نگاهی به قابلیت‌های iOS 17 – سیستم‌عامل تازه اپل برای گوشی‌های آیفون

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل روز دوشنبه 5 ژوئن سال جاری میلادی (15 خرداد 1402) در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان WWDC 2023 در کنار معرفی محصولاتی همچون هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro، از تازه‌ترین نسخه سیستم‌عامل خود برای گوشی‌های آیفون رونمایی کرد. برجسته‌ترین ویژگی‌های iOS 17 مواردی همچون اپلیکیشنی برای یادداشت‌نویسی یا journaling، حالت nightstand جدید، بهبود تصحیح خودکار یا auto-correct، تبدیل صدا به متن و voicemail را در بر می‌گیرد. به علاوه، در نسخه جدید سیستم‌عامل اپل برای گوشی‌های آیفون، کاربر می‌تواند واژه hey را از Hey Siri حذف و تنها با گفتن Siri دستیار صوتی اپل را فراخوانی کند.

همان طور که اشاره شد، در iOS 17 مجموعه از بهبودهای کوچک برای کارکردهای مختلف سیستم در نظر گرفته شده که البته هیچ یک را نمی‌توان تغییری بنیادین در ساختارهای اصلی این سیستم‌عامل دانست. با این حال، بسیاری از به‌روزرسانی‌ها امکانات جدیدی را ارائه می‌کنند و مطابق رویه غول آمریکایی در هماهنگی کامل با چندین دستگاه به ایفای نقش می‌پردازند.

Craig Federighi معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل

به گفته کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، در iOS17 به قابلیت‌های ضروری و مورد نیاز کاربران به طور ویژه توجه شده است. از نگاه او «[اپلیکیشن‌های] FaceTime ،Phone و Messages در نحوه برقراری ارتباط ما نقش اساسی دارند و [نسخه جدید] این سیستم‌عامل مملو از به‌روزرسانی‌هایی است که به نظر ما توجه کاربران را جلب خواهد کرد.» او در ادامه به طراحی مجدد AirDrop و روش‌های تازه اشتراک‌گذاری در این برنامه در کنار بهبود عملکرد تصحیح خودکار یا autocorrect و معرفی اپلیکیشن‌های Journal و Standby به عنوان برخی قابلیت‌های iOS 17 اشاره کرده است.

قابلیت‌های iOS 17 بر اساس اعلام اپل به شرح زیرند:

Live Voicemail

یکی از ویژگی‌های نسخه جدید iOS حضور قابلیت Live Voicemail است. با استفاده از این ویژگی، کاربر مجبور نیست به شماره‌های ناشناس پاسخ گوید، بلکه خودِ گوشی این کار را انجام می‌دهد و متن تبدیل‌شده از پیام صوتی را به صورت هم‌زمان (live) در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته تماس‌هایی که از سوی شرکت‌های مخابراتی به‌عنوان اسپم شناسایی می‌شوند، بدون نمایش به عنوان پست صوتی رد می‌شوند. گفتنی است که تبدیل صدا به متن به طور کامل در دستگاه انجام می‌شود و کاربر نگرانی بابت حریم خصوصی نخواهد داشت.

Contact Posters

با صفحه تماس قابل ‌تنظیم و تازه اپل که Contact Posters نام دارد، کاربر نه تنها می‌تواند شیوه نمایش اطلاعات تماس را تغییر دهد، بلکه عکس‌ها یا آواتارهای شخصی موسوم به Memojiها را به صورتی بهبودیافته به نمایش درآورد و در عین حال از امکان استفاده از نویسه‌نگاری‌های چشم‌نواز و تغییر رنگ‌ فونت‌ها بهره گیرد. این‌ امکانات برای اپ‌های غیر اپلی نیز در دسترس هستند و همچنین زمانی که کاربر قصد دارد اطلاعات تماس خود را از طریق ویژگی جدیدی موسوم به NameDrop با شخص دیگری به اشتراک بگذارد، نیز قابل استفاده هستند. در واقع، قابلیت NameDrop این امکان را فراهم می‌سازد که به آسانی و با قرار دادن دو گوشی آیفون یا یک اپل واچ و آیفون در کنار یکدیگر، اطلاعات تماس مورد نظر به دیگران انتقال یابد. به علاوه کاربران با استفاده از SharePlay می‌توانند موسیقی یا ویدئوی در حال پخش خود را به طور هم‌زمان در دو دستگاه به اشتراک بگذارند.

بهبود امکانات FaceTime

در نسخه جدید سیستم‌عامل اپل برای گوشی‌های آیفون، FaceTime از امکان گذاشتن پیام‌های صوتی یا تصویری هنگامی که شخص در دسترس نیست، پشتیبانی می‌کند. به علاوه، هنگام برقراری تماس ‌از طریق FaceTime می‌توان به صورت ویدئویی به آن واکنش نشان داد؛ قابلیتی که اپل آن را Video Reactions می‌نامد و گزینه‌هایی مانند قلب، بالن، آتش‌بازی، پرتوهای لیزر، باران و موارد دیگر را شامل می‌شود. این امکانات به سادگی قابل فعال‌سازی هستند و برنامه های غیر اپلی نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. البته احتمالاً مهم‌ترین خبر درباره FaceTime امکان تماس در Apple TV یا برقراری تماس با آیفون و انتقال آن به Apple TV است که نظر بسیاری از کاربران را جلب خواهد کرد.

اپلیکیشن Journal

اپلیکیشن Journal نیز برنامه تازه‌ای در iOS 17 محسوب می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست، فضای مناسبی برای یادداشت‌نویسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به طور مثال اگر شما در حال بهبود شرایط سلامتی هستید، یا تمرین روزانه شکرگذاری را انجام می‌دهید، می‌توانید به خوبی از این ابزار بهره ببرید. پیشنهادهای برنامه نیز بر اساس فعالیت‌های اخیر کاربر از جمله عکس‌ها، افراد، مکان‌ها و تمرین‌ها ارائه می‌شوند و به این ترتیب آغاز روند یادداشت‌نویسی را آسان می‌کنند.

بهبود قابلیت‌های autocorrect

صفحه‌کلید iOS 17 از قابلیت تصحیح خودکار تازه‌ای با استفاده از هوش مصنوعی بهره می‌برد که نه تنها از امکان پیش‌بینی درون خطی (inline prediction) بهره می‌برد، بلکه به منظور دقت بیشتر بر مدل جدیدی از تشخیص گفتار مجهز شده است. به علاوه در اپ iMessage امکان جست‌وجو با فیلتر، کشیدن یا swipe پیام برای پاسخ سریع، تبدیل پیام‌های صوتی به متن، پشتیبانی از به‌روزرسانی لحظه‌ای موقعیت در برنامه، استیکرهای ایموجی بهبود یافته و استیکرهای زنده با سوژه‌های برداشته‌شده از عکس‌ها بهبود یافته‌اند.

Check In

در کنار این موارد، قابلیتی با عنوان Check In نیز توسط ابرشرکت آمریکایی معرفی شده که با کمک آن، کاربر می‌تواند در هنگام مسافرت وضعیت خود را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارد. به این ترتیب که با آغاز یک Check In دوست یا یکی از اعضای خانواده به طور خودکار از حرکت شما اطلاع می‌یابند و هنگامی که به مقصد برسید نیز از این امر آگاه می‌شوند. به علاوه اگر به سمت مقصد پیش نروید، مخاطب انتخابی در جریان موقعیت مکانی، سطح باتری و وضعیت سرویس تلفن همراه کاربر قرار خواهد گرفت.

StandBy

اپل در قالب StandBy تجربه تمام‌صفحه جدید خود را عرضه کرده که با استفاده از آن می‌توان از گوشی آیفون در هنگام شارژ به صورت افقی (Landscape) روی میز خواب یا آشپزخانه استفاده کرد. با فعال کردن این قابلیت، ساعت‌های زیبا، عکس‌ها یا ویجت‌های مورد علاقه، از جمله مجموعه Smart Stacks روی نمایشگر گوشی نشان داده می‌شود که ویجت‌های مرتبط را در زمان مناسب روی صفحه به نمایش در می‌آورد. این ابزار همچنین از Siri ،Live Activities، تماس‌های دریافتی و نمایش نوتیفیکیشن‌ها در اندازه بزرگ‌تر پشتیبانی می‌کند تا کاربر در هنگام مشاهده صفحه از راه دور، به سادگی محتوای نمایش‌ داده شده را ببیند.

بهبود قابلیت‌های Siri

در نسخه جدید سیستم عامل اپل، دیگر نیازی به گفتن «Hey Siri» برای فراخوانی دستیار صوتی اپل نیست. ابزاری که همچنان و علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر در مدل‌های رایانش زبانی بی‌تغییر باقی مانده بود. برای فعال کردن این دستیار صوتی در iOS 17، کافی است کاربر تنها واژه Siri را بر زبان آورد. به علاوه، این دستیار دیجیتال حالا از دستورات پشت سر هم نیز پشتیبانی می‌کند؛ امکانی که Google Assistant سال‌هاست از آن بهره می‌برد و اپل اکنون آن را به دستیار صوتی خود افزوده است.

بهبود سایر اپلیکیشن‌ها

مطابق اعلام اپل، اپلیکیشن Apple Maps حالا از نقشه‌های آفلاین پشتیبانی می‌کند. همچنین اضافه شدن گزینه های جدیدی به مرورگر Safari برای گشت و گذار در صفحات وب در قالب Private Browsing یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم عامل iOS 17 به شمار می رود. به اپلیکیشن Health نیز مجموعه جدیدی از قابلیت‌های مرتبط با سلامت ذهنی افزوده شده است. به علاوه، در Apple Music هم فهرست آهنگ‌های محبوب یا Collaborative Playlists اضافه شده که کاربر می‌تواند در کنار دوستان خود به آن‌ها گوش دهد.

زمان ارائه و دستگاه‌های مورد پشتیبانی

نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان iOS 17 از روز معرفی ارائه شده و انتظار می‌رود نمونه بتای عمومی آن در ماه آینده میلادی در دسترس قرار گیرد. نسخه نهایی این سیستم‌عامل هم در پاییز سال جاری میلادی در اختیار iPhone XS و آیفون‌های معرفی‌شده پس از آن قرار خواهد گرفت.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا