گزارش Counterpoint از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2023 – افت سالانه برای هشتمین فصل متوالی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، روز سه‌شنبه 18 جولای 2023 (27 تیر 1402) گزارش خود را از وضعیت عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. در این گزارش – که حاصل کار سرویس «نبض بازار» (Market Pulse) در مؤسسه Counterpoint است – به رقم دقیق اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده (sell-through) در این بازه زمانی، اشاره‌ای نشده است، اما کارشناسان این مؤسسه تصریح می‌کنند که تعداد دیوایس‌های عرضه شده در سه‌ماهه دوم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد و در قیاس با سه‌ماهه نخست 5 درصد افت داشته است. بد نیست بدانید، این هشتمین فصل متوالی‌ست که بازار جهانی اسمارت‌فون، افت سالانه در عرضه این محصول را تجربه می‌کند.

داده‌های گزارش اخیر Counterpoint حاکی از آن است که سامسونگ – به لطف عملکرد قدرتمند گوشی‌های سری Galaxy A – با در دست داشتن 22 درصد از سهم بازار همچنان در رتبه نخست ایستاده است. پس از سامسونگ، اپل در جایگاه دوم قرار گرفته و 17 درصد از سهم بازار جهانی را به نام خود کرده که در تاریخ اپل، کسب چنین سهم بالایی در سه‌ماهه دوم بی‌سابقه است. شیائومی – که با ناملایماتی در بازارهای چین و هند مواجه بوده – 12 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و در رده سوم قرار گرفته است. گفته می‌شود، شیائومی قصد دارد با استراتژی‌هایی مثل گسترش حضور در سایر بازارها و همچنین تازه‌سازی سبد محصولات، ناکامی‌های اخیرش را جبران کند.

سهم بازار برندهای عرضه‌کننده اسمارت‌فون از سه‌ماهه دوم 2019 تا سه‌ماهه دوم 2023 (آمار sell-through)

اوپو علی‌رغم برخی زیان‌دهی‌ها در اروپای غربی، به لطف عملکرد زیربرند خود یعنی وان‌پلاس، نتایج نسبتا خوبی در بازارهای هند و چین از خود بر جای گذاشت و موفق شد در پایان سه‌ماهه دوم با در اختیار داشتن 10 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه چهارم بایستد. در نهایت می‌رسیم به دیگر برند چینی ویوو که در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی افت شدیدی را در چین تجربه کرده است. این افت در حالی رقم می‌خورد که ویوو در سه‌ماهه دوم سال گذشته، ضمن کسب کارنامه‌ای درخشان در چین، در بازارهای آفلاین کشورهایی مثل هند و منطقه جنوب شرق آسیا نیز رقابت تنگاتنگی با سامسونگ و اوپو داشت.

به باور کارشناسان Counterpoint، به نظر می‌رسد بازار جهانی اسمارت‌فون از مرحله رشد سریع خود فاصله گرفته است. از جمله نشانه‌های این پدیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: طولانی‌تر شدن چرخه تعویض گوشی‌ها از سوی مصرف‌کنندگان، همسویی در نوآوری دیوایس‌ها و ظهور بازار به تکامل رسیده اسمارت‌فون‌های ری‌فوربیش‌شده (که عمدتا گوشی‌های رده پایین و میان‌ رده قیمتی را شامل می‌شود).

در این میان به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند پیشرفته (با قیمت عمده‌فروشی بالای 600 دلار) نسبت به محدودیت‌های موجود مصون شده‌اند. می‌توان این مصونیت را این گونه توجیه کرد که مشتری این دسته از گوشی‌ها به لطف دسترسی آسان به گزینه‌های مالی در مناطق جغرافیایی کلیدی، دست بازتری در انتخاب دارد. جالب است بدانید در بین همه رده‌های قیمتی، گوشی‌های پیشرفته گران قیمت تنها رده‌ای بودند که عرضه آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بود و عرضه این محصولات در سه‌ماهه‌های دوم هیچ‌گاه تا این اندازه بالا نبوده است. گفتنی‌ست، طی فصلی که گذشت، از هر پنج اسمارت‌فون فروخته‌شده، یکی به رده پیشرفته تعلق داشته است.

در حال حاضر در بازار گوشی‌های هوشمند موجی به راه انداخته شده که مشتری را به سمت خرید دیوایس‌های پیشرفته و گران‌قیمت‌تر سوق می‌دهد و طبق گزارش اخیر Counterpoint، اپل شرکتی‌ست که بیش از بقیه بر این موج سوار است. در اثبات این مدعا بد نیست بدانید اپل موفق شد در چندین بازار جدید (که پیش از این، جزو بازارهای اصلی اپل به حساب نمی‌آمده) به سهم‌های بی‌سابقه‌ای برسد. به عنوان نمونه بد نیست به بازار هند اشاره کنیم؛ جایی که اپل توانست سهم خود را در سه‌ماهه دوم 2023 تا 50 درصد افزایش دهد. عملکرد قدرتمند گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت همچنان ادامه داشته و همین امر باعث شده تا درآمدها به اندازه حجم فروش لطمه نخورند. به همین دلیل است که برندها به دنبال سرمایه‌گذاری در گسترش بازار و همچنین نوآوری در تکنولوژی‌های جدید هستند.

طبق گزارش اخیر Counterpoint، کاهش فروش در تمام مناطق دیده شده اما شدیدترین میزان افت را باید در بازارهای توسعه‌یافته‌تر (مثل آمریکا، اروپای غربی و ژاپن) جست‌وجو کرد که همگی آنها در فصلی که گذشت متحمل افت سالانه دورقمی شدند. این در حالی‌ست که افت بازارهایی همچون چین، هند، خاور میانه و آفریقا نسبتا کمتر بوده است. در فصلی که گذشت، کمپانی‌های سازنده و کانال‌های فروش سعی کردند با استفاده از ترفندهایی مثل ارائه تسهیلات و جشنواره‌های فروش، موجودی اضافی خود را ترخیص کنند. به عنوان مثال، اپراتورهای پس‌پرداخت در ایالات متحده، با تنظیم مجدد طرح‌های باندل نامحدود خود، گزینه‌های منعطف‌تری را پیش روی مشتریان قرار دادند.

البته با توجه به اینکه نرخ بالای بهره در ایالات متحده درآمد قابل خرج کردن خانوارها را تحت‌الشعاع قرار داده، تقاضا در این کشور همچنان ضعیف است. بازار چین نیز وضعیت چندان مطلوبی نداشته و به عنوان مثال رویداد فروش بزرگی که از آن با عنوان 618 یاد می‌شود، علی‌رغم هیاهوی فراوان و ارائه مشوق‌های متعدد طی چند هفته برگزاری، با استقبال نه چندان گرمی روبرو شد. هرچند، نکته مثبت در اینجاست که این رویداد فروش توانست افت بازار اسمارت‌فون در چین طی ماه ژوئن را متوقف کرده و غیرمستقیم بر بازار جهانی تأثیرگذار باشد.

در پایان گفتنی‌ست، شرایط صنعت اسمارت‌فون آنقدر هم ناامیدکننده نیست. به گزارش واحد بررسی موجودی گوشی‌های هوشمند در مؤسسه Counterpoint، مجموع موجودی اسمارت‌فون در جهان (فروش از شرکت به خرده‌فروشی‌ها یا sell-in در برابر فروش از خرده‌فروشی به مصرف‌کنندگان یا sell-through) طی چهار تا پنج ماه اخیر به سطح مطلوبی رسیده است. همین امر با آزاد کردن فضا برای شرکت‌های سازنده، این امکان را به آنها می‌دهد تا بتوانند در نیمه دوم سال جاری میلادی با عرضه مدل‌های جدید مصرف‌کنندگان را به ارتقاء گوشی‌های خود ترغیب کرده و چرخه تعویض اسمارت‌فون‌ها را سرعت ببخشند. کارشناسان Counterpoint امیدوارند بازار اسمارت‌فون در فصل‌های پیش رو به آرامی ریکاوری شود.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا