معرفی Nord CE 3 Lite - اسمارت‌فون تازه وان‌پلاس با دوربین 108 مگاپیکسلی و شارژ سریع 67 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 695 5 جی Snapdragon 695 5G ، OnePlus Nord CE 3 Lite ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : وان‌پلاس در روز سه‌شنبه 4 آوریل 2023 (15 فروردین 1402) از افزودن اسمارت‌فون میان‌رده تازه‌ای در سری محبوب Nord با نام OnePlus Nord CE 3 Lite خبر داده است. وان‌پلاس معمولا در مدل‌های CE (کوتاه‌شده Core Edition) خود بر موارد ضروری گوشی‌های هوشمند تمرکز دارد، اما شرکت چینی در این گوشی رویه معمول خود را دنبال نکرده چرا که دوربین اصلی Nord CE 3 Lite یک نمونه 108 مگاپیکسلی است و باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی آن را می‌توان از طریق یک شارژر 67 واتی شارژ کرد. وان‌پلاس همراه با این گوشی از هدفون کاملا بی‌سیم تازه خود با نام Nord Buds 2 نیز رونمایی کرده است که این بار از قابلیت حذف نویز فعال پشتیبانی می‌کند.

محصولات سری Nord وان‌پلاس تاکنون در چندین دسته عرضه شده‌اند. گروه اول گوشی‌هایی مانند Nord 2 ،Nord و Nord 2T را شامل می‌شود که در آن واژه Nord با یک عدد همراه است. دسته دوم که معمولا به لحاظ مشخصات در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد، با پسوند CE همراه است و معمولا گوشی‌های اقتصادی این شرکت را شامل می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به Nord CE 2 Lite اشاره کرد. دسته دیگری از محصولات این برند چینی که در ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شوند، استاندارد نام‌گذاری به کلی متفاوتی دارند که Nord N300 یا Nord N20 در میان این گروه قرار دارند.

Nord CE 3 Lite در دو رنگ لیمویی (Pastel Lime) و خاکستری (Chromatic Gray) طراحی شده است. ضخامت این گوشی با کاهش 0.2 میلی‌متری در مقایسه با نمونه سال گذشته (Nord CE 2 Lite) به 8.3 میلی‌متر رسیده اما همچنان 195 گرم وزن دارد. در بالا و سمت چپ بخش پشتی دستگاه دو حلقه دیده می‌شود که دوربین اصلی در حلقه بالا و دو دوربین در دایره پایینی جای گرفته‌اند. یک فلش ال‌ای‌دی در کنار این مجموعه دوربین قرار دارد و نشان تجاری وان‌پلاس در مرکز بخش پشتی تعبیه شده است. طراحی بخش رویی دستگاه نیز نسبت به نمونه سال گذشته یعنی Nord CE 2 Lite 5G بهبود یافته و جدا از انتقال دوربین سلفی از کناره سمت چپ به مرکز به نظر می‌رسد که ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز با کاهش روبه‌رو شده است.

پنل نمایشگر این گوشی یک نمونه 6.72 اینچی IPS LCD با وضوح فول اچ‌دی پلاس (معادل 2400x1080 پیکسل) و نسبت تصویر 20:9 است. این پنل ظاهرا نرخ به‌روزرسانی متغیری از 30 تا 120 هرتز ارائه می‌کند که در مقایسه با گوشی‌هایی در این رده نکته کاملا مثبتی به حساب می‌آید. نرخ نمونه‌برداری لمسی نمایشگر دستگاه هم 240 هرتز بوده و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 680 نیت را ارائه می‌کند. ناگفته نماند که صفحه‌نمایش Nord CE 3 Lite ظاهراً با پوششی از گوریلا گلس حفاظت می‌شود، اما شرکت سازنده به نسخه آن اشاره‌ای نکرده است. در بالا و مرکز صفحه‌نمایش حفره‌ای پانچ شده است که یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با f/2.4 در آن قرار دارد.

پردازش این گوشی را همانند نمونه عرضه‌شده در سال 2022 پلتفرم موبایلی Snapdragon 695 5G بر عهده دارد. این تراشه 6 نانومتری میان‌رده از عملکرد قابل قبولی در این کلاس برخودار است اما در مقایسه با چیپ‌ست‌های سری 7 اسنپ‌دراگون یا تراشه‌های جدید Dimensity حرف چندانی برای گفتن ندارد. در واقع، یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های این پروسسور فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه است که برای یک دوربین 108 مگاپیکسلی مناسب به نظر نمی‌رسد.

حافظه رم دستگاه 8 گیگابایتی و از نوع LPDDR4X است و مقدار آن را می‌توان به طور مجازی و از طریق حافظه داخلی تا 8 گیگابایت دیگر ارتقاء داد. حافظه داخلی دستگاه از نوع UFS 2.2 بوده و در دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی ارائه می‌شود که می‌تواند از طریق اسلات میکرو اس‌دی ترکیبی تا 1 ترابایت دیگر افزایش یابد.

دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی Nord CE 3 Lite از یک سنسور 1/1.67 اینچی S5KHM6SX03 سامسونگ تشکیل شده است. این حسگر پیکسل‌هایی با ابعاد 0.64 میکرون را در بر می‌گیرد که اندازه این پیکسل‌ها به لطف حضور فناوری ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل به 1.92 میکرون می‌رسد. این در حالی است که در Nord CE 2 Lite شاهد حضور یک دوربین 64 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 0.7 میکرونی بودیم. این دوربین به‌گفته شرکت سازنده می‌تواند زوم 3 برابری (اصطلاحاً lossless) و زوم دیجیتال 6 برابری را بدون از دست رفتن کیفیت ارائه کند. گشودگی دیافراگم لنز 108 مگاپیکسلی گوشی f/1.7 است و فوکوس خودکار تشخیص فاز از جمله امکانات آن به شمار می‌رود. دو دوربین دیگر هم 2 واحد 2 مگاپیکسلی معمولی با f/2.4 هستند که یکی از آن‌ها برای ثبت تصاویر ماکرو کاربرد دارد و دیگری یک حسگر تشخیص عمق میدان است.

رابط کاربری این اسمارت‌فون OxygenOS 13.1 بوده که بر مبنای اندروید 13 توسعه یافته است. ناگفته نماند که وان‌پلاس متعهد شده تا حداقل 2 سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و تا 3 سال آپدیت‌های امنیتی را برای Nord CE 3 Lite ارائه دهد.

کاهش 0.2 گرمی ضخامت دستگاه باعث تغییر در ظرفیت باتری نشده و در محصول جدید وان‌پلاس همچنان یک باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی تأمین انرژی را بر عهده دارد. با این حال، حضور یک شارژر 67 واتی SuperVOOC را باید از دیگر نقاط قوت Nord CE 3 Lite به شمار آورد. مطابق اعلام وان‌پلاس به کمک این شارژر می‌توان 80 درصد از ظرفیت باتری را در مدت 30 دقیقه شارژ کرد. این در حالی است که شارژر 33 واتی Nord CE 2 Lite 5G در همین زمان می‌توانست 50 درصد از ظرفیت باتری را شارژ کند. گوشی جدید شرکت چینی به قابلیتی تحت عنوان SuperVOOC Endurance Edition مجهز شده که نه تنها از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می‌کند، بلکه فرسایش باتری را نیز کاهش می‌دهد و بر اساس اعلام وان‌پلاس با شارژ روزانه می‌تواند تا 4 سال دوام داشته باشد.

Nord CE 3 Lite به امکاناتی از قبیل اسپیکرهای استریو (با برخورداری از حالت ویژه‌ای موسوم به Ultra Volume که ظاهرا می‌تواند حجم صدا را تا 200 درصد بهبود بخشد)، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و درگاه USB-C مجهز شده است. همچنین پشتیبانی از NFC، بلوتوث 5.1، وای‌فای a/b/g/n/ac و ماهواره‌های مسیریابی از جمله GLONASS ،GPS و GALILEO را باید به فهرست امکانات این اسمارت‌فون 5G اضافه کرد.

سفارش اولیه این گوشی از روز معرفی آغاز شده و از روز پنج‌شنبه 20 آوریل (31 فروردین) روانه بازارهای اروپا خواهد شد. نسخه مجهز به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی Nord CE 3 Lite با قیمت 329 یورو عرضه می‌شود. به گفته منابع خبری، وان‌پلاس قصد دارد محصول جدید خود را از روز سه‌شنبه 11 آوریل (22 فروردین) در اختیار کاربران هندی هم قرار دهد. مدل با پیکربندی 8GB/128GB این گوشی 20 هزار روپیه قیمت دارد و افزایش حافظه داخلی به 256 گیگابایت، قیمت آن را به 22 هزار روپیه می‌رساند.

همان طور که اشاره شد، وان‌پلاس همراه با این گوشی از یک جفت هدفون کاملا بی‌سیم با نام OnePlus Nord Buds 2 نیز رونمایی کرده است که در ایالات متحده آمریکا، اروپا و آسیا با قیمت 59 دلار عرضه خواهد شد. این هدفون ویژگی‌هایی مشابه با نسل اول Nord Bud را ارائه می‌دهد و مهم‌ترین ویژگی آن مجهز بودن به قابلیت حذف نویز فعال (ANC) است. Nord Buds 2 در رنگ‌های مشکی و خاکستری طراحی شده و از استاندارد IP55 برای محافظت در برابر آب و گرد و غبار با عمق و مدت مشخص برخوردار است. باتری این محصول (هنگام روشن بودن حالت نویز فعال) با در نظر گرفتن باتری داخلی کیس شارژ تا 27 ساعت و بدون آن تا 5 ساعت دوام دارد و هنگام خاموش بودن ANC هم عمر باتری به 7 ساعت افزایش خواهد یافت.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا