وای-فای 7 از سوی ائتلاف وای-فای به رسمیت شناخته شد

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وای-فای Wi-Fi ، اتحادیه وای-فای Wi-Fi Alliance
واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت چهار سال از معرفی وای-فای 6 (و دو سال از وای-فای 6E) چند ماه قبل خبرهایی در رابطه با استاندارد جدید وای-فای 7 به گوش رسید. با وجود اینکه این اطلاعات هنوز از سوی «ائتلاف وای-فای» تأیید نشده بود، سعی کردیم بر مبنای داده‌های در دسترس، در یک مطلب خبری به بررسی برخی از ویژگی‌های این تکنولوژی جدید بپردازیم. اما اخیرا ائتلاف وای-فای موسوم به Wi-Fi Alliance رسما استاندارد وای-فای 7 را تحت عنوان Wi-Fi CERTIFIED 7 معرفی کرد. البته تأیید نهایی این تکنولوژی – که تحت عنوان پروتکل 802.11be نیز شناخته می‌شود – به احتمال زیاد در دسامبر 2024 خواهد بود. در ادامه از زوایای بیشتری به استاندارد وای-فای 7 می‌نگریم.

همزمان با تکامل تکنولوژی وای-فای، شبکه‌های خانگی نیز به ناچار به سمت تکامل پیش می‌روند. برای کاربرانی که به جای سخت‌افزار شرکت تأمین‌کننده اینترنت، خودشان اقدام به خرید روتر می‌کنند، زمانی فرا می‌رسد که باید تصمیم مهمی بگیرند: آیا ارتقاء به جدیدترین تکنولوژی ارزشش را دارد یا خیر؟

به منظور بهره‌مندی از این تکنولوژی جدید، علاوه بر روترهای مجهز به وای-فای 7، دیوایس‌هایی که با این روترها ارتباط می‌گیرند نیز باید از این پروتکل پشتیبانی کنند. گفته می‌شود تا قبل از پایان سال 2024، تعداد دیوایس‌هایی که می‌توانند از تکنولوژی وای-فای 7 استفاده کنند به 233 میلیون دستگاه خواهد رسید.

فروش نخستین روترهای مجهز به وای-فای 7 پس از رویداد CES سال گذشته آغاز شد که البته قیمت‌های بالایی داشتند. حال که وای-فای 7 رسمیت پیدا کرده و دیوایس‌ها در حال دریافت تأییدیه برای استفاده از این پروتکل هستند، بسیاری از کاربران بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند: آیا باید نیازهای خود را با استاندارد فراگیر وای-فای 6 و 6E برطرف کنند و یا با پرداخت هزینه بیشتر – به نام تضمین ماندگاری در آینده و سرعت و اطمینان بیشتر – به وای-فای 7 روی بیاورند؟ به عبارت دیگر این موضوع باید مشخص شود که نیازهای واقعی شما چیست و تا چه اندازه حاضرید برای آنها هزینه بپردازید؟

طی 18 ماه اخیر، عمده روترهای خانگی با تکنولوژی وای-فای 6 روانه بازار شده‌‌اند. وای-فای 6 – که در سال 2019 تجاری‌سازی شد – دو فرکانس دارد: 5 گیگاهرتزی (با سرعت بالا و دامنه کوتاه) و 2.4 گیگاهرتزی (با سرعت پایین‌تر و دامنه بلندتر). وای-فای 6 تا سه برابر سریع‌تر از وای-فای 5 بوده و لذا در قیاس با نسل پیشین خود پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

در سال 2021 شاهد ظهور ورژن تغییریافته‌ای از وای-فای 6 تحت عنوان وای-فای 6E بودیم که در کنار باندهای قبلی، فرکانس 6 گیگاهرتزی را نیز ارائه می‌کرد. علاوه بر سرعت بالاتر، این فرکانس به اندازه باندهای 2.4 یا 5 گیگاهرتزی مشغول نبوده و به این ترتیب، تداخل کمتری دارد.

طبق تجربه برخی کارشناسان، چنان‌چه با آیفون 15 پرو مکس – که به تکنولوژی وای-فای 6E مجهز است – به روتر Amazon eero با استاندارد وای-فای 6E متصل شوید، حداکثر سرعت دانلود به حدود 1.2 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این در حالی‌ست که یک روتر وای-فای 6، در بهترین حالت سرعت دانلود 800 تا 900 مگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند.

نخستین روترهای وای-فای 6E قیمت بالایی داشتند، اما با توجه به اینکه PCها، گوشی‌ها و تبلت‌های زیادی در سال 2022 با پشتیبانی از وای-فای 6E وارد بازار شدند (از جمله اپل با آیفون‌ 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس)، در حال حاضر گزینه‌های بیشتری وجود داشته و در نتیجه قیمت این روترها با کاهش مواجه شده است. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تأمین‌کننده اینترنت – مثل Comcast – نیز اقدام به ارائه درگاه‌های اتصال 6E کرده‌اند. البته برخی اپراتورها مثل AT&T در بالاترین سطح از درگاه‌های اتصال خود – که بر بستر فیبر نوری به دست مشتریان می‌رسند – همچنان از وای-فای 6 استفاده می‌کنند. به گفته جاش گودل (Josh Goodell)، از مسئولین AT&T، تصمیم شرکت بر این بوده که از اتخاذ وای-فای 6E صرف‌نظر کرده و یکراست به سراغ وای-فای 7 برود.

همان طور که پیش از این اشاره شد، حدود یک سال است که روترهای وای-فای 7 وارد بازار شده‌اند. اما باید توجه داشت که این روترها با ورژن غیررسمی وای-فای 7 به تولید رسیده‌اند و ممکن است موفق به اخذ تأییدیه رسمی نشوند. گفتنی‌ست، قیمت برخی از این روترها به هزار دلار هم رسید و با وجود اینکه آن قیمت‌های گزاف هم‌اکنون کاهش یافته‌اند، باز هم از بیشتر روترهای وای-فای 6E گران‌ترند.

چرا وای-فای 7 ارزشمند است؟

مثل وای-فای 6E، وای-فای 7 نیز از باندهای 2.4 گیگاهرتزی، 5 گیگاهرتزی و 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. خود این باندهای رادیویی به کانال‌هایی تقسیم می‌شود. این کانال‌ها در وای-فای 7 پهنای بیشتری داشته و در نتیجه می‌توانند داده‌های بیشتری را حمل کنند. به عنوان مثال، وای-فای 6E از کانال‌های 160 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند، در حالی که وای-فای 7 دارای کانال‌های 320 مگاهرتزی‌ست که البته فقط در باند 6 گیگاهرتزی در دسترس است.

توان عملیاتی بالایی که در وای-فای 7 وعده داده شده، مدیون همین کانال‌هاست. اما در دسترس نبودن باند 6 گیگاهرتزی در بسیاری از مناطق، به عاملی بازدارنده برای فروشندگان دیوایس‌ها تبدیل شده است. بسیاری از کمپانی‌های سازنده تمایلی ندارند هزینه زیادی را صرف ویژگی‌هایی کنند که در همه مناطق جغرافیایی در دسترس نیستند. لذا، به احتمال زیاد بسیاری از دیوایس‌ها (به‌ویژه گوشی‌های هوشمند) در ابتدای امر بدون پشتیبانی از کانال 320 مگاهرتزی وارد بازار خواهند شد.

یکی از امتیازهای وای-فای 7، ویژگی جالبی به نام MLO (Multi-link Operation به معنی عملیات چندلینکی) است. به موجب این ویژگی، دیوایس مجهز به وای-فای 7 می‌تواند در آن واحد به چندین کانال و باند متصل شود تا کیفیت پهنای باند موجود را ارتقاء دهد. این بدان معناست که وقتی شما با دیوایسی مثل یک اسمارت‌فون به روتر متصل هستید، این روتر جهت حفظ کیفیت اتصال شما ممکن است از چندین لینک استفاده کند. این امر به کاهش تأخیر یا به اصطلاح لگ نیز کمک می‌کند که در مواردی مثل گیمینگ و واقعیت مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدیهی‌ست که برای بهره‌مندی از این مزایا، دیوایس شما باید با استاندارد وای-فای 7 سازگار باشد. در حال حاضر برخی اسمارت‌فون‌ها به این قابلیت مجهز شده‌اند، از جمله سری Galaxy S24 سامسونگ (که هفته پیش رونمایی شد) و OnePlus 12. همچنین برخی شایعات حاکی از آنند که آیفون‌های سری 16 نیز از استاندارد وای-فای 7 پشتیبانی خواهند کرد.

منبع : Wi-Fi Alliance


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا