معرفی OnePlus Nord N30 5G با صفحه‌نمایش 120 هرتزی، پردازنده SD695 و دوربین 108MP

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 695 5 جی Snapdragon 695 5G ، OnePlus Nord N30 ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت وان‌پلاس در روز سه‌شنبه 6 ژوئن 2023 (16 خرداد 1402) از گوشی جدیدی به نام Nord N30 5G رونمایی کرده که از روی نام آن آپدیتی برای Nord N20 سال گذشته به‌حساب می‌آید. N30 نسبت به N20 به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با نرخ رفرش 120 هرتزی و باتری حجیم‌تر با شارژ سریع‌تر مجهز شده اما پردازنده SD695 آن تفاوتی با قبل ندارد، فناوری ساخت صفحه‌نمایش AMOLED را با IPS LCD ارزان‌تر تعویض کرده و با وجود دو برابر شدن وضوح دوربین اصلی، تفاوتی در ساختار دوربین‌های اصلی و سلفی آن دیده نمی‌شود. این گوشی البته عملاً مدل تازه‌ای به حساب نمی‌آید و جدا از شباهت آن به Oppo K11x عملاً همان مدل Nord CE 3 Lite شرکت وان‌پلاس است که نزدیک به دو ماه پیش معرفی شد.

اگر سابقه آشنایی با Nord CE 3 Lite و همتای آن در سبد کالای اوپو یعنی K11x را داشته باشید با تجربه کاملاً آشنایی در Nord N30 روبرو می‌شوید و شرایط به همان گونه‌ای‌ست که در دو مدل قبلی وجود داشت؛ این گوشی که در دو رنگ خاکستری و سبز لیمویی ارائه می‌شود از طراحی تخت و لبه‌های صاف پیرامونی بهره می‌برد و دوربین‌های بخش پشتی آن درون دو دایره بزرگ برجسته قرار گرفته‌اند که مستقل از هم از بدنه بیرون زده‌اند. دو همراه همیشگی گوشی‌های سری N و CE خانواده Nord وان‌پلاس یعنی جک 3.5 میلی‌متری هدست و اسلات کارت حافظه microSD در Nord N30 نیز حضور دارند و همانطور که از انتظار آن می‌رود بدون اسلایدر جانبی گوشی‌های پرچمدار وان‌پلاس ارائه شده است.

Nord N30 5G از بدنه‌ای با طول و عرض 165.5 و 76 میلی‌متری برخوردار است و 195 گرم وزن دارد. ضخامت دستگاه برای مدلی با باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی نسبتاً مناسب بوده و با 8.3 میلی‌متر چندان ضخیم به‌نظر نمی‌رسد. باتری این گوشی با یک شارژر 50 واتی سیمی پشتیبانی می‌شود که نسبت به N20 سال قبل با شارژر 33 واتی سرعت بالاتری را ارائه می‌کند. نکته جالب در این میان پشتیبانی گوشی از شارژ سریع 67 واتی‌ست اما این توان در بازار آمریکای شمالی به‌دلیل 110 ولتی بودن شبکه برق به 50 وات محدود شده است. طبیعتاً خبری از شارژ بی‌سیم در این گوشی نیست و این قابلیت نیز تنها در اختیار گوشی‌های پیشرفته وان‌پلاس قرار می‌گیرد.

N30 در زمینه پردازش چندان موفق ظاهر نشده و همچنان همان پروسسور 6 نانومتری Snapdragon 695 5G که در N20 نیز حضور داشت را به‌کار گرفته است؛ این پروسسور که فاصله کمی تا سالگرد دو سالگی آن باقی‌ست تنها به دو هسته قوی‌تر Cortex-A78 مجهز است و شش هسته دیگر آن از نوع ضعیف A55 انتخاب شده‌اند. برای مقایسه بد نیست به چیپ‌های میان‌رده جدیدی مثل دیمنیسیتی 8200 شرکت مدیاتک و Snapdragon 7+ Gen 2 همین شرکت کوالکام اشاره کرد که نه‌تنها با لیتوگرافی 4 نانومتری در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کنند بلکه تعداد هسته‌های قوی‌تر آن‌ها (فارغ از نوع و فرکانس هسته‌‌ها) دو برابر بیش‌تر است. حافظه رم و حافظه داخلی گوشی هر دو از انواع کم‌سرعت‌تر انتخاب شده‌اند و در این زمینه نیز کردیت چندانی به طراحان وان‌پلاس تعلق نمی‌گیرد. رم 8 گیگابایتی گوشی از نوع LPDDR4X بوده و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.2 (با امکان ارتقاء از طریق اسلات ترکیبی MicroSD تا یک گیگابایت دیگر) دارد. رم گوشی را با کمک حافظه داخلی می‌توان به‌صورت مجازی تا 8 گیگابایت دیگر ارتقاء داد.

گوشی‌های سری نورد وان‌پلاس معمولاً در زمینه نرم‌افزاری و پشتیبانی سیستم‌عامل در جایگاه پایین‌تری نسبت به مدل‌های پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر این برند قرار می‌گیرند و Nord N30 5G نیز در این زمینه مستثنی نیست؛ این مدل با سیستم‌عامل اندروید 13 و رابط کاربری OxygenOS 13.1 ارائه می‌شود که هر دو گزینه‌های به‌روز و مدرنی محسوب می‌شود اما از سوی دیگر ظاهراً تنها یک آپدیت عمده اندروید برای این مدل در دسترس خواهد بود که این با توجه به قیمت نچندان پایین 300 دلاری دستگاه احتمال چندان به مذاق کاربران گوشی خوش نخواهد آمد.

دوربین اصلی Nord N30 5G از 64 مگاپیکسل سال قبل به 108 مگاپیکسل ارتقاء پیدا کرده و حداقل روی کاغذ تغییر قابل قبولی را رقم زده است؛ این دوربین 108 مگاپیکسلی از سنسور 1/1.67 اینچی HM6 سامسونگ بهره می‌برد که جدا از Nord CE 3 Lite در برخی دیگر از گوشی‌های هم‌خانواده این مدل مثل +Realme 10 Pro و Realme 9 به‌کار گرفته شده است. در این سنسور پیکسل‌های بسیار کوچک 0.64 میکرونی بعد از یک ترکیب 9 تایی به ابعاد کاملاً بزرگ‌تر 1.92 میکرونی در وضوح 12 مگاپیکسلی دست پیدا می‌کنند و روی کاغذ عملکرد بهتری در نور کم از خود نشان می‌دهند. لنز 6 قطعه‌ای مقابل این سنسور از دیافراگمی با گشودگی 1.7 برخوردار است و در غیاب سیستم تثبیت نوری OIS از لرزه‌گیر دیجیتال یا EIS بهره می‌برد. دوربین اصلی N30 5G با وجود این وضوح بالا به‌دلیل ضعف ISP پردازنده امکان برداشت ویدئوی 4K نداشته و سرعت فیلم‌برداری 1080p آن نیز از 30fps فراتر نمی‌رود.

مهم‌ترین وظیفه دیگر لنزهای حاضر در بخش پشتی افزایش تعداد دوربین‌های گوشی در نگاه اول است و هیچ‌یک از این دو مگاپیکسلی‌های (نه دوربین ماکرو و نه حسگر عمق میدان) عملاً در دنیای واقعی مورد استفاده چندانی نخواهند داشت.

صفحه‌نمایش 6.72 اینچی دستگاه در مقایسه با پنل 6.43 اینچی Nord N20 5G سال گذشته کاملاً بزرگ‌تر شده اما با یک تنزل مشهود، فناوری ساخت AMOLED را با IPS LCD ارزان‌قیمت‌تر تعویض کرده است. این تعویض البته در نرخ رفرش به نفع کاربران تمام شده و در حالی‌که مدل سال قبل یک 60 هرتزی ساده بود، نرخ رفرش صفحه‌نمایش N30 5G به 120 هرتز رسیده است. این پنل فول اچ‌دی که حالا دوربین 16 مگاپیکسلی سلفی را مرکز بخش بالایی جای داده از سرعت برداشت تاچ حداکثر 240 هرتزی برخوردار است و از نمایش محدوده رنگ DCI-P3 نیز پشتیبانی می‌کند. LCD شدن صفحه‌نمایش بار دیگر سنسور اثر انگشت را به کناره دستگاه منتقل کرده و با این‌که می‌توان از دوربین سلفی برای تشخیص چهره و باز کردن قفل سیستم‌عامل سود جست اما این شیوه احراز هویت دقت چندانی نداشته و برتری خاصی برای آن در مقابل سنسور اثر انگشت نمی‌توان در نظر گرفت.

Nord N30 5G به بلوتوث 5.1، وای‌فای دو باند نسخه 5 و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس مجهز شده اما از NFC در آن خبری نیست. جک 3.5 میلی‌متری و اسپیکرهای استریو دیگر موارد قابل اشاره در رابطه با این مدل را تشکیل می‌دهند.

OnePlus Nord N30 5G از هشتم ژوئن (18 خرداد 1402) در بازار آمریکای شمالی حضور خواهد داشت و احتمالا در سایر نقاط جهان آن را با همان نام قبلی Nord CE 3 Lite ملاقات می‌کنیم.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا