معرفی MatePad Air – تبلت جدید هواوی با اسنپ‌دراگون 888 و نمایشگر 11.5 اینچی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی، روز پنجشنبه 18 می 2023 (28 اردیبهشت 1402)، همزمان با معرفی تبلت ویندوزی Matebook E 2023 (که رقیبی برای Surface Pro مایکروسافت محسوب می‌شود)، از یک تبلت اندرویدی نسبتاً رده‌بالا نیز رونمایی کرد. این دیوایس جدید Huawei MatePad Air نام داشته و با توجه به مشخصاتش، می‌توانیم آن را در رده بالایی در بازار جای دهیم. تراشه اسنپ‌دراگون 888، نمایشگر 11.5 اینچی IPS و باتری 8,300 میلی‌آمپر ساعتی از مهم‌ترین مشخصات MatePad Air به شمار می‌رود. لازم به ذکر است، با توجه به تحریم‌های وضع‌شده علیه هواوی، علی‌رغم وجود تراشه اسنپ‌دراگون 888، این تبلت از لحاظ ارتباطی به شبکه LTE محدود بوده و فاقد ارتباطات نسل پنجم است.

تبلت MatePad Air طراحی نسبتا ساده‌ای داشته و در قسمت پشتی آن به جز ماژول قرصی‌شکل دوربین و لوگوی HUAWEI المان خاص دیگری به چشم نمی‌خورد. طبق ادعای شرکت سازنده، در ساخت قسمت پشتی از فرآیند frosting کمک گرفته شده که ضمن ارائه بدنه‌ای مات، از ماندن اثر انگشت روی آن جلوگیری می‌کند. گفتنی‌ست، MatePad Air در ابعاد 6.4×178.17×261.89 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن (به همراه باتری) به حدود 508 گرم می‌رسد.

یک نمایشگر بزرگ 11.5 اینچی برای این تبلت در نظر گرفته شده است. این نمایشگر – که از پنل ال‌سی‌دی از نوع IPS تشکیل شده – رزولوشن 2.8K (معادل 1840×2800 پیکسل) داشته و تراکم پیکسلی آن 291ppi اعلام شده است. نکته جالب، نسبت تصویر این نمایشگر یعنی 3:2 است که برای اولین بار در تبلت‌های هواوی به کار گرفته می‌شود. این نسبت تصویر به ویژه برای کار با اپلیکیشن‌های بهره‌وری (productivity) مناسب بوده و به لطف آن می‌توان در هر دو حالت عمودی و افقی به راحتی با تبلت کار کرد.

نرخ به‌روزرسانی نمایشگر – متناسب با محتوای نمایشی – بین 30 تا 144 هرتز متغیر بوده و همین امر (حداقل روی کاغذ) تجربه بصری قابل‌قبولی را ارائه می‌کند. جالب است بدانید، طبق ادعای شرکت سازنده، میزان روشنایی این نمایشگر می‌تواند در 4,096 سطح مختلف به طور خودکار تنظیم شود. ناگفته نماند، با توجه به حاشیه‌های نسبتا زیاد، نسبت تصویر صفحه به بدنه 87 درصد بوده و لذا نمی‌توان این نمایشگر را کاملا فول-اسکرین نامید.

همان طور که گفته شد، پردازش این تبلت بر عهده تراشه اسنپ‌دراگون 888 است. درست است که کوالکام پروسسورهای قدرتمندتر و جدیدتر Snapdragon 8 Gen 1 و Snapdragon 8 Gen 2 را به تولید رسانده، اما اسنپ‌درگون 888 نیز همچنان پرقدرت به کار خود ادامه می‌دهد. این چیپ‌ست 5 نانومتری دارای یک هسته 2.84 گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 660 است. از لحاظ حافظه رم گزینه‌های 8 و 12 گیگابایتی و از لحاظ فضای ذخیره‌سازی، سه گزینه 128، 256 و 512 گیگابایتی برای این تبلت پیش‌بینی شده است.

یک دوربین 13 مگاپیکسلی به گشودگی دیافراگم f/1.8 به همراه یک فلش ال‌ای‌دی در پشت دستگاه دیده می‌شود. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار بوده و می‌تواند ویدئوی 4K را با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند. حالت شب، عکاسی تایم-لپس، حالت پرتره، پانوراما، حالت حرفه‌ای، فیلترهای هوشمند، واترمارک، اصلاح اسناد، عکس دینامیکی و برداشت با تشخیص لبخند از جمله امکانات این دوربین ذکر شده است. گفتنی‌ست، یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 105 درجه) در جلوی دستگاه قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توان با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرد.

تأمین انرژی MatePad Air بر عهده یک باتری 8,300 میلی آمپر ساعتی است. به گفته هواوی، با ذخیره کامل این باتری می‌توانید تا 12 ساعت به تماشای ویدئوهای ذخیره‌شده در تبلت بنشینید. یک شارژر 40 واتی به همراه این تبلت ارائه شده، اما باتری تبلت با شارژرهای 22.5 واتی و 18 واتی هم سازگاری دارد. همچنین، امکان شارژ معکوس 10 واتی با استفاده از کابل OTG نیز پیش‌بینی شده است. ناگفته نماند، MatePad Air فاقد حسگر اثر انگشت است.

سیستم صوتی این تبلت متشکل از 4 میکروفن و 4 اسپیکر است. این اسپیکرها از صدای Huawei Histen 8.0 پشتیبانی کرده و به نوعی تکنولوژی کاهش نویز با هوش مصنوعی (که توسط هواوی توسعه یافته) مجهز شده‌اند. طبق ادعای شرکت سازنده، این تکنولوژی می‌تواند به طور خودکار صداهای محیطی مزاحم مانند ضربه روی کی‌بورد و موس و یا صدای قدم‌ها را فیلتر کند.

تبلت MatePad Air با پلتفرم نرم‌افزاری اختصاصی هواوی یعنی HarmonyOS 3.1 وارد بازار خواهد شد. از جمله نکات مثبت این پلتفرم، همگام‌سازی داده‌های تبلت با PC است. همان طور که پیش از این هم گفته شد، به دلیل تحریم‌ها، این تبلت نهایتا می‌تواند از ارتباطات LTE استفاده کند. وای-فای 6، بلوتوث 5.2 و پورت USB-C از دیگر گزینه‌های ارتباطی این تبلت هستند.

تبلت Huawei MatePad Air در رنگ‌های سفید، مشکی، ارغوانی، سبز و آبی به تولید رسیده است. در حال حاضر عرضه این تبلت منحصر به بازار چین است، اما ورود آن به بازارهای بین‌المللی دور از انتظار نیست. نسخه پایه MatePad Air با 8 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی 2,799 یوان چین قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 398 دلار آمریکا. پیشرفته‌ترین نسخه با 12 گیگابایت RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی نیز 3,899 یوان (555 دلار) قیمت‌گذاری شده است. ناگفته نماند، دو وسیله جانبی اعم از یک کی‌بورد فیزیکی و یک قلم استایلوس هم برای MatePad Air در نظر گرفته شده‌اند که البته جداگانه به فروش می‌رسند.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا