معرفی Snapdragon G3x Gen 1 – نخستین تراشه اختصاصی کوالکام برای کنسول‌های دستی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/9/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، بازی Game ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)
واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام مدعی‌ست که در ساخت بهترین گوشی‌های گیمینگ از چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون استفاده می‌شود. البته یکی از بازارهای مهمی که تاکنون از سوی کوالکام مغفول مانده و هنوز تراشه اختصاصی برای آن تولید نشده، کنسول‌های بازی دستی (مثل Nintendo Switch) هستند. این دیوایس‌ها در واقع بین گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های خانگی جای دارند. اما کوالکام روز چهارشنبه 1 دسامبر 2021 (10 آذر 1400) از نخستین چیپ‌ست اختصاصی خود برای کنسول‌های دستی تحت عنوان Snapdragon G3x Gen 1 رونمایی کرد. همچنین، کوالکام با همکاری Razer اقدام به طراحی یک کنسول دستی پیش‌نمونه مجهز به Snapdragon G3x Gen 1 کرده است.

با اینکه می‌دانیم در ساخت Snapdragon G3x Gen 1 از هسته‌های Kryo استفاده شده، اما سرعت کلاک هسته‌ها و البته نوع آن‌ها مشخص نیست و جزییات بیشتری در این باره منتشر نشده است. البته ظاهرا این چیپ‌ست اشتراکات فراوانی با اسنپ‌دراگون‌های گوشی‌های هوشمند دارد. همچنین می‌توان شباهت‌های زیادی بین Snapdragon G3x Gen 1 و تراشه‌های به کار رفته در هدست‌های واقعیت مجازی پیدا کرد (مثل Snapdragon XR2 که در ساخت Oculus Quest 2 به کار رفته است).

به گفته کوالکام، Snapdragon G3x Gen 1 یک تراشه نسل پنجمی بوده و از هر دو طیف موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از وای-فای 6 و وای-فای 6E نیز در مشخصات این تراشه به چشم می‌خورد. به این ترتیب، کنسول‌های مجهز به این چیپ‌ست در اجرای بدون لگ بازی‌های فضای ابری مشکلی پیدا نخواهند کرد.

به لطف پردازنده گرافیکی Adreno در Snapdragon G3x Gen 1، دیوایس‌های مجهز به این چیپ‌ست می‌توانند بازی‌ها را با سرعت 144 فریم در ثانیه اجرا کنند. همچنین، پشتیبانی از HDR ده بیتی، نمایش بیش از یک میلیارد پرده رنگی را در فضای بازی امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر تکنولوژی Snapdragon Sound – که صدایی با کیفیت را برای دیوایس‌های مجهز به این تراشه به همراه دارد – کوالکام مدعی‌ست که به لطف پشتیبانی از AKSys، کنسول‌هایی که با Snapdragon G3x Gen 1 ساخته می‌شوند، می‌توانند نگاشت تاچ به کنترلر را با دقت بالایی انجام دهند.

کوالکام به دنبال آن است تا با ارائه یک پلتفرم به توسعه‌دهندگان، آنها را به تولید محتوا برای کنسول‌های دستی مبتنی بر Snapdragon G3x Gen 1 تشویق کرده و در ادامه، از شرکت‌های سخت‌افزاری برای ساخت این نوع کنسول‌ها دعوت به عمل بیاورد. به همین منظور، کوالکام با همکاری کمپانی Razer، یک کنسول دستی مبتنی بر Snapdragon G3x Gen 1 را طراحی کرده است. البته همان طور که گفته شد، این کنسول یک ورژن پیش‌نمونه بوده و صرفا برای توسعه‌دهندگان به تولید می‌رسد. به این ترتیب، به احتمال زیاد هیچ‌گاه این کنسول به عنوان یک محصول مصرفی وارد بازار نشده و فقط پلتفرمی خواهد بود تا توسعه‌دهندگان بتوانند از طریق آن به طراحی بازی بپردازند.

کوالکام نام خاصی برای این کنسول انتخاب نکرده و از آن با عنوان Developer Kit (کیت توسعه‌دهنده) یاد می‌کند. این کنسول دارای نمایشگر 6.65 اینچی OLED با رزولوشن +FHD بوده که نرخ به‌روزرسانی آن به حداکثر 120 هرتز می‌رسد. یک باتری 6,000 میلی‌آمپر ساعتی این دیوایس را تغذیه می‌کند. نکته قابل توجه آن است که اصول ارگونومی در طراحی این کنسول رعایت شده تا بازی‌های طولانی‌مدت، کاربر را خسته نکند.

در حال حاضر کوالکام سیستم‌عامل اندروید را برای این کنسول انتخاب کرده است. هرچند که احتمال پشتیبانی از سایر پلتفرم‌ها (مثل SteamOS) در آینده دور از انتظار نیست، اما فعلا اکثر بازی‌ها روی اندروید اجرا می‌شود. همان طور که از تصاویر مشخص است، این کنسول دارای کنترلرهایی – مثل جوی‌استیک، دکمه و ماشه – است. هرچند که هدف اصلی، اجرای بازی روی خود کنسول است، اما استریم بازی از فضای ابری، کنسول‌های دیگر و حتی PC نیز در این Developer Kit امکان‌پذیر خواهد بود. گفتنی‌ست، وجود وب‌کم 1080p و قابلیت‌هایی مثل Haptics پیشرفته و صدای همه‌جانبه بازی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

کنسول پیش‌نمایش کوالکام و Razer دارای پورت USB-C بوده و از DisplayPort پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، با اتصال کنسول به یک نمایشگر بزرگ‌تر (مثل تلویزیون‌های 4K)، می‌توان خروجی کنسول را به نمایشگر بزرگ‌تر منتقل و از خود کنسول صرفا به عنوان کنترلر استفاده کرد. نقش دیگر پورت USB در این کنسول، اتصال وسایل جانبی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. تصور کنید با اتصال یک هدست واقعیت مجازی به کنسول، تمام محیط بازی به جلوی چشمان شما منتقل شده و از خود کنسول فقط برای کنترل گیم‌ استفاده می‌کنید.

به گفته کوالکام، چیپ‌ست Snapdragon G3x Gen 1 علاوه بر کنسول های بازی دستی، می‌تواند در ساخت میکرو کنسول‌ها، دستگاه های ست-تاپ باکس و حتی دانگل‌های تلویزیونی هوشمند نیز به کار گرفته شود. اما هدف نهایی کوالکام از طراحی تراشه Snapdragon G3x Gen 1، تصاحب بازار کنسول‌های دستی‌ست. جالب است بدانید، در حال حاضر بیش از نیمی از درآمد سالانه صنعت گیمینگ، به عرصه موبایل مربوط می‌شود. با این حساب، درآمدزایی بازی‌های موبایل تا پایان سال جاری میلاد می‌تواند به رقم 90 میلیارد دلار برسد. کوالکام همواره طرفدار بازی‌های موبایل روی گوشی‌های هوشمند بوده است، اما طراحی تراشه Snapdragon G3x Gen 1 و همکاری با کمپانی Razer در ساخت کنسول دستی یاد شده، نشان می‌دهد که هم‌اکنون وقت آن فرا رسیده تا به طور اختصاصی به حوزه تراشه‌های کنسول‌های دستی ورود کند.

در پایان لازم به ذکر است که در گذشته و حتی اخیرا شاهد عرضه کنسول‌های دستی متعددی بوده‌ایم، اما در بین این دیوایس‌ها کمتر کنسولی توانسته به موفقیت Nintendo Switch برسد. حال، با ورود رسمی کوالکام به عرصه تولید تراشه تخصصی برای این دیوایس‌ها، بعید نیست در آینده نزدیک بازار کنسول‌های دستی رونق بیشتری بگیرد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا