی از نوع پیشرفته و جدید دیمنسیتی 8300 انتخاب شد که شیائومی یک پسوند اولترا را نیز در کنار آن قرار داده است. در این چیپ‌ست 4 هسته جدید سطح میانی A715 در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها از حداکثر فرکانس 3.35 گیگاهرتزی برخوردار است و مابقی از فرکانس 3.2 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند. چهار هسته بعدی نیز از نوع A510 است و برای پردازش گرافیکی نیز به GPU شش هسته‌ای Mali-G615‌ تکیه می‌کند. این مدل به 12 گیگابایت رم LPDDR5X و 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 مجهز است که هر دو چه به‌لحاظ سرعت و چه از نظر حجم و ظرفیت در سطح گوشی‌های پرچمدار قرار دارند. X6 Pro‌ در بخش پردازشی و حافظه به‌راحتی کیلومترها از Galaxy A54 فاصله می‌گیرد. ظرفیت باتری دستگاه 5 هزار میلی آمپر ساعت بوده و تغذیه آن نیز بر عهده شارژر سیمی 67 واتی این مدل است. بلوتوث 5.4، وای‌فای 6، NFC و اینفرارد نیز برخی از گزینه‌های ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌دهند. Poco X6 Pro با اندروید 14 و پلتفرم جدید HyperOS شیائومی ارائه می‌شود و ظاهراً شرکت سازنده تا 3 آپدیت اندروید و 4 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای این گوشی تضمین کرده است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Poco X6 Pro نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Poco X6 Pro در بخش رقبای این گوشی می‌خوانیم: «پوکو X6 پرو با تمرکز بر پرفورمنس به‌عنوان اولویت اصلی، جایگاه نسبتاً ویژه‌ای را در رده میانی اشغال کرده است. [این گوشی] ضمن حفظ این موضع، یک سطح رقابتی را نیز در دیگر موارد کلیدی حفظ می‌کند گرچه این بدان معنی نیست که در این زمینه به چالش کشیده نمی‌شود.» GSMArena رقیب اصلی و آشکار این گوشی را گلکسی A54 سامسونگ می‌داند که با امکان غوطه‌وری در آب (با استاندارد IP67)، سیستم دوربین کمی بهتر، پشتیبانی از کارت microSD و رابط کاربری One UI سامسونگ بر رقیب‌ش برتری دارد و X6 Pro با پخش پردازشی رده بالاتر، شارژ سریع‌تر و صفحه‌نمایش برتر در این رقابت حفظ می‌شود. در بخش نتیجه‌گیری این مطلب از دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید گوشی که از نگاه GSMArena حداکثر رزولوشنی‌ست که شیائومی به دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های پوکو اختصاص می‌‌دهد انتقاد شده که به جزییات پایین‌تر منجر شده و ویدئوی 4K را از لیست گزینه‌های این دوربین حذف کرده است. لرزان بودن سیستم لرزه‌گیر دوربین اصلی دیگر انتقاد وارد شده بر این مجموعه است. ماندن اثر انگشت و استاندارد مقاومت IP54 در قیاس با رقبای هم‌قیمت آن دیگر موارد اشاره شده در این قسمت هستند.

نکات ضعف و قوت Poco X6 Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر عالی، شارپ و روشن با سرعت رفرش بالا و پشتیبانی از دالبی ویژن
سرعت شارژ بالای نزدیک به بهترین‌ها
ویژگی‌های جدید و فِرِش HyperOS نسبت به پوسته قدیمی MIUI
پرفورمنس بدون رقیب در این رده قیمتی
نتایج عالی دوربین اصلی در نور خوب و به‌خصوص در شب
کابوس بدنه براق و جاذب اثر انگشت بخش پشتی
IP54 خوب است اما بسیاری از رقبا محافظت آب بهتری را ارائه می‌کنند
عالی نبودن ثبات و لرزه‌گیری ویدئو
نبود پیکسل کافی در دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید برای برداشت 4K

GSMArena در توصیف عکس‌های پیش‌فرض دوربین اصلی در روز از صفت Solid استفاده کرده که می‌توان آن را خوب و قابل اتکا تعبیر کرد: سطح جزییات خوب است اگرچه در رندر کردن بافت‌ها در جایگاه بهترین دوربین قرار نمی‌گیرد و گه‌گاه در به‌تصویر کشیدن مناطق دارای رنگ‌های یک‌دست با مشکل دانه‌دانه شدن تصویر روبرو می‌شویم. مکانیزم وایت بالانس اتوماتیک این دوربین در عکس‌های گرفته شده در فضاهای خارجی به‌سمت گرمای بیش‌تر رنگ‌ها حرکت می‌کند که لزوماً بد نیست اما دقت بالایی را نیز به همراه نمی‌آورد. GSMArena از «اشباع خوب» و «اوکی بودن» و «نه عالی و نه وحشتناک» بودن طیف دینامیکی عکس‌های این دوربین سخن می‌گوید جایی‌که های‌لایت‌ها در صحنه‌های با کنتراست بالا گه‌گاه از حد عادی و معمول فراتر رفته و اغراق‌شده و اصطلاحاً blown-out به‌تصور کشیده می‌شوند. حالت شب دستی این دوربین با ارائه جزییات فراوان و مهار مطلوب نویز، نورگیری مناسب و «پیش‌روی خوب در مناطق سایه‌دار» را ارائه می‌کند و رندرِ های‌لایت‌ها در آن هنوز قابل‌قبول است.

عکس‌های روز دوربین اولتراواید بار دیگر عملکردی نه خوب نه بد (so-so) را به‌نمایش گذاشته و با وجود آن‌که جزییات تصویر برای یک دوربین 8 مگاپیکسلی «اوکی» است اما طیف دینامیکی (به‌خصوص در منتهی‌الیه های‌لایت‌ها) نسبتاً محدود بوده و رنگ‌ها بی‌روح و بی‌رمق ثبت می‌شوند. عکس‌های دوربین اولتراواید در شب از نگاه GSMArena در مجموع چندان بد نیستند. این تصاویر شارپ‌ترین تصاویر نیستند اما می‌توان آن‌ها را به‌اندازه کافی شارپ تلقی کرد. طیف دینامیکیِ «خوب» و رندر رنگ‌هایِ «اوکی و تا حدودی بی‌رمق» دیگر مشخصات عکس‌های دوربین اولتراواید در شب را تشکیل می‌دهند. GSMArena‌ عکس‌های دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو را نا امیدکننده و ضعیف (underwhelming) توصیف کرده که با جزییات کم و رنگ‌های بی‌رمق و فلت به‌جای یک دوربین کامل یک نصفه دوربین در کنار دو دوربین دیگر گوشی است!

GSMArena در مورد عکس‌های دوربین سلفی گوشی نیز بار دیگر از صفت اوکی استفاده کرده است: جزییات خوب است اما مطمئنا نه در حد استاندارد 16 مگاپیکسلی. این منبع البته از طیف دینامیکی و توناژ پوست در دوربین سلفی گوشی به‌ خوبی یاد می‌کند. در زمینه فیلم‌برداری 4K دوربین اصلی نیز بار دیگر پای صفت اوکی به میان آمده و به‌عنوان مهم‌ترین نکته منفی به بالا بودن کنتراست اشاره شده که گاه‌گاه به ایجاد تونالیته خشنی در تصویر منجر می‌شود. نورگیری خوب در مجموع، درجه اشباع دوست‌داشتنی و جزییات بسیار خوب از دیگر موارد اشاره شده در مورد ویدئوهای 4K دوربین اصلی‌ست. به‌گفته این منبع در زمینه جزییات تفاوت خاصی بین نرخ 30 و 24 فریمی وضوح 4K وجود ندارد. ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید به‌گفته GSMArena در زمینه وایت بالانس بهتر عمل می‌کنند و با این‌که در اشباع و طیف دینامیکی ضعیف‌ترند اما جزییات آن‌ها برای وضوح 1080p «بسیار خوب» است. سیستم تثبیت و لرزه‌گیری در Poxo X6 Pro در همه موارد فعال است اما مطابق جزییات این مقاله، بهترین نمونه در این کلاس نیست. ویدئوهای گرفته شده با دوربین اصلی در حال راه رفتن با مشکل آزاردهنده رفت و برگشت فوکوس (focus hunting) در تمامی قدم‌ها روبرو هستند اما در دوربین اولتراواید به‌دلیل پشتیبانی نکردن از فوکوس خودکار این مشکل وجود ندارد.

Tech Advisor

Jon Mundy نویسنده مطلب بررسی Poco X6 Pro‌ در سایت Tech Advisor، این گوشی را متخصص پروفورمنس در رده میانی معرفی کرده و می‌افزاید: زیر پرند پوکوی شیائومی پیشرو در مسیر ارائه پروفورمنس قدرتمند با قیمتی فوق‌العاده رقابتی‌ست. در حالی‌که سری F پوکو به‌طور کامل بر پرچمداران تمرکز می‌کند، هدف سری Poco X تضعیف لشکر مشتاق میان‌رده‌هاست. پوکو X6 Pro حال این‌جاست که تا آخرین حمله را به گوگل پیکسل 7a و سامسونگ گلکسی A54 رهبری کند.

Mundy در بخش نتیجه‌گیری برای اعلام نظر در مورد خرید این گوشی یا صرفنظر کردن از آن می‌گوید: «پوکو X6 Pro با یک طراحی مستحکم‌تر، یک صفحه‌نمایش بهبود یافته و یک دوربین اصلی که عکس‌های بهتری را در محیط‌های کم‌نور برداشت می‌کند چند تغییر کوچک اما معنادار را در یک فرمول آشنا ایجاد کرده است.» نویسنده تک ادوایزر در ادامه از پردازنده قدرتمند در «یک چنین گوشی ارزان‌قیمتی» و شارژ سریع باتری به‌عنوان دیگر گزینه‌های رقابتی X6 Pro یاد کرده و بار دیگر پیکسل 7a از گوگل و Edge 40 Neo از موتورولا را به‌عنوان رقبای اصلی این گوشی عنوان کرده که جدا از نقاط ضعف و قوت هریک، در هر دو مورد با محیط نرم‌افزاری بهتری روبرو می‌شویم. تک ادیوایزر در پایان از X6 Pro به‌عنوان یک گوشی گیمینگ اقتصادی یاد می‌کند که با وجود آن‌‌که یک مدل همه‌کاره به‌حساب نمی‌آید اما در کاری که انجام می‌دهد، متخصص است.

نکات ضعف و قوت Poco X6 Pro از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

پروفورمنس برجسته در قبال قیمت پرداختی
صفحه‌نمایش پیشرفته
بهبودهای ظریف در طراحی
شارژ سریع با شارژر درون جعبه
صورت نگرفتن بهبود بزرگی در دوربین
نزدیکی کامل HyperOS جدید به MIUI
ظاهر کسل‌کننده (حداقل در رنگ مشکی)

دوربین اصلی Poco X6 Pro با وضوح 64 مگاپیکسل و سنسور کوچک 1/2 اینچی در مقایسه با دوربین 108 مگاپیکسلی 1/1.52 اینچی Poco X5 Pro و Poco X4 Pro از نگاه تک ادوایز به‌ظاهر یک عقب‌گرد مشهود به‌نظر می‌رسد اما ظاهراً شیائومی روی حضور OIS (لرزه‌گیر نوری) و پروسسور پیشرفته‌تر با قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبود یافته برای ایجاد نتیجه بهتر حساب باز کرده است. آیا این حساب در عمل به نتیجه مطلوب منتهی شده؟ تک ادوایزر با وجود آن‌که جواب این سوال را در مجموع مثبت ارزیابی می‌کند اما آن را کاملاً دور از یک موفقیت بزرگ می‌داند. به‌گفته نویسنده این مطلب، دوربین اصلی Poco X6 Pro در یک مقایسه رو در رو با X5 Pro رنگ‌های طبیعی‌تری را ثبت کرده و اختلالات تصویر در آن کم‌تر است اما از دیگر سو عکس‌های X6 Pro جزییات کم‌تری داشته و اصطلاحاً سافت‌تر بوده و کمی بیش‌تر از Overexposure یا نورگیری بیش از اندازه رنج می‌برند.

عملکرد در نور کم جایی‌ست ‌که دوربین اصلی X6 Pro از نگاه نویسنده این مطلب واقعاً با بهبود روبرو شده و OIS در ثبات هرچه بیش‌تر گوشی به‌هنگام پروسه ضروری باز ماندن بیش‌تر شاتر دوربین نقش‌آفرینی می‌کند. این نکته مثبت البته تا حدودی به‌دلیل کوچک‌تر بودن سنسور دوربین خنثی می‌شود اما در یک بررسی رو در رو (احتمالا در مقایسه با X5 Pro) جزییات بیش‌تری را در X6 Pro می‌توان سراغ گرفت. (هرچند هنوز با بهترین‌های رده میانی فاصله داریم) دوربین اولتراواید به‌گفته نویسنده این مطلب ظاهراً همان نمونه سال قبل است و این با توجه به تغییر کردن ساختار دوربین اصلی به تفاوت عکس دوربین اصلی و اولتراواید منجر شده است. این اتفاق برای دوربین سلفی (که کیفیت آن برای یک گوشی ارزان‌تر چندان بد توصیف نشده) نیز رخ داده است. در نهایت در نتیجه‌گیری ارائه شده برای دوربین‌های این مدل این‌گونه می‌خوانیم: «Poco X6 Pro در مجموع یک سیستم دوربین کافی و مناسب را برای این قیمت ارائه می‌دهد که در عملکرد آن در نور کم با بهبود ارزشمندی روبرو می‌شویم. با این‌حال این بخش به‌روشنی جایی در اولویت‌های شیائومی برای خط [تولید برند] Poco ندارد.»

Gizmochina

Anvinraj Valiyathara نویسنده سایت Gizmochina در عنوان مطلب بررسی Poco X6 Pro یعنی “Bleeds flagship-level performance in a reasonable price point” بار دیگر بر دو فاکتور مهم و کلیدی این گوشی یعنی پرفورمنس سطح بالا و قیمت رقابتی دستگاه تأکید کرده است. در بخش نتیجه‌گیری این بررسی می‌خوانیم: «پوکو X6 Pro پرفورمنس سطح بالایی را به‌لطف چیپ‌ست قدرتمند دیمنسیتی 8300 اولترا، رم LPDDR5، حافظه UFS 4.0، یک نمایشگر OLED روان 120 هرتزی، یک نسبت صفحه‌نمایش به بدنه جالب توجه و یک طراحی جذاب در یک پکیج غیر پرچمدار ارائه می‌کند.» از نگاه نویسنده این مطلب پرفورمنس سطح بالا همراه با صدای فراگیر و ویبره‌های درون بازی، پوکو X6 Pro را به «بهشت گیمرها» بدل می‌کند.

نکات ضعف و قوت Poco X6 Pro از نگاه Gizmochina شامل این موارد می‌شوند:

چیپ‌ست دیمنسیتی 8300 اولترا
رم LPDDR5X و حافظه سریع UFS 4.0
نمایشگر اولد روان 120 هرتزی
اندروید 14 و تضمین آپدیت
کیفیت بالای عکس‌های دوربین اصلی در نور کافی
نرم‌افزارهای اضافی و بلات‌ورهای HyperOS
امکان بهبود در دوربین‌های غیراصلی گوشی
زیباسازی اتوماتیک عکس‌های دوربین سلفی

دوربین اصلی Poco X6 Pro در محیط‌های پر نور به‌گفته نویسنده مطلب گیزموچاینا نتایج برجسته‌ای را با بازتولید رنگ‌های زنده و شاداب و طیف دینامیکی قابل‌قبول ارائه می‌‌کند. این دوربین در تشخیص سوژه و برداشت پرتره نیز موفق ظاهر می‌شود هرچند ظاهراً در این مد امکان انتخاب درجه زوم وجود ندارد. «در محیط‌های با نور کم، دوربین عملکرد کافی و قابل‌قبولی دارد اگرچه اندکی کاهش در جزییات آن دیده می‌شود. حالت شب با این‌که در کم کردن تابش خیره‌کننده نور موثر است، تغییر بزرگی را در کیفیت کلی تصویر ایجاد نمی‌کند.» نویسنده این مطلب بار دیگر بر اختلاف رنگ دوربین اولتراواید با دوربین اصلی تأکید می‌کند اما همزمان از رضایت‌بخش بودن طیف دینامیکی آن نیز سخن به میان می‌آورد. عکس‌های شب این دوربین نیز «قابل‌قبول» توصیف شده‌اند. در انتهای این بخش نیز از زیباسازی اتوماتیک عکس‌های دوربین سلفی به‌عنوان یکی از نکات منفی این دوربین یاد شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا