معرفی Sony Xperia 5 IV - یک تکرار 1,050 یورویی با باتری 5,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 جن 1 Snapdragon 8 Gen 1 ، Sony Xperia 5 IV ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز پنج‌شنبه 1 سپتامبر 2022 (10 شهریور 1401) جدیدترین گوشی سری 5 خود با نام Xperia 5 IV را رونمایی کرده که مطابق نام آن ادامه‌ای بر Xperia 5 III سال گذشته و Xperia 5 II و Xperia 5 دو و سه سال قبل است. در این گوشی نه‌تنها از طراحی نسبتا یکسانی استفاده شده بلکه دیگر مشخصات کلاسیک این رده از جمله صفحه‌نمایش کوچک 6.1 اینچی، دوربین‌های سه‌گانه 12 مگاپیکسلی و پردازنده قدرتمندی از سری 8 کوالکام نیز تکرار شده است. بدین‌ترتیب تغییرات محدودی در نسل چهارم اکسپریا 5 دیده می‌شود و حداقل روی کاغذ به‌جز ارتقاء پردازنده، دوربین سلفی جدید، افزایش ظرفیت باتری و حضور شارژ وایرلس به نکته مهم دیگری بر نمی‌‌خوریم.

در حالی‌که سونی بیش از پیش بر دوربین و قابلیت‌های تصویربرداری Xperia 5 IV متمرکز شد جای تعجبی ندارد که طراحی و شکل ظاهری آن در درجه اهمیت پایین‌تری قرار گرفته و با در کنار هم قرار دادن این مدل و نسل قبلی آن یعنی Xperia 5 III با تفاوت خاصی روبرو نمی‌شویم. حاشیه‌های ضخیم بالا و پایین صفحه‌نمایش (که در اکثر تصاویر رسمی گوشی با انتخاب لبه‌های تیره در وال‌پیپرها سعی در محو کردن آن‌ها شده است) همچنان در نسل چهارم اکسپریا 5 نیز خودنمایی می‌کنند و فرم عمودی دوربین‌های برجسته بخش پشتی با نشان زایس و فلش LED جای گرفته بالای آن‌ها نیز بر سر جای خود باقی‌ مانده‌اند.

این گوشی در سه رنگ سبز، مشکی و سفید متمایل به بژ (موسوم به Ecru) ارائه می‌شود که این آخری رنگ جدیدی نسبت به Xperia 5 III به حساب می‌آید. بخش پشتی گوشی از شیشه مقاوم Gorilla Glass Victus پوشیده شده و حداقل از روی تصاویر ظاهرا با سطح مات و مقاوم در برابر اثر انگشت در این قسمت روبرو می‌شویم. همانطور که از یک گوشی سونی پیشرفته انتظار می‌رود بدنه Xperia 5 III با استاندارد IP65/68 در آب شفاف تا عمق 1.5 متر برای 30 دقیقه مقاوم بوده و در برابر گرد و خاک ریز و شدید نیز نفوذناپذیر باقی می‌ماند. سونی البته با این وجود به کاربران توصیه می‌کند که این گوشی را به‌طور کامل در آب فرو نبرند!

ابعاد دستگاه 8.2×67×156 میلی‌متر اعلام شده که در ضخامت تفاوتی با قبل ندارد اما طول و عرض آن هر دو یک میلی‌متر کم‌تر شده‌اند. وزن دستگاه 172 گرم است که افزایش 4 گرمی آن با توجه به ارتقاء ظرفیت باتری کاملا قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.

با نگاهی به مشخصات صفحه‌نمایش دستگاه به هیچ تفاوت خاصی مابین نسل چهار و پنج اکسپریا بر نمی‌‌خوریم و حتی با وارد کردن Xperia 5 II دو سال پیش نیز می‌توان تا حدودی از دست‌نخرده باقی ماندن این شرایط سخن گفت. پنل 6.1 اینچی OLED دستگاه مثل قبل از وضوح 1080×2520 پیکسل یا فول اچ‌دی در نسبت 21:9 برخوردار است که طبیعتا عرض کم‌تر و ارتفاع بیش‌تری را نسبت به صفحه‌نمایش‌های معمول 20:9 ارائه می‌دهد. نرخ رفرش ظاهرا غیر تطبیقی 120 هرتزی، سرعت برداشت تاچ حداکثر 240 هرتزی و پشتیبانی 100 درصدی از محدوده DCI-P3 دیگر مشخصات مهم این صفحه‌نمایش 10 بیتی را تشکیل می‌دهند. یک نکته جدید در این صفحه‌نمایش ارتقاء روشنایی آن است که به‌گفته سونی 50 درصد نور بیش‌تری را در مقایسه با مدل‌های قبلی سری 5 ارائه می‌کند. روی صفحه‌نمایش با پوشش Gorilla Glass Victus پوشیده شده و سنسور اثر انگشت نیز طبق معمول در کناره آن و روی دکمه پاور قرار دارد.

بالای صفحه‌نمایش در حاشیه ضخیم این قسمت دوربین سلفی جدید Xperia 5 IV قرار دارد که برخلاف هر سه مدل قبلی این خانواده دیگر 8 مگاپیکسلی نیست و از وضوح 12 مگاپیکسل بهره می‌برد. سنسور این دوربین نیز بزرگ‌تر شده و اندازه آن از 1/4 اینچ قبلی به 1/2.9 اینچ رسیده است. وضوح ویدئوهای این دوربین از 1080p به 4K ارتقاء پیدا کرده و از برداشت محتوای HDR نیز پشتیبانی می‌کند. گشودگی دیافراگم f/2.0 و میدان دید 83 درجه‌ای از دیگر مشخصات این دوربین به حساب می‌آیند و هنوز از فوکوس خودکار در آن پشتیبانی نمی‌شود.

دوربین‌های بخش پشتی گوشی همچنان شامل سه واحد 12 مگاپیکسلی واید، اولتراواید و تله‌فتوست که در نگاه اول با نشان زایس و پوشش *T آن تغییری نسبت به قبل نکرده‌‌اند اما این همه ماجرا نیست و حداقل در یک مورد از ترکیب ساده‌تری در این قسمت استفاده شده است. سونی البته تغییرات مثبتی را نیز در این مجموعه اعمال کرده که از آن جمله می‌توان به اتوفوکوس آنی چشم (Real-time Eye AF) و دنبال کردن آنی سوژه (Real-time tracking) در عکس و ویدئو روی تمامی لنزها اشاره کرده که ظاهرا هر دو برای اولین بار در یک گوشی سری 5 به‌کار گرفته شده‌اند. دوربین اصلی دستگاه ظاهرا همان نمونه 12مگاپیکسلی سابق با ابعاد سنسور 1/1.7 اینچ و پیکسل‌های بزرگ 1.8 میکرونی‌ست که از فوکوس خودکار Dual Pixel و لرزه‌گیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.

دوربین اولتراواید نیز شرایط مشابهی نسبت به گذشته داشته و همان 12 مگاپیکسلی 1/2.5 اینچی سابق با f/2.2 و میدان دید 124 درجه‌ای‌ست که به فوکوس خودکار نیز مجهز است. دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتو اما شرایط متفاوتی دارد و نه‌تنها سنسور 1/3.5 اینچی آن در مقایسه با حسگر 1/2.9 اینچی Xperia 5 III کاملا کوچک‌تر شده بلکه از دیافراگم متغیر لنز (به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین امکانات مدل پیشین) نیز در این دوربین صرفنظر شده و فاصله کانونی ثابت 60 میلی‌متری لنز آن، تصویری معادل 2.5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند این دوربین به OIS‌ مجهز است. هر سه این دوربین‌ها از اتوفوکوس در هنگام تصویربرداری پی‌درپی با نرخ 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند که با فعال کردن HDR این نرخ به 20 فریم در ثانیه می‌رسد. هر سه این دوربین‌ها امکان برداشت ویدئوی 4K با 120 فریم در ثانیه را دارا بوده و بدین‌ترتیب مجموعه انعطاف‌پذیری را در اختیار ولاگرها و تصویربرداران حرفه‌ای قرار می‌دهند.

سونی در پردازش به سراغ Snapdragon 8 Gen 1 رفته که هنوز یکی از بهترین پروسسورهای سطح بالای بازار به‌حساب می‌آید. رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی تغییری در این مدل نکرده و اسلات حافظه جانبی با امکان افزایش 1 ترابایتی حافظه نیز دست‌نخرده باقی مانده است.

سونی ظرفیت باتری گوشی را از 4,500 میلی آمپر ساعت نسل قبلی به 5,000mAh افزایش داده که با توجه به ثابت ماندن مشخصات صفحه‌نمایش از یک سو و به‌‌کارگیری یک پردازنده کم‌مصرف‌تر از سوی دیگر، دوام باتری کاملا بالاتری را نوید می‌دهد. سونی برای تأمین انرژی این باتری به شارژر 30 واتی XZQ-UC1 اشاره کرده که به‌گفته شرکت سازنده می‌تواند در عرض 30 دقیقه، 50 درصد از ظرفیت باتری را پر کند. نکته جالب در این میان این است که نه‌تنها این شارژر را باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد بلکه سونی از قراردادن کابل USB درون جعبه دستگاه نیز خودداری کرده است!

Xperia 5 IV برای اولین بار در این خانواده از شارژ بی‌سیم با استاندارد Qi و شارژ معکوس بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند و نگفته پیداست که شارژر وایرلس این مدل را نیز باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد.

اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از صدای Dolby-Atmos، جک 3.5 میلی‌متری هدست، دکمه جداگانه شاتر دوربین، پورت USB-C با استاندارد سرعتی USB 3.2، بلوتوث 5.2 با پشتیبانی از Bluetooth LE، وای‌فای 6 و مسیریاب‌های ماهواره‌ای سایر مشخصات این گوشی را تشکیل می‌دهند.

Sony Xperia 5 IV با سیستم‌عامل اندروید 12 در اواسط ماه جاری میلادی با قیمت 1.049 یورو در اروپا و 999 دلار در آمریکا ارائه می‌شود.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا