گزارش IDC از بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه اول 2023 - امید به آینده با وجود افت 19 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC جدیدترین گزارش خود را از بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه اول سال 2023 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش در فصل اول سال جاری میلادی در مجموع 30.7 میلیون تبلت به بازار عرضه شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افت 19.1 درصدی روبرو شده و از بازگشت این بازار به سطح پیش از دوره پاندمی حکایت دارد. بازار تبلت در اغلب گزارش‌های یکی دو سال گذشته به‌دلیل اجبار پاندمی به کار و تحصیل از راه دور با افزایش یا حدأقل ثباتی نسبی همراه بود اما آمار سال 2023 از همین ابتدا سقوط تمام‌عیاری را به‌نمایش می‌گذارد. هر پنج برند اصلی ارائه‌کننده تبلت در این نوبت با افت روبرو شده‌اند که بیش‌ترین افت در این میان به‌ترتیب به آمازون و لنوو تعلق دارد.

میزان عرضه تنها 30.7 میلیونی این نوبت به‌گفته IDC با آمار 30.1 میلیونی عرضه تبلت در سه‌ماهه اول سال 2019 یعنی چندین ماه قبل از آغاز پاندمی قابل مقایسه است و یک سال پیش از آن یعنی در سه‌ماهه اول سال 2018 نیز با آمار نسبتاً مشابهی یعنی عرضه 31.6 میلیونی روبرو می‌شویم. مطابق این گزارش میزان عرضه تبلت به فروشندگان واسط (Sell-in shipment) در نیمه اول سال 2023 با کاهش روبرو می‌شود چرا که به‌گفته IDC فروشندگان تبلت در این بازه زمانی بر خالی کردن ذخیره انبارها قبل از معرفی مدل‌های جدید متمرکز خواهند شد. میزان عرضه کامپیوترهای کروم‌بوک در سه‌ماهه اول سال 2023 نیز طبق اطلاعات این گزارش با افت سالیانه 31 درصدی روبرو شده و به 3.8 میلیون عدد رسیده است. این کاهش البته کم‌تر از حد انتظار است چرا که انتظارها برای افزایش هزینه مجوز سیستم‌عامل Chrome OS‌ در نیمه دوم سال 2023 منجر به افزایش نسبی در سفارشات برخی تولیدکنندگان شده است.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر تحقیقاتی ارشد IDC در رابطه با شرایط این دوره بازار تبلت می‌گوید: «فروشندگان تبلت با احتیاط وارد اولین سه‌ماهه 2023 شدند. طبق انتظار هر دوی حجم [عرضه] کانسیومری و تجاری با تغییر نکردن تردیدهای محیط کلان [اقتصادی] در سه‌ماهه نخست با کاهش روبرو شدند. با این‌حال آن‌چه شایسته اهمیت است تأثیری‌ست که محدودیت‌های پاندمی بر پذیرش تبلت‌ها و تعداد فروشندگانی گذاشت که با غنیمت شمردن این فرصت مدل‌هایی را ابداع و به‌کار گرفتند که به‌درستی از نوع استفاده در جریان پاندمی و پس از آن پشتیبانی می‌کردند. برای نمونه سهم بازار تبلت‌های با صفحه‌نمایش بزرگ [به‌عنوان راه‌کاری] ایده‌آل برای آموزش از راه دور و شرایط کار ترکیبی در مقایسه با سطوح پیش از پاندمی با افزایش روبرو شدند.»

در جست‌وجو برای یافتن علت افت هر پنج برند اصلی عرضه‌کننده تبلت در فصل ابتدایی سال 2023 بیش از همه چیز باید به معیار مقایسه آن یعنی سه‌ماهه اول سال 2022 توجه کرد که در آن همچنان اثرات تقاضای بالای بازار در اثر پاندمی ادامه داشته و 38.4 میلیون تبلت در بازار توزیع شده بود. شروع کار حضوری و برطرف شدن نیاز دوره پاندمی برای کار از راه دور از یک سو و احتیاط بیش‌تر خریداران برای خرج کردن سرمایه‌های خود برای کالاهای مصرفی از دیگر دلائل افت این بازار عنوان شده است. IDC البته همچنان به بهبود این بازار امیدوار بوده و از ظهور نشانه‌های بازیابی اقتصاد جهانی نظیر کم‌تر شدن تورم برای ایجاد برخی تغییرات مثبت در این بازار در نیمه دوم سال 2023 سخن می‌گوید.

اپل و سامسونگ بار دیگر برندهای شماره یک و دوی بازار تبلت نام می‌گیرند جایی‌که اپل با عرضه 10.8 میلیونی و سامسونگ با عرضه 7.1 میلیونی به‌ترتیب 35.2 و 23.1 درصد از عرضه تبلت‌ها در بازار را بر عهده دارند. به‌بیان دیگر بیش از 58 درصد از کل بازار تبلت دنیا به دو شرکت اپل و سامسونگ تعلق دارد و بقیه برندها بر سر کم‌تر از 42 درصد باقی‌مانده مبارزه می‌کنند. اپل و سامسونگ البته هر دو نسبت به سال قبل با افت روبرو شده‌اند که میزان این افت برای اپل 10.2 درصد برای سامسونگ 14.3 درصد است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2023 (عرضه به میلیون عدد)

هواوی که سال گذشته بعد از اپل، سامسونگ، آمازون و لنوو در جایگاه پنجم قرار داشت حالا با تغییر استراتژی و ساخت یک سبد محصول رقابتی از تبلت‌های بزرگ به سومین عرضه‌کننده بزرگ تبلت در فصل ابتدایی 2023 بدل شده است؛ هواوی در این نوبت موفق به عرضه 2 میلیون تبلت شده که با وجود آن‌که نسبت به سال قبل با کاهش 9.7 درصدی روبرو شده است اما این کاهش کم‌ترین میزان در بین دیگر رقبا بوده و به ارتقاء سهم بازار آن از 5.9 به 6.6 درصد منجر شده است. به‌گفته IDC دو تبلت جدید MatePad SE 10.4 و MatePad 11 هواوی از مقبولیت بالایی در بازار چین برخوردار شده‌اند.

Huawei MatePad 11 2023

لنوو با یکی از بیش‌ترین افت‌های فصلی در این نوبت روبرو شده و با عرضه تنها 1.9 میلیون تبلت و افت سالیانه 37.1 درصدی همچنان در جایگاه چهارم این بازار قرار دارد. لنوو که سال گذشته 7.9 درصد از این بازار را در اختیار داشت حالا به‌دلیل کاهش تقاضای بازار به سهم 6.2 درصدی رضایت داده است.. در نهایت در جایگاه پنجم به شرکت آمازون بر می‌خوریم که مقام سومی سال گذشته را با افت شدید 62 درصدی با جایگاه پنجم تعویض کرده و با عرضه تنها 1.4 میلیون تبلت 4.6 درصد از این بازار را در اختیار دارد. این افت آمازون کم‌ترین میزان عرضه این شرکت از زمان پاندمی را به‌نمایش می‌گذارد و IDC در جست‌وجو برای دلائل آن جدا از شرایط کاهش فصلی به موجودی بالای انبارها و تقاضای پایین اشاره می‌کند.

Lenovo Pad Pro 2022

با وجود این سطح از آمار منفی، برخی صاحب‌نظران همچون جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) هنوز نشانه‌های مثبتی را برای این بازار در نظر می‌گیرند مدیر تحقیقاتی IDC در این رابطه می‌گوید:‌ «علی‌رغم روند رو به پایین عرضه تبلت، بیش‌تر شدن فروشندگانی که به این فضا توجه می‌کنند برخی دلائل برای خوش‌بینی ایجاد می‌کند. عرضه اخیر [تبلت] وان‌پلاس و Pixel Tablet قریبالوقوع گوگل نشانه‌های روشنی مبنی بر وجود میل و رغبت از سمت تولیدکنندگان [برای فعالیت بیش‌تر در این رده] است. ورود مجدد گوگل [در این میان] از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که [این ورود] پتانسیل [بالایی] برای بهبود تجربه تبلت اندرویدی داشته و علاوه بر آن، تبلت را به جزیی اساسی از خانه‌های هوشمند بدل می‌کند.»

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا