معرفی سونی Xperia 5 II با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی 120 هرتزی و تمرکز بر دوربین

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، Sony Xperia 5 II ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز پنج‌شنبه 17 سپتامبر 2020 (27 شهریور 1399) از اسمارت‌فون جدیدی به نام Xperia 5 II رونمایی کرد که آپدیتی بر Xperia 5 سال گذشته که تقریبا همین روزها در سپتامبر 2019 رونمایی شد محسوب می‌شود. این گوشی در موارد مهمی مثل ابعاد صفحه‌نمایش و نسبت تصویر 21:9، تعداد دوربین‌های بخش پشتی، سلفی 8 مگاپیکسلی و حضور پردازنده سری 8 کوالکام تغییری نسبت به قبل نداشته اما این ظاهر ماجراست و عملا با دستگاه ارتقاء یافته و پیشرفته‌تری روبرو می‌شویم که با پرچمدار Xperia 1 II پهلو به پهلو می‌زند. Xperia 5 II به ظاهر تنها گوشی حاضر در بازار با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و پردازنده SD865 به حساب می‌آید.

سونی Xperia 5 II که به صورت اکسپریا مارک تو تلفظ می‌شود گونه‌ای متمایز از پرچمداران فعلی حاضر در بازار است که با صفحه‌نمایش کوچک و نسبت کشیده 21:9 تفاوت‌های بزرگی را حداقل از لحاظ ظاهری با پرچمداران عمدتا بزرگ امروزی به نمایش می‌گذارد؛ از سامسونگ گلکسی S20 شاید بتوان به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب قابل ذکر برای اکسپریا 5 مارک 2 نام برد اسمارت‌فونی که با صفحه‌نمایش 6.2 اینچی با وجود ارتفاع کمتر (به‌دلیل نسبت متفاوت صفحه‌نمایش و حاشیه‌های عمودی ناچیز)، در زمینه عرض گوشی‌ بزرگ‌تر و تا حدودی حجیم‌تری به حساب می‌آید.

شکل ظاهری و طراحی

طراحی دستگاه نسبت به سال قبل تقریبا بدون تغییر بوده و جدا از صفحه‌نمایش 6.1 اینچی با نسبت 21:9 که حاشیه‌های نسبتا ضخیمی در بالا و پایین آن دیده می‌شود، می‌توان از ستون دوربین‌های سه‌‌گانه در بخش پشتی و سنسور اثر انگشت روی دکمه پاور در کناره دستگاه به‌عنوان المان‌های مشترک در طراحی Xperia 5 II و همتای سال گذشته آن یاد کرد. در پشت و روی این مدل مثل یک پرچمدار بزرگ از دو لایه شیشه Gorilla Glass 6 استفاده شده و جنس شاسی پیرامونی نیز طبق ظواهر، فلزی‌ست.

در بالا و پایین صفحه‌نمایش همانطور که اشاره شد حاشیه‌های ضخیمی دیده می‌شود که با این‌که در مقایسه با گوشی‌های تمام‌صفحه امروزی با دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش، طراحی قدیمی‌تری را به نمایش می‌گذارد اما در عوض به جایگاهی برای اسپیکرهای استریوی دستگاه بدل شده که از نگاه شرکت سازنده تجربه کاملا متوازن‌تری را نسبت به اسپیکرهای استریوی حاضر در دیگر گوشی‌ها ارائه می‌دهد. Xperia 5 II همچنین از جمله معدود گوشی‌های پرچمدار حال حاضر بازار با جک 3.5 میلی‌متری هدست به‌حساب می‌آید.

عملکرد برجسته تیم طراحی سونی را باید در ابعاد و وزن دستگاه جست‌وجو کرد جایی‌که علی‌رغم ارتقاء چشمگیر ظرفیت باتری و تغییرات ساختاری در المان‌های مهمی مثل صفحه‌نمایش و مکانیزم خنک‌کننده‌گی دستگاه نه‌تنها طول و عرضِ به‌ترتیب 158 و 68 میلی‌متری گوشی حفظ شده بلکه ضخامت آن از 8.2 میلی‌متر به 8 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و وزن 163 گرمی آن، 1 گرم نیز کمتر شده است! این مدل طبق انتظار با استاندارد IP/65/68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است.

صفحه‌نمایش

نقطه تمرکز اصلی و یکی از درخشان‌ترین قسمت‌های سخت‌افزاری Xperia 5 II به صفحه‌نمایش آن تعلق دارد جایی‌که در اولین نگاه با همان پنل 6.1 اینچی OLED سال قبل با وضوح فول اچ‌دی پلاس در نسبت 21:9 (یا 1080×2540 پیکسل) روبرو می‌شویم اما این ظاهر ماجراست و با تغییر نرخ به‌روزرسانی به 120 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ به 240 هرتز، صفحه‌نمایش کاملا مدرن و به‌روزی پیش روی ما قرار می‌گیرد که نه‌تنها Xperia 5 را پشت سر می‌‌گذرد بلکه از پرچمدار اصلی سونی در سال جاری یعنی Xperia I II نیز (البته بدون در نظر گرفتن وضوح 4K این پنل) پیشی می‌گیرد. پشتیبانی از HDR و پوشش 100 درصدی از طیف DCI-P3 از دیگر مشخصات قابل اشاره در مورد این صفحه‌نمایش به حساب می‌آیند. بالای صفحه‌نمایش از یک دوربین 8 مگاپیکسلی با ابعاد سنسور 1/4 اینچی و گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده شده که میدان دید 84 درجه‌ای را ارائه می‌کند و با پشتیبانی از HDR و سیستم تثبیت تصویر SteadyShot ظاهرا نسبت به قبل بدون تغییر مانده است.

دوربین‌های اصلی

با این‌که سه دوربین 12 مگاپیکسلی بخش پشتی Xperia 5 II در نگاه اول مشابه Xperia 5 به‌نظر می‌رسند اما عملا با مجموعه پیشرفته‌تری مشابه Xperia 1 II روبرو می‌شویم که نشان Zeiss را نیز در کنار خود می‌بیند و پوشش ضد بازتابش *T نیز روی هر سه دوربین به‌کار گرفته شده است. دوربین اصلی این مجموعه یک نمونه 12 مگاپیکسلی با سایز سنسور نسبتا بزرگ 1/1.76 اینچ است که از پیکسل‌هایی با ابعاد 1.8 میکرون بهره می‌برد و لنز پر سرعت f/1.7 آن نیز به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS مجهز شده است. فاصله کانونی این دوربین 24 میلی‌‌متر بوده و میدان دید آن نیز به 82 درجه می‌رسد.

دوربین دوم این مجموعه که بازهم 12 مگاپیکسلی‌ست از سنسوری به ابعاد 1/3.4 اینچ بهره می‌برد و لنز 70 میلی‌متری f/2.4 آن نیز چیزی معادل 3 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌دهد. این دوربین نیز ظاهرا به OIS و فوکوس خودکار مجهز است. در نهایت سومین دوربین گوشی یک 12 مگاپیکسلی دیگر با لنز 16 میلی‌متری التراواید و دیافراگم f/2.2 است که فضای گسترده‌ای را با میدان دید 124 درجه‌ای به تصویر می‌کشد. ابعاد سنسور این دوربین 1/2.55 اینچ بوده و فوکوس خودکار نیز ظاهرا در آن فراموش نشده است. Xperia 5 II البته در یک مورد یعنی نبود حسگر زمان پرواز (ToF) در جایگاه پایین‌تری نسبت به Xperia 1 II قرار می‌گیرد که البته نمی‌توان از آن به‌عنوان نکته منفی مهمی در ساختار این گوشی یاد کرد.

قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین اصلی این گوشی نیز در کانون توجه طراحان آن قرار داشته و جدا از موارد متداولی مثل فیلم‌برداری در وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه، حالا عنوان اولین گوشی هوشمند حاضر در بازار با امکان برداشت اسلوموشن 4K با 120 فریم در ثانیه را نیز به‌گفته سونی به خود اختصاص می‌دهد. سرعت بالای فوکوس با قابلیت قفل شدن روی چشم انسان یا حیوان خانگی و دنبال کردن سوژه و تصویربرداری پیاپی با نرخ 20 فریم در ثانیه از دیگر ویژگی‌های برجسته دوربین اصلی این مدل به حساب می‌آیند.

پردازنده – حافظه

در Xperia 5 II مثل برادر بزرگ‌تر آن از پروسسور 7 نانومتری Snapdragon 865 (و نه نسخه پلاس آن) استفاده شده که هنوز از جمله پیشرفته‌ترین و پر سرعت‌ترین راه‌حل‌های پردازش موبایلی به حساب می‌آید. همراه گوشی 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه UFS استفاده شده که اشاره نشدن به ورژن و نوع آن‌ها احتمال LPDDR5 نبودن رم و غیبت UFS 3.0 را تقویت می‌کند. این گوشی ظاهرا در نسخه دیگری با حافظه 256 گیگابایتی نیز ارائه می‌شود که البته میزان رم آن بدون تغییر همان 8 گیگابایت خواهد بود. اسلات حافظه ترکیبی microSD نیز در این گوشی حضور دارد.

Xperia 5 II همانطور که از نوع پروسسور دستگاه می‌توان حدس زد از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند اما این اتصال برخلاف انتظار تنها از نوع کم‌سرعت‌تر sub-6GHz بوده و طبق خبرهای منتشر شده در بازار آمریکا بدون این قابلیت عرضه خواهد شد!

باتری

یکی دیگر از دستاوردهای مهم اکسپریا 5 مارک دو به ظرفیت باتری آن تعلق دارد که از تنها 3,140 میلی آمپر ساعت سال گذشته به رقم قابل‌قبول 4 هزار میلی آمپر ساعت ارتقاء یافته و این تغییر مهم، تأثیر منفی در وزن و ضخامت گوشی برجای نگذاشته است. همراه گوشی یک شارژ پاور دلیوری 18 واتی ارائه می‌شود که به‌گفته سونی در عرض 30 دقیقه قادر به افزایش ذخیره باتری از صفر به 50 درصد خواهد بود. اکسپریا 5 مارک 2 از شارژر قوی‌تری با توان 21 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که البته باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کرد. از شارژ بی‌سیم در این گوشی خبری نیست.

سونی برای محافظت از باتری و افزایش عمر آن از دو ویژگی جدید در این بخش رونمایی کرده که شامل Battery Care برای یک منحنی شارژ آهسته‌تر و محدود کردن حداکثر میزان شارژ به 90 درصد و قابلیت دیگری برای استفاده مستقیم از توان شارژر در هنگام بازی می‌شوند که این دومی حرارت کمتری را نسبت به حالت عادی ایجاد می‌کند.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

سونی Xperia 5 II در چهار رنگ مشکی، خاکستری، آبی و صورتی با قیمت پایه 949 دلاری در آمریکا (تنها در رنگ مشکی) و 899 یورویی در اروپا عرضه خواهد شد. زمان حضور این گوشی در بازار اروپا در ماه اکتبر و در آمریکا کاملا دیرهنگام‌تر و در 4 دسامبر 2020 (14 آذر 1399) صورت می‌پذیرد.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا