معرفی iOS 16 و iPadOS 16 سیستم‌عامل‌های جدید اپل برای دستگاه‌های همراه

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی‌پد او اس iPadOS ، آی او اس iOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 6 ژوئن 2022 (16 خرداد 1401) در نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان این شرکت موسوم به WWDC از طیف جدیدی از محصولات این شرکت از جمله دو سیستم‌عامل iOS 16 و iPadOS 16 پرده برداشت؛ این دو سیستم‌عامل که طبیعتا به‌ترتیب برای گوشی‌های آیفون و تبلت‌های iPad این شرکت طراحی شده‌اند البته در بسیاری از موارد به یکدیگر شباهت دارند اما در این میان برخی تفاوت‌ها نیز به‌چشم می‌خورد. بزرگ‌ترین تغییر صورت پذیرفته در iOS 16 را باید در لاک‌اسکرین با صفحه قفل آن جست‌وجو کرد و iPadOS 16 نیز بیش از همه بر بهبود فرایند مولتی‌تسکینگ متمرکز شده است. نسخه نهایی این دو پلتفرم در پاییز امسال عرضه می‌شود.

iOS 16

اپل در توصیف نسخه جدید iOS این‌گونه می‌گوید: «اپل امروز پیش‌نمایش iOS 16، ارائه‌کننده بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تا به امروز [در زمینه] صفحه قفل و [گزینه‌های] جدید اشتراک‌گذاری، [شیوه‌های] ارتباطاتی و ویژگی‌های هوشمندانه را انجام داد که در کنار هم شیوه تجربه کاربران از آیفون را تغییر می‌دهند.» کریگ فدریگی (Craig Federighi) معاونت ارشد بخش نرم‌افزار اپل ضمن توصیف iOS 16 به‌عنوان یک ارائه بزرگ با به‌روزرسانی‌هایی که تجربه آیفون را متحول می‌سازند می‌گوید:‌ «ما آن‌گونه که صفحه قفل به‌نظر می‌رسد و کار می‌کند را با ویژگی‌های هیجان‌انگیز جدیدی که آن را شخصی‌تر و مفیدتر می‌کند مجددا تصور کرده‌ایم.» ویژگی اشتراک‌گذاری عکس برای خانواده‌ها (iCloud Shared Photo Library)،‌ ارتباطات کارآمدتر از طریق قابلیت‌های تازه Messages و Mail و ارتقاء هوشمندی از طریق آپدیت‌های صورت گرفته در Live Text و Visual Look Up از دیگر تغییرات جدید مورد اشاره فدریگی در iOS 16 به حساب می‌آیند.

در ادامه ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل را به تفکیک با هم مرور می‌کنیم.

- صفحه قفل

مطمئنا بزرگ‌ترین تغییر در ساختار iOS 16 به متحول شدن صفحه قفل یا Lock Screen در آن تعلق دارد. در صفحه قفل جدید حالا می‌توان یک عکس دلخواه، یک والپیر ثابت و یا یک پس‌زمینه متحرک (live wallpaper) را جای‌گذاری کرد و شیوه نمایش زمان و مکان در بالای صفحه نیز به‌دلخواه افراد قابل شخصی‌سازی شدن است. این تغییرات جدا از مواردی مثل نوع، اندازه و رنگ فونت در موارد جزیی‌تری مثل سایه رنگ‌ها نیز ادامه پیدا کرده و حالا می‌توان ویجت‌های دلخواه را نیز به زیر زمان و تاریخ افزود.

نکته جالب‌تر دیگر این میان به محل نوتیفیکیشن یا اعلان برنامه‌ها تعلق دارد که در پایین صفحه ظاهر شده و بخش مرکزی تصویر پس‌زمینه را نمی‌پوشانند. دیگر ویژگی جدید این قسمت که البته از سال‌ها پیش در مجموعه اندروید حضور دارد امکان نمایش تصادفی یا شافل عکس‌های پس‌زمینه‌ای‌ست که پیش از این انتخاب کردید یا خود سیستم‌عامل برای شما انتخاب می‌کند.

اپل برای این بخش API جدیدی به نام Live Activities در نظر گرفته شده که از طریق آن برنامه‌نویسان امکان نمایش نوتیفیکیشن‌های لایو و زنده با به‌روزرسانی‌های آنی را در صفحه قفل خواهند داشت. یک مثال روشن در این زمینه به تابلوی نتایج یک رویداد ورزشی در حال انجام تعلق دارد که از این طریق امکان نمایش لحظه به لحظه نتایج را بدون باز کردن صفحه قفل فراهم می‌آورد.

اپل برخلاف پیش‌بینی‌ها این بار نیز حرفی از صفحه همواره روشن یا always-on display در iOS 16 به میان نیاورد و بدین‌ترتیب این ویژگی یا هنوز جایی در پلتفرم اپل ندارد و یا این‌که قرار است به‌عنوان یک قابلیت اختصاصی برای مدل‌های پیشرفته سری iPhone 14 ارائه شود.

گزینه Focus نیز در این نوبت به امکانات صفحه قفل افزوده شده و با کمک آن می‌توان انتخاب کرد که چه اپلیکیشن‌هایی حق ارائه نوتیفیکیشن روی صفحه قفل را دارند. برای این بخش پروفایل‌های مخنلفی تعریف شده که از آن جمله می‌توان به Do Not Disturb، کار، Personal و Sleep اشاره کرد.

- Messages

بخش Messages از جمله دیگر تغییرات مهم در iOS 16 به حساب می‌آید که سه تغییر مهم را تجربه کرده است؛ این تغییرات شامل ویرایش یک پیام، بازپس‌گیری (unsend) کردن یک پیغام و بالاخره علامت‌گذاری یک گفت‌گو به‌عنوان خوانده نشده (unread) می‌شوند. امکان بازیابی پیام‌های جدیدا پاک شده و دسترسی به SharePlay در حین چت از دیگر گزینه‌های قابل اشاره در این قسمت به‌حساب می‌آیند. گزینه Dictation برای نوشته شدن متن با گفتن کلمات با بهبود روبرو شده و جدا از آن‌که این فرایند به‌طور کامل درون دستگاه (بدون نیاز به اینترنت) انجام می‌شود بلکه بدون نیاز به غیر فعال کردن این گزینه می‌توان به‌راحتی بین آن و تایپ کردن عادی جابه‌جا شد.

- Mail

اپلیکیشن Mail اپل برای ارسال و دریافت ایمیل نیز با تغییراتی در این نوبت روبرو شده که از آن جمله می‌توان به زمان‌بندی کردن ارسال یک ایمیل از قبل، امکان کنسل کردن ارسال یک ایمیل قبل از رسیدن آن به باکس گیرنده، یادآوری افزودن یک قسمت فراموش شده به ایمیل (مثل الصاق یک فایل پیوست)، گزینه Remind Later برای نمایش دوباره یک ایمیل در یک روز و زمان مشخص و پیشنهاد دنبال کردن یک گفت‌وگو بعد از آن‌که پاسخی از مخاطب دریافت نشد اشاره کرد. بخش جست‌وجو در این اپلیکیشن نیز تغییراتی را تجربه کرده است.

- Live Text

گزینه لایو تکست که امکان شناسایی متن درون عکس‌ها را ارائه می‌‌کرد حالا برای ویدئوها نیز در دسترس است و می‌توان متن تایپی آن‌چه در ویدئو به نمایش گذاشته شده است را در اختیار داشت. کارهای قابل انجام و گزینه‌های در دسترس بعد از شناسایی متن در این حالت نیز افزایش پیدا کرده‌اند.

- Visual Look Up

گزینه ویژوال لوک آپ ویژگی جدیدی را ارائه می‌کند که در آن می‌توان با ضربه زدن روی یک بخش مشخص از یک تصویر و گرفتن و کشیدن آن از پس زمینه، این عکس را به اپ‌هایی نظیر Messages منتقل کرد. ویژوال لوک آپ حالا از تشخیص موارد جدیدی مثل پرندگان، حشرات و مجسمه‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

- iCloud Shared Photo Library

اشتراک تصاویر iCloud برای دوستان و افراد خانواده از دیگر گزینه‌های جدید iOS 16 به حساب می‌آید که در آن می‌توان امکان دسترسی تا 6 نفر را به یک لایبرری مشترک فراهم کرد. عکس‌ها، کلمات کلیدی و حتی ویرایش‌های صورت گرفته روی تصاویر در این لایبرری با همه افراد سینک و هماهنگ می‌شود.

- Apple Pay Later

سیستم پرداخت Apple Pay در این نوبت به گزینه جدیدی به نام Apple Pay Later (در حال حاضر تنها برای کاربران حاضر در آمریکا) مجهز شده که در آن می‌توان مبلغ مورد نظر را به چهار پرداختی مشابه هم بدون بهره یا کارمزد (حداکثر تا شش هفته) تقسیم کرد.

- Apple Wallet

اپلیکیشن‌ها در iOS 16 در هنگام انجام یک تراکنش تنها برای تأیید هویت کاربران به Wallet دسترسی دارند و در این میان تنها اطلاعات ضروری (مثلا سن شما و نه تاریخ تولدتان) به اشتراک گذاشته می‌شود. کاربران Wallet همچنین امکان اشتراک‌گذاری ایمن اطلاعاتی نظیر خانه، هتل، دفتر کار و کلیدهای خودرو از طریق اپ‌ها پیام‌رسانی نظیر Mail، Messages و موارد مشابه را خواهند داشت.

- Apple Maps

نقشه‌های بهبود یافته اپل که در این نوبت در 11 کشور دیگر از جمله فرانسه، سوییس و نیوزلند در دسترس قرار گرفته‌اند حالا امکان مسیریابی چند مرحله‌ای را ارائه می‌کند که در طی آن می‌توان از قبل حداکثر 15 نقطه توقف در طی مسیر را تعیین کرد. Maps جدید امکان مشاهده هزینه‌های ترانزیتی، افزودن کارت‌های ترانزیت به Wallet و پر کردن مجدد این کارت‌ها را نیز فراهم کرده است.

- Apple CarPlay

سیستم خودرویی CarPlay جدید اپل که در اواخر سال بعدی میلادی به اتوموبیل‌های هماهنگ با این سیستم افزوده می‌شود کاملا از طرحی جدید برخوردار بوده و روی همه نمایشگرهای حاضر در اتوموبیل حتی صفحه‌نمایش راننده نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. CarPlay اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور، میزان سوخت و حرارت قسمت‌های مختلف را به‌نمایش می‌گذارد که همگی مستقیما از خود اتوموبیل برداشت شده‌اند. امکان شخصی‌سازی نحوه نمایش این اطلاعات نیز در CarPlay جدید در دسترس قرار دارد.

نسخه پیش‌نمایش iOS 16 برای توسعه‌دهنده‌گان اپل از روز رونمایی یعنی 6 ژوئن در دسترس قرار گرفته است و یک ورژن بتای عمومی (public beta) آن نیز در ماه آینده ارائه می‌شود. نسخه نهای iOS 16 بالاخره در پاییز امسال همزمان با رونمایی از خانواده آیفون 14 برای آیفون 8 و همه آیفون‌های معرفی شده بعد از آن عرضه خواهد شد.

iPadOS 16

همانطور که اشاره شد طبق انتظار بسیاری از ویژگی‌های جدید iPadOS 16 با همتای موبایلی آن یعنی iOS 16 مشترک است که از آن جمله می‌توان به ویژگی‌های اپ Mail، لایو تکست، iCloud Shared Photo Library و گزینه Dictation اشاره کرد اما در این میان برخی از ویژگی‌ها نیز به‌صورت اختصاصی برای iPad در نظر گرفته شده است که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

- Stage Manager

این ویژگی که به‌نوعی مهم‌ترین تغییر صورت پذیرفته در iPadOS 16 به حساب می‌آید و البته تنها در آی‌پد‌های دارای چیپ‌ست M1 در دسترس است برای انجام همزمان برنامه‌ها و اصطلاحا مولتی‌تسکینگ به‌کار می‌رود و از طریق آن می‌توان چندین پنجره مختلف را در کنار هم در اختیار داشت. با کمک این ویژگی همچنین می‌توان با گشودن اپلیکیشن‌ها از طریق داک پایین صفحه، گروهی از برنامه‌ها را تشکیل داد که در آینده برای مولتی‌تسکینگ سریع‌تر همه آن‌ها را به‌سرعت احضار کرد.

در این حالت پنجره اصلی مورد نظر کاربر در مرکز گشوده شده و دیگر برنامه‌ها به ترتیب تقدم و تأخر در کناره سمت چپ آن قرار می‌گیرند. Stage Manager همچنین در زمینه اتصال به نمایشگرهای خارجی نیز موفق عمل می‌کند جایی که با پشتیبانی از نمایشگرهای با وضوح حداکثر 6K می‌توان چهار برنامه را در نمایشگر خارجی و چهار برنامه دیگر را در صفحه خود تبلت به‌صورت همزمان در اختیار داشت.

- Freedom

فری‌دام اپلیکیشن جدیدی در مجموعه iPadOS 16 است که از طریق آن امکان مشاهده، اشتراک‌گذاری و همکاری در یک فضای مشترک بدون نگرانی از چیدمان‌ها (layouts) و اندازه صفحه فراهم می‌شود و به‌صورت کامل از Apple Pencil نیز پشتیبانی می‌کند. کاربران در این اپ در حین افزودن محتوای جدید یا انجام یک ویرایش می‌توانند مشارکت دیگر افراد درون پروژه را در فضای همکاری اشتراکی مشاهده کنند. این ویژگی که اواخر سال جاری به iPadOS 16 افزودذه می‌شود امکان آغاز کردن یک جلسه کاری از طریق Face Time و سپس مشاهده به‌روزرسانی‌های دیگر افراد، مستقیما درون یک رشته Messages را فراهم می‌کند.

- آپدیت‌های Safari

مرورگر سافاری در iPadOS 16 گزینه اشتراک‌‌گذاری جدیدی را معرفی می‌کند که از طریق آن می‌توان مجموعه‌ای از برگه‌ها را با دوستان و همکاران به‌اشتراک گذاشته و آپدیت‌های آنی صورت گرفته در این میان را بلافاصله مشاهده کرد. این اشتراک‌گذاری نه‌تنها شامل تب‌ها می‌شود بلکه بوک‌مارک‌ها را نیز می‌توان از این طریق به اشتراک گذاشت. گروه‌های tab در سافاری از یک صفحه استارت اختصاصی بهره می‌برند که می‌توان آن‌ها را با تصاویر پس‌زمینه دلخواه، بوک‌مارک‌ها و برخی قسمت‌های منحصر به فرد دیگر (که همه افراد می‌توان آن‌ها را مشاهده و ویرایش کنند) شخصی‌سازی کرد.

مرورگر سافاری همچنین از passkeys پشتیبانی می‌کند که اپل آن را جایگزین ساده‌تر و ایمن‌تر پسورد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌داند. این کلیدهای دیجیتالی منحصر به‌فرد درون خود آی‌پد نگه‌داری می‌شوند و ویژه اپ‌ها و وب‌سایت‌هایی هستند که برای آن‌ها ساخته شده‌اند. برتری امنیتی این کلیدها ذخیره آن‌ها درون خود آی‌پد (و نه درون یک سرور خارجی) است که امکان سرقت آن‌ها را به حداقل می‌رساند. برای لاگین کردن درون یک وب‌سایت یا یک اپلیکیشن از این طریق تنها کافی‌ست پس از اسکن کردن QR code ارائه شده با iPad، هویت خود را با کمک Face ID یا Touch ID تأیید کنید.

- سایر ویژگی‌های iPadOS 16

جدا از موارد اشاره شده، برخی گزینه‌های جدید دیگر نیز در iPadOS 16 به‌چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به ارائه شدن اپلیکیشن آب و هوا یا Weather app، امکان ایجاد میانبر برای برنامه‌ها از طریق Siri، افزودن emoji در حین ارسال پیام‌ها، طراحی جدید Home app، پشتیبانی از Matter (گونه جدیدی از استاندارد اتصال خانه هوشمند با امکان کارکرد آسان اکسسورهای دارای پلتفرم‌های مختلف)، امکان صاف کردن نوشته‌ها در اپ Notes و قفل کردن نوشته‌های شخصی با پسورد iCloud اشاره کرد. iPadOS 16‌ همچنین از Reference Mode برای هماهنگ کردن دقت رنگ در iPad Pro 12.9، گزینه Display Zoom برای افزایش تراکم پیکسل‌های صفحه‌نمایش و Virtual Memory Swap برای استفاده از حافظه برای ارتقاء مموری تا 16 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند.

همچون iOS 16، نسخه پیش‌نمایش سیستم‌عامل iPadOS 16 نیز از روز رونمایی یعنی 6 ژوئن برای توسعه‌دهنده‌گان اپل در دسترس قرار گرفته و یک نسخه پابلیک بتای آن نیز ماه آینده ارائه می‌شود. iPadOS 16 در پاییز سال جاری میلادی در اختیار iPad‌ نسل پنجم و جدیدتر، iPad mini نسل پنجم و جدیدتر، iPad Air نسل سوم و جدیدتر و همه مدل‌های iPad Pro قرار می‌گیرد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا