بلومبرگ: برنامه اپل برای ارائه سرویس ویدئویی و دنیای سه‌بعدی در هدست واقعیت ترکیبی خود

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality
واحد خبر mobile.ir : گمانه‌زنی‌ها و اخبار پراکنده پیرامون هدست واقعیت ترکیبی اپل و چند و چون آن مدت‌هاست به گوش می‌رسد؛ محصولی که ظاهرا می‌توان معرفی آن را در سال 2023 انتظار کشید. در همین راستا، گزارش تازه‌ای‌ از بلومبرگ در روز 13 نوامبر 2022 (22 آبان 1401)، از ادامه استخدام تیم‌های فعال در زمینه فناوری واقعیت افزوده/مجازی طی ماه‌های اخیر خبر می‌دهد. استخدام‌هایی که جذب نیروهای جدید را در کنار جذب دوباره یکی از نیروهایی که پیش‌تر شرکت را ترک کرده بود، در بر می‌گیرد. بلومبرگ پیش از این هم از فعالیت اپل در زمینه ایجاد تیمی برای عرضه و بازاریابی هدست جدید و جذب آندره‌آ شوبرت (Andrea Schubert)، مدیر ارتباطات و روابط عمومی متا خبر داده بود.

مارک گورمن (Mark Gurman) یکی از تحلیل‌گران بلومبرگ در آخرین نسخه از خبرنامه اختصاصی خود موسوم به Power On، برخی از حوزه‌های تمرکز اپل و احتمالات مرتبط با آن‌ها را در سال 2023 مورد بررسی قرار داده است که فناوری واقعیت ترکیبی و هدست اختصاصی اپل از جمله مهم‌ترین موارد آن‌ به شمار می‌رود. به گفته این تحلیل‌گر بلومبرگ، این هدست واقعیت ترکیبی از سیستم‌عامل جدیدی به نام realityOS بهره می‌گیرد که نسخه‌های واقعیت ترکیبی از برنامه‌های اصلی اپل همچون Messages ،FaceTime و Maps را اجرا خواهد کرد. همچنین نسخه اول این سیستم‌عامل با نام کد Oak در حال تکمیل است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که سخت‌افزار تازه در سال آینده میلادی عرضه شود.

نکته جالب توجه دیگر درباره هدست اپل، نام آن است. چنان که بلومبرگ در آگوست سال جاری میلادی از احتمال نام‌گذاری این محصول به Reality One و Reality Pro خبر داده بود. البته با توجه به نام سیستم‌عامل و ابزارهای توسعه واقعیت افزوده کنونی اپل از جمله RealityKit، استفاده از واژه Reality در این ترکیب منطقی به نظر می‌رسد.

به گزارش بلومبرگ، این هدست پیشرفته احتمالا قیمتی در حدود 2 تا 3 هزار دلار خواهد داشت و از تراشه‌ای در حدو اندازه‌های M2 بهره خواهد برد. همچنین مجهز بودن به بیش از 10 دوربین در بخش داخلی و خارجی هدست و نمایشگرهایی با بیشترین میزان رزولوشن در میان سایر دستگاه‌های حال حاضر بازار، از جمله دیگر ویژگی‌های احتمالی هدست اپل به شمار می‌رود.

به نوشته گورمن، در حالی که اپل در شرایط ناپایدار اقتصادی، استخدام نیروهای جدید را به شدت کاهش داده، همچنان به دنبال افراد متخصص برای حضور در تیم‌های فعال در زمینه فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده و هدست واقعیت ترکیبی خود است. در واقع، غول کوپرتینوئی به طور پیوسته در حال تغییر تیم موسوم به «گروه توسعه فناوری» یا TDG است که روی هدست واقعیت ترکیبی این شرکت کار می‌کنند.

فهرست مشاغل این کمپانی هم تلاش اپل برای تقویت محتوای قابل ارائه همراه با هدست جدید را نشان می‌دهد. به طوری که شرکت آمریکایی از نیاز خود برای جذب تولیدکننده نرم‌افزار، با تجربه در زمینه جلوه‌های بصری و تولید بازی خبر داده که احتمالا در روند تولید محتوای دیجیتالی برای محیط‌های واقعیت افزوده/مجازی به کار گرفته خواهد شد. فهرست مشاغل مورد نیاز اپل همچنین برنامه شرکت را برای ایجاد یک سرویس ویدئویی با محتوای سه‌بعدی در هدست نشان می‌دهد که قابلیت پخش در فضای واقعیت مجازی را داراست. در همین راستا گفتنی است که اپل در سال 2020 مجموعه NextVR را خریداری کرد؛ شرکتی که با هنرمندان و لیگ‌های حرفه‌ای ورزشی همکاری می‌کند تا محتوای واقعیت مجازی را روی هدست‌ها انتقال دهد.

به علاوه فهرست مشاغل مورد نیاز اپل نشان می‌دهد که این کمپانی به دنبال استفاده از اپلیکیشن‌های غیر اپلی در هدست واقعیت ترکیبی خود است؛ چنان که در پی مهندسانی است که در سیستم‌عامل جدید از چارچوب App Intent استفاده کنند تا راهکارهایی را برای طراحی و پیاده‌سازی مواردی همچون میان‌برها، جست‌وجو، دستیار دیجیتال Siri و موارد دیگر فراهم آورند.

اما شاید مهم‌ترین مورد در فهرست شغلي مورد نیاز گروه توسعه تكنولوژي، تلاش برای استفاده از مهندسانی است که روي ساخت ابزارها و چارچوب‌هاي مورد نیاز براي توسعه و فعال‌سازی تجارب کاربری در دنياي سه‌بعدي واقعيت ترکیبی كار كنند. دنیایی که به باور گورمن، «محیطی مجازی مشابه با متاورس» خواهد بود.

همکاری نزدیک افراد جذب‌شده در این بخش با طراحان واسط کاربری و تیم‌های قابلیت سیستم و متخصصان بخش طراحی رابط انسانی به اپل اجازه می‌دهد تا فراتر از تولید دستگاه و سخت‌افزار مورد نیاز، با مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر راه‌اندازی فضای سه‌بعدی مواجه شود و راه‌حل‌های احتمالی این دشواری‌ها را در گذر زمان بیابد.

در میان تلاش‌های اپل برای استفاده از متخصصان، جذب دوباره دیو اسکات (Dave Scott)، مدیر ارشد سابق اپل که تا سال 2021 در تیم ماشین‌های خودران این شرکت موسوم به پروژه تایتان (Project Titan) به فعالیت مشغول بود، جالب توجه است. او در تیم پروژه تایتان، مسئول هدایت گروه‌های کاری روباتیک مرتبط با خودروها بود. البته اسکات پس از آن برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر عامل استارت‌آپ Hyperfine فعال در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، اپل را ترک کرد. حال با توجه به فعالیت اسکات در زمینه فناوری روباتیک و پزشکی، گورمن عقیده دارد که حضور او می‌تواند به کاربرد هدست اپل در برخی زمینه‌های مرتبط با سلامتی مربوط باشد.

اپل همچنین مهندسانی را که روی پروژه‌های دیگر کار می کنند به تیم هدست منتقل کرده است. یکی از این نمونه‌ها، یانیو گور (Yaniv Gur) کارمند ۲۰ ساله اپل و یکی از مدیران ارشد مهندسی در این شرکت است. گور پیش از پیوستن به تیم هدست، بر مهندسی اپ‌های iWork (شامل Pages، Keynote و Numbers)، در کنار اپلیکیشن‌های Books ،Notes و News نظارت داشت. گروه هدست در حال حاضر تحت مدیریت جف استال (Geoff Stahl) قرار دارد و به نظر می‌رسد انتقال گور به این تیم با هدف توسعه مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های productivity برای هدست صورت گرفته است.

در نهایت بلومبرگ در پایان گزارش خود پیش‌بینی کرده که هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال 2023 معرفی شود؛ اما از آنجا که نسخه نخست آن محصول گران‌قیمتی خواهد بود، احتمالا به صورت محدود و با هدف توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای عرضه خواهد شد. جالب آن که مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیل‌گر شناخته‌شده دنیای دستگاه‌های هوشمند و به ویژه محصولات اپل، نیز چندی پیش در تحلیلی مشابه از احتمال عرضه محدود هدست واقعیت ترکیبی اپل در ژانویه 2023 با قیمتی در حدود 2,000 تا 2,500 دلار خبر داده بود.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا