معرفی تراشه‌های سری Snapdragon G – راهکار کوالکام برای تسخیر بازار کنسول های دستی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/6/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، بازی Game
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته Razer از نخستین کنسول دستی 5G جهان با نام Razer Edge رونمایی کرد. در ساخت این کنسول – که در حقیقت تبلتی‌ست که کنترلر روی آن سوار می‌شود – از تراشه پیشرفته Snapdragon G3x Gen 1 استفاده شده است. حال، شرکت کوالکام به‌تازگی از نسخه به‌روزرسانی‌شده تراشه مذکور تحت عنوان Snapdragon G3x Gen2 پرده برداشته است. به گفته کوالکام، این چیپ‌ست به شکل هدفمند برای قابلیت‌ها و عملکردهای سطح بالا ساخته شده و می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌های میان-پلتفرمی را اجرا کند. ناگفته نماند، در کنار این چیپ‌ست، کوالکام از دو تراشه دیگر مخصوص کنسول‌های بازی با نام‌های Snapdragon G1 Gen 1 و Snapdragon G2 Gen 1 نیز رونمایی کرد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، کوالکام قصد دارد ساخت تراشه‌های سری Snapdragon G برای استفاده در کنسول‌های بازی دستی را در سه سری مختلف ادامه دهد: Snapdragon G2 ،Snapdragon G1 و Snapdragon G3. رده‌های G1 و G2 برای نخستین بار از سوی کوالکام پایه‌گذاری می‌شوند، اما رده G3 سال گذشته با رونمایی از Snapdragon G3x Gen 1 پایه‌گذاری شد و Snapdragon G3x Gen 2 در حقیقت دومین تراشه در این خانواده به حساب می‌آید. در ادامه بیشتر با این سه رده آشنا می‌شویم.

Snapdragon G1: این رده از تراشه‌های اسنپ‌دراگون برای استفاده در کنسول‌های دستی بدون فن خنک‌کننده در نظر گرفته شده‌اند. کوالکام در طراحی این خانواده، روی اتصال بدون تأخیر (یا در اصطلاح بدون لگ) و همچنین عمر باتری متمرکز شده تا گیمرها بتوانند بازی‌های PC و کنسولی خود را با بهترین کیفیت ممکن و به مدتی طولانی‌تر استریم کنند. همان طور که گفته شد، Snapdragon G1 Gen 1 نخستین تراشه در این رده بوده و از سی‌پی‌یو 8 هسته‌ای Kryo در کنار پردازنده گرافیکی Adreno A11 تشکیل شده است.

Snapdragon G2: با برخورداری از پروسسورهایی با بهینه‌سازی بالا و قابلیت‌های ارتباطی نظیر 5G و وای-فای 6 و 6E (به لطف پلتفرم‌های ارتباطی FastConnect 6700)، این رده از تراشه‌ها در اجرای بازی‌های فضای ابری و بازی‌های موبایلی تمام‌عیار تخصص خواهند داشت. چیپ‌ست Snapdragon G2 Gen 1 نخستین تراشه از این خانواده بوده و انتظار می‌رود عملا در هر مکانی بتواند از پس اجرای بازی‌های موبایلی و بازی‌های فضای ابری برآید. جدیدترین سی‌پی‌یو 8 هسته‌ای Kryo، پردازنده گرافیکی Adreno A21 (که برای گیمینگ بهینه‌سازی شده) و همچنین مودم نسل پنجمی Snapdragon X62 از جمله مهم‌ترین مشخصات این تراشه به شمار می‌روند.

Snapdragon G3: خانواده تراشه‌های Snapdragon G3 یک سری پرچمدار محسوب شده و می‌توان بالاترین تجربه گیمینگ را در طیف مختلفی از اکوسیستم‌های بازی از آنها انتظار داشت. همان طور که گفته شد، Snapdragon G3x Gen 2 جدیدترین محصول در این سری به شمار می‌رود. این تراشه دارای سی‌پی‌یو 8 هسته‌ای Kryo و پردازنده گرافیکی Adreno A32 است. طبق ادعای کوالکام، سی‌پی‌یو در این تراشه تا 30 درصد نسبت به نسل قبلی سریع‌تر بوده و سرعت پردازنده گرافیکی آن تا 2 برابر افزایش یافته است. از دیگر امکانات Snapdragon G3x Gen 2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: رهگیری نور با شتاب‌دهنده سخت‌افزاری، رزولوشن بالا متناسب با محیط گیمینگ، صدای باکیفیت بلوتوثی با تأخیر پایین به لطف تکنولوژی Snapdragon Sound و همچنین وای-فای 7 و شبکه 5G (هر دو طیف زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری)

به منظور درک بهتر از توانایی‌های تراشه پرچمدار Snapdragon G3x Gen 2 و تسریع پروسه ورود به بازار دیوایس‌های مجهز به این تراشه، کوالکام اقدام به طراحی و ساخت یک طراحی مرجع یا reference design مجهز به Snapdragon G3x Gen 2 کرده و چند نمونه از آن را در اختیار شرکت‌های سازنده و طراح کنسول‌های دستی قرار داده است. گفتنی‌ست، Inventec ،Huaqin ،AyaNeo و Thundercomm از جمله کمپانی‌هایی هستند که در حوزه تولید کنسول‌های دستی فعالیت داشته و در ساخت دیوایس‌های خود از سری تراشه‌های Snapdragon G استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود کنسول AyaNeo Pocket S – که به زودی وارد بازار می‌شود – با استفاده از Snapdragon G3x Gen 2 ساخته شده باشد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا