معرفی Sony Xperia 5 V با پردازنده Snapdragon 8 Gen 2، دوربین 48 مگاپیکسلی و حذف دوربین تله‌فتو

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 2 Snapdragon 8 Gen 2 ، Sony Xperia 5 V ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در نخستین روز از ماه سپتامبر سال 2023 (10 شهریور 1402) از نسل جدید پرچمداران کامپکت خود که مطابق انتظار Xperia 5 V (اکسپریا 5 مارک 5) نامیده می‌شود رونمایی کرده است؛ اکسپریا 5 جدید سنت همیشگی این خانواده یعنی صفحه‌نمایش کوچک 6.1 اینچی و استفاده از پردازنده جدید سری 8 کوالکام را بار دیگر تکرار کرده اما برای اولین بار ترکیب 3 دوربین 12 مگاپیکسلی در بخش پشتی را تغییر داده و ضمن حذف دوربین تله‌فتو به یک دوربین 48 مگاپیکسلی و یک دوربین اولتراواید اکتفا کرده است. Xperia 5 V سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین عضو کامپکت‌های سری 5 سونی تا به امروز به‌حساب می‌‌آید و در عین حال عنوان کوتاه‌قامت‌ترین مدل این سری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

Xperia 5 V با طراحی مینیمال معمول سونی همراه شده که در عین سادگی حس یک گوشی پیشرفته و پریمیوم را منتقل می‌کند؛ دو سطح تخت پشت و روی گوشی با شیشه مقاوم Gorilla Glass Victus 2 پوشیده شده که مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و آسیب‌های احتمالی داشته و به‌گفته سونی در برابر ماندن اثرات انگشت نیز مقاوم است. فریم پیرامونی دستگاه نیز از جنس آلومینیوم است. رنگ مشکی این گوشی ظاهراً تفاوتی با Xperia 5 IV ندارد اما دو رنگ نقره‌ای و آبی آن گزینه‌های جدیدی به‌حساب می‌آیند. اکسپریا 5 مارک 5 مثل قبل از استاندارد مقاومت IP68 برخوردار است که امکان غوطه‌وری آن در آب شفاف با عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه را فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش گوشی ظاهراً همان 6.1 اینچی OLED همیشگی با وضوح فول اچ‌دی در نسبت 21:9 و نرخ رفرش غیر تطبیقی 120 هرتزی‌ست که در حاشیه‌های ضخیم بالا و پایین آن اسپیکرهای استریو جای دارند. دوربین سلفی گوشی که متامیل به سمت چپ در حاشیه بالایی صفحه‌نمایش قرار دارد بدون تغییر یک 12 مگاپیکسلی 1/2.9 اینچی‌ست که فاقد فوکوس خودکار بوده و از دیافراگم لنز 2.0 و امکان برداشت ویدئوی 4K/30fps برخوردار است. سنسور اثر انگشت در اکسپریا 5 مارک 5 مثل اعضای قبلی این سری در کناره دستگاه و روی دکمه پاور قرار گرفته است.

دوربین اصلی دستگاه که ظاهراً از Xperia 1 V به‌عاریت گرفته شده یک 48 مگاپیکسلی با سنسور بزرگ 1/1.35 اینچی‌ست که لنزی مجهز به OIS با نشان زایس و گشودگی f/1.9 را در مقابل خود می‌بیند. عکس‌های این دوربین در حالت پیش‌فرض طبیعتاً با وضوح 12 مگاپیکسلی برداشت می‌شوند و به‌گفته شرکت سازنده با به‌کارگیری فناوری «پیکسل‌های ترانسیستوری دو لایه» نور بیش‌تری را نسبت به «همیشه» برداشت می‌کنند. فاصله کانونی این دوربین 24 میلی‌متر است اما سونی از امکان زوم دیجیتال 2 برابری و برداشت تصویر با فاصله کانونی 48 میلی‌متری بدون از دست رفتن کیفیت در این دوربین سخن می‌گوید.

دوربین دوم یک 12 مگاپیکسلی 1/2.5 اینچی با پشتیبانی از فوکوس خودکار و لنز f/2.2 با فاصله کانونی 16 میلی‌متری است که ظاهراً تفاوتی نسبت به دوربین اولتراواید Xperia 5 IV سال گذشته ندارد.

Xperia 5 V طبق انتظار با پردازنده 4 نانومتری پیشرفته Snapdragon 8 Gen 2 ارائه شده و سنت حضور پروسسورهای نسل هشتم کوالکام در این خانواده را ادامه داده است. رم ثابت 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی (ظاهراً از نوع UFS 3.1 با امکان ارتقاء از طریق اسلات ترکیبی microSD) دیگر موارد قابل ذکر در این بخش را تشکیل می‌دهند.

سونی ظرفیت 5 هزار میلی آمپر ساعتی باتری گوشی را تغییری نداده و سلامت این باتری را نیز برای 3 سال تضمین کرده است. حداکثر توان شارژر سیمی باتری دستگاه بدون تغییر 33 وات است و مثل مدل سال گذشته از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. نگفته پیداست که هردوی این شارژرها (با سیم و بی‌سیم) را باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد و سونی حتی ظاهراً از قرار دادن کابل USB در جعبه دستگاه نیز خودداری کرده است.

در لیست گزینه‌های ارتباطی گوشی به‌جز شبکه‌های 4G و 5G باید به وای‌فای 6E، بلوتوث 5.3 و NFC اشاره کرد و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز همچنان در این خانواده حضور دارد.

Sony Xperia 5 V با سیستم‌عامل اندروید 13 از اواخر ماه سپتامبر به بازار ارائه شده و قیمت در نظر گرفته شده برای آن 999 یورو یا 845 پوند خواهد بود. برای مقایسه بد نیست بدانیم که نسل قبلی این گوشی یعنی Xperia 5 IV با قیمت 1,049 یورو معرفی شده بود.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا