گزارش کانترپوینت از بازار تراشه‌های موبایلی در سه‌ماهه نخست 2023 - ادامه صدرنشینی مدیاتک

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت از بازار تراشه‌های گوشی هوشمند در بازه زمانی سه‌ماهه چهارم سال 2021 تا فصل نخست سال جاری میلادی داده‌های ارزشمندی را پیرامون روندهای حاکم و تغییرات بازیگران کلیدی این صنعت ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، در سه‌ماهه اول سال 2023، مدیاتک به عنوان شرکت مسلط در بازار پردازنده‌های موبایلی ظاهر شده، اگرچه نسبت به فصل پیش روندی کاهشی را تجربه کرده است. در این گزارش وضعیت بازار تولیدکنندگان بزرگ پردازنده‌های موبایلی شامل کوالکام، اپل، سامسونگ، مدیاتک، Unisoc و Hisilicon هواوی مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

مطابق آمار کانترپوینت، مدیاتک در فصل ابتدایی امسال 32 درصد از بازار پردازنده‌های موبایلی را به خود اختصاص داده و موفق به کسب رتبه نخست شده است. با این حال، شرکت تایوانی از نظر حجم عرضه و سهم بازار در مقایسه با سه‌ماهه پیشین ضعیف‌تر عمل کرده است. روندی که می‌توان از آن به عنوان نتیجه تعدیل موجودی انبار و تقاضای ضعیف یاد کرد که منجر به کاهش بیش از 5 درصدی در عرضه تراشه‌های LTE و رشد کمتر از 5 درصدی در ارائه تراشه‌های 5G خواهد شد. البته تحلیل‌گران کانترپوینت پیش‌بینی می‌کنند که این کمپانی در نیمه دوم سال جاری میلادی با کاهش موجودی انبار عملکرد بهتری داشته باشد و به مدار رشد بازگردد؛ چرا که تراشه پرچم‌دار +Dimensity 9200 مدیاتک به تازگی در سبد محصولات پیشرفته این شرکت جای گرفته است و گوشی‌هایی مانند iQOO Neo8 Pro به آن مجهز شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود این پردازنده در اسمارت‌فون‌هایی همچون Redmi K60 ultra و OnePlus Nord 5 نیز به کار گرفته شود.

کوالکام نیز به عنوان دومین تولیدکننده برتر سه‌ماهه نخست 2023 از نگاه تحلیل‌گران کانترپوینت، سهم بازار 28 درصدی را در اختیار داشته است. مطابق اعلام کانترپوینت، انتظار می‌رود میزان عرضه شرکت آمریکایی به سبب کم شدن موجودی انبار در سه‌ماهه دوم امسال ثابت باقی بماند و در فصل‌های بعدی به حالت نرمال باز گردد. همچنین به دلیل استفاده از تراشه Snapdragon 8 Gen 2 در گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و تولیدکنندگان چینی، حجم عرضه در بخش محصولات پیشرفته روند خود را حفظ خواهد کرد.

سهم بازار سازندگان چیپ‌ست گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه چهارم 2021 تا سه‌ماهه اول 2023

پس از مدیاتک و کوالکام، اپل با تراشه‌های اختصاصی خود، 26 درصد از سهم بازار را از آنِ خود ساخته است. تحلیل‌گران کانترپوینت پیش‌بینی کرده‌اند که عرضه چیپ‌ست‌های این شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در اثر کاهش فصلی تقاضا با سیری نزولی مواجه شود. با وجود این، بازار iOS در مجموع عملکرد بهتری نسبت به بازار اندروید داشته و در برابر تقاضای ضعیف مقاومت نشان داده است و تاثیر آن در میزان عرضه تراشه نیز مشاهده می‌شود.

UNISOC که در زمینه تولید تراشه برای گوشی‌های ارزان قیمت تخصص دارد، شاهد افزایش عرضه در سه‌ماهه دوم امسال خواهد بود؛ امری که بیش از هر چیز به تقاضای فزاینده برای مجموعه چیپ‌های LTE این شرکت باز می‌گردد که در دستگاه‌هایی با قیمت کمتر از 99 دلار به کار گرفته می‌شوند. این شرکت اخیرا نیز تراشه T750 5G را معرفی کرده و انتظار می‌رود برند ریلمی و کمپانی آنر در آینده نزدیک گوشی‌هایی مجهز به این چیپ‌ست را وارد بازار کنند.

پنجمین تولیدکننده برتر این فهرست، شرکت سامسونگ الکترونیکس است که در سه‌ماهه دوم سال 2023، به لطف عرضه تراشه‌های Exynos 1330 و Exynos 1380 در فصل نخست، افزایشی جزئی در میزان عرضه را تجربه خواهد کرد. تراشه‌هایی که با هدف محصولات رده میانی پیشرفته و رده ‌پایین بازار تولید شده‌اند و فروش کمپانی کره‌ای را در این حوزه تا حدی بهبود بخشیده‌اند. سامسونگ از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون گوشی‌های گلکسی M14 5G، گلکسی A14 5G و گلکسی F14 را با چیپ‌ست Exynos 1330 معرفی کرده و پردازنده Exynos 850 را هم در محصولات رده پایین به کار گرفته است.

از دید تحلیل‌گران کانترپوینت، Hisilicon هواوی در حال حاضر کمتر از 1 درصد بازار تراشه‌های موبایلی را در اختیار دارد. بر اساس اعلام کانترپوینت، موجودی تراشه‌های Hisilicon هواوی رو به اتمام است و شرکت چینی در گوشی‌های هوشمند جدید خود در حال استفاده از تراشه‌های 4G کوالکام است؛ چرا که به سبب تحریم‌های ایالات متحده امکان استفاده از فناوری نسل پنجم را در محصولات خود نخواهد داشت.

تحلیلگران کانترپوینت همچنین از پیامدهای مثبت تصمیم اوپو برای خروج از بازار نیمه‌رسانا برای مدیاتک و کوالکام سخن گفته‌اند. چرا که به این ترتیب یک رقیب بالقوه جدید از میدان به در شده است. این امر البته به معنای کاهش رقابت نیست و آینده این بازار با حضور پرقدرت‌تر مدیاتک، ورود بازیگران جدید و امکان‌ مشارکت میان برخی شرکت‌ها نویدبخش پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی خواهد بود.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا