نخستین دموی زنده از تکنولوژی وای-فای 7 توسط مدیاتک – سرعتی در حد Thunderbolt 3

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/11/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وای-فای Wi-Fi ، مدیاتک MediaTek
واحد خبر mobile.ir : نخستین گوشی‌های مجهز به استاندارد وای-فای 6 در سال 2019 وارد بازار شده و در ادامه، چند کمپانی معدود نیز اقدام به تولید دیوایس با استاندارد وای-فای 6E کردند. با این حساب، تکنولوژی وای-فای 6 پدیده نسبتا جدیدی بوده و مطمئنا کاربران از افزایش سرعت آن نسبت به نسل قبلی وای-فای رضایت دارند، اما شاید این رضایت چندان به طول نینجامد، زیرا به‌تازگی باخبر شدیم، استاندارد وای-فای 7 نیز در راه است. کمپانی مدیاتک روز چهارشنبه 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400)، برای نخستین بار در دنیا، تکنولوژی وای-فای 7 را به صورت زنده برای مشتریان کلیدی و همکاران صنعتی خود به نمایش گذاشت. در ادامه با این تکنولوژی جدید بیشتر آشنا می‌شویم.

الن سو (Alan Hsu)، از مقامات مدیاتک، بر این باور است که فناوری وای-فای 7 به زودی به ستون اصلی شبکه‌های خانگی، اداری و صنعتی تبدیل شده و اتصال روان و بی‌نقصی را برای کارکردهای مختلف فراهم می‌کند؛ از کاربردهای AR/VR چندکاربره و بازی‌های فضای ابری گرفته تا تماس‌های 4K و استریم کردن محتوای 8K. شواهد حاکی از آن است که وای-فای 7 را – از لحاظ سرعت – می‌توان با Thunderbolt 3 مقایسه کرد.

تکنولوژی وای-فای 7 در زبان فنی IEEE 802.11be نامیده شده و مدیاتک آن را بر مبنای پلتفرمی به نام Filogic توسعه داده است. مدیاتک ضمن نمایش اینکه چگونه استاندارد وای-فای 7 می‌تواند به حداکثر سرعت تعریف شده در IEEE 802.11be برسد، نشان داد که تکنولوژی MLO (کوتاه‌شده multi-link operation به معنی عملیات چندلینکی) چه نقشی در تحقق وای-فای 7 ایفا می‌کند. تکنولوژی MLO می‌تواند چندین کانال با باندهای فرکانسی متفاوت را به طور همزمان تجمیع کند. این کار مشخص می‌کند که چگونه ترافیک شبکه می‌تواند به شکل روان جریان داشته باشد (حتی اگر باندها دچار تداخل یا گرفتگی باشند).

به باور ماریو مورالس (Mario Morales)، معاون گروه نیمه‌رساناها در مؤسسه IDC، آنچه تقاضا برای وای-فای 6، وای-فای 6E و به‌زودی وای-فای 7 را بالا می‌برد، نیاز به اینترنت باندپهن سریع‌تر و کارکردهای سنگین‌تری مثل استریم ویدئو با رزولوشن بالاتر و بازی‌های واقعیت مجازی است. به گفته مورالس، پیشرفت‌های وای-فای 7 در پهنای کانال، مدولاسیون QAM و همچنین امکانات جدیدی مثل عملیات چند-لینکی، وای-فای 7 را برای دیوایس‌هایی مثل اسمارت‌فون‌های پرچمدار، PCها، دیوایس‌های مصرفی و صنایع عمودی (مثل خرده‌فروشی‌ها)، بسیار جذاب کرده است.

مصرف‌کنندگان امروزی برای بسیاری از کارهای روزانه خود – از جمله تماس‌های ویدئویی، پخش محتوای تلویزیونی 4K و 8K، گیمینگ و ... – به اتصال وای-فای سریع، قابل‌اعتماد و همیشه متصل نیازمندند. به گفته مون هو لی (Moon Ho Lee)، ریاست شرکت Korea Mercury، تکنولوژی وای-فای 7 می‌تواند ضمن برطرف کردن این نیازها، درهایی را به روی کارکردهای آینده واقعیت مجازی و افزوده باز کند که شاید امروز در تصور ما نگنجد.

وای-فای 7 از آن جهت منحصربه‌فرد است که قابلیت‌های کاملا جدیدی را در تمام طیف‌های در دسترس برای استفاده‌های وای-فای – از جمله طیف‌های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز – ارائه می‌کند. با توجه به پشتیبانی از تکنولوژی مدولاسیون QAM (از نوع 4K) و استفاده از کانال‌های 320 مگاهرتزی، استاندارد وای-فای 7 تا 2.4 برابر سریع‌تر از وای-فای 6 است (حتی با وجود تعداد آنتن‌های مساوی). از دیگر ویژگی‌های برجسته وای-فای 7 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: MLO جهت کاهش میزان تأخیر با انتقال وای-فای در باندهای متعدد و همچنین قابلیت‌های مربوط به «واحد منبع چند-کاربره» یا MRU به منظور اجتناب از تداخل و کاهش اثر.

در پایان، لازم به ذکر است که به‌گفته مدیاتک، محصولات مجهز به وای-فای 7 در سال 2023 وارد بازار می‌شوند. اما به باور برخی کارشناسان، این پیش‌بینی کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد، زیرا «ائتلاف وای-فای» یا Wi-Fi Alliance قصد ندارد تا اوایل سال 2024 این استاندارد جدید را نهایی کند.

منبع : MediaTek