گزارش IDC‌ از افت بیش‌تر عرضه تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی در سال 2023 - پایان یک عصر طلایی؟

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی IDC‌ در روز سه‌شنبه 13 ژوئن 2023 (23 خرداد 1402) در گزارش تازه‌ای پیش‌بینی قبلی خود در مورد میزان عرضه تبلت‌ها و کامپیوترهای خانگی را بار دیگر کاهش داده و از عرضه تنها 384.8 میلیون دستگاه در این دو رده در کل سال 2023 خبر داده است. کامپیوترها و تبلت‌ها در چند سال گذشته به‌دلیل شرایط پاندمی کرونا و لزوم تحصیل و کار از راه دور با رشد بی‌سابقه‌ای روبرو شدند و به‌خصوص رده تبلت‌ها به آمار فراتر از حد انتظاری نسبت به میانگین چندین سال گذشته دست پیدا کرد. این رده اما مطابق گزارش IDC‌ از بازار جهانی تبلت‌ها در سال 2022 با افت سالیانه 3.3 درصدی روبرو شد که از آن به‌عنوان نقطه پایانی برای دو سال رشد بی‌وقفه در این کلاس نام برده می‌شود.

در گزارش جدید IDC از عرضه تنها 384.8 میلیون تبلت و کامپیوتر خانگی در کل سال 2023 سخن به میان آمده که در مقایسه با سال گذشته با کاهش 15.2 درصدی روبرو شده است. در جست‌وجو برای علت این کاهش به پایین بودن تقاضا در بسیاری از کشور‌ها اشاره شده و این موضوع از نتایج بدتر شدن یا بدون تغییر ماندن شاخص‌های اقتصاد کلان در طی چند ماه اخیر دانسته شده است. بدتر شدن یا ثابت ماندن این شاخص به روشنی از علت کاهش دورنمای کلی این بازار سخن می‌گویند. در این میان البته می‌توان به برخی نشانه‌های مثبت از جمله حضور بازیگران جدید مثل برندهای چینی اشاره کرد که طبق تجربه با کاهش قیمت و ارائه مشخصات اغلب راضی‌کننده، احتمالاً به رشد این بازار کمک خواهند کرد.

از جمله این موارد می‌توان از محصولاتی مثل iQOO Pad، آنر Pad V8، میت‌پد ایر و vivo Pad2 یاد کرد که همگی در فاصله کوتاهی در یکی دو ماه اخیر عرضه شده‌اند. گوگل نیز با معرفی Pixel Tablet در ماه گذشته بار دیگر در این کلاس حضور پیدا کرد و امیدهای فراوانی را برای توسعه راه‌کارهای نرم‌افزاری در این رده زنده کرد. از نگاه IDC شرایط این بازار در سال آینده میلادی یعنی سال 2024 با بهبود روبرو شده و میزان عرضه در آن به 403.1 میلیون دستگاه می‌رسد. به‌گفته این منبع این شرایط در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا می‌کند به‌طوری‌که در پایان سال 2027 چیزی نزدیک به 425 میلیون تبلت و PC به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

iQOO Pad

جیتس اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر تحقیقاتی IDC در بخش موبایل و دستگاه‌های کاربران ضمن اشاره به مشکلات گریبانگیر اقتصاد جهانی که شرایط سختی را پیش روی کاربران برای هرینه کردن در این حوزه قرار داده و منجر به تأخیر افتادن خریدها در رده تجاری شده است می‌افزاید: «تقاضای مصرف‌کنندگان در ریسک نابودی قرار دارد چرا که آن‌ها به عادت‌های قبل از پاندمی که در آن PC در مرکز نیازهای پردازشی روزمره‌شان قرار نداشت بازگشته‌اند. با این‌حال انتظار می‌رود که خریدهای تجاری در سال 2024 با رشد روبرو شده و به رشد بازار PC به [مقادیر] فراتر از سطوح قبل از پاندمی بی‌انجامد.»

لین هوانگ (Linn Huang) از مدیران تحقیقاتی IDC و معاونت بخش دستگاه‌ها و نمایشگرها در این مجموعه در همین ارتباط می‌افزاید: «در دو سال گذشته قیمت فروش متوسط (ASP) به‌دلیل کمبود قطعات، تورم، اختلالات لجستیکی و تغییرات سریع ترکیب محصول به‌گونه چشمگیری افزایش پیدا کرد. با تبدیل شدن ناگهانی کمبود به مازاد، شاهد کاهش قیمت‌ها... بودیم. انتظار داریم که این [رویه] در کل سال ادامه داشته و قیمت فروش متوسط با 2.8 درصد کاهش به 700 دلار برسد.این نخستین کاهش قیمت فروش متوسط برای یک سال کامل از 2015 تاکنون است.»

پیش‌بینی میزان عرضه کامپیوترهای شخصی از سال 2023 تا سال 2027

تعداد تبلت‌های عرضه شده در سال 2023 طبق گزارش IDC به 134 میلیون عدد می‌رسد که نسبت به سال قبل 17.1 درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم برای کلاس کامپیوترهای شخصی (شامل دستک‌تاپ‌ها نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها) بالغ بر 250.8 میلیون عدد خواهد بود که در این‌جا نیز با کاهش 14.1 درصدی روبرو می‌شویم. میزان عرضه تبلت‌ها طبق پیش‌بینی IDC در سال 2027 تغییر بزرگی نمی‌کند و با رسیدن به رقم 135.8 میلیون هنوز 1.8 درصد کم‌تر از سال قبل از آن خواهد بود اما در رده PCها شرایط امیدوارکننده‌تری برقرار است و 289.2 میلیون دستگاه عرضه شده در سال 2027 (طبق پیش‌بینی IDC) با 1.4 درصد رشد نسبت به سال 2026 روبرو خواهد شد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا