آشنایی با Meta Quest Pro - هدست واقعیت ترکیبی با پلتفرم پردازشی Snapdragon XR2+ Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، متا Meta
واحد خبر mobile.ir : کمپانی متا در ماه می سال جاری میلادی پیش‌نمایشی از یک هدست واقعیت ترکیبی با نام رمز پروژه کامبریا (Cambria) ارائه کرده بود و حالا در روز سه‌شنبه 11 اکتبر (19 مهر) و در جریان رویداد Meta Connect، این هدست پیشرفته را به طور رسمی و با نام Meta Quest Pro رونمایی کرده است. Quest Pro که متا آن را نخستین عضو در سری جدید هدست‌های پیشرفته خود معرفی کرده، اولین محصولی به حساب می‌آید که به تازه‌ترین راهکار پردازشی کوالکام برای دستگاه‌های واقعیت مجازی و ترکیبی یعنی چیپ‌ست Snapdragon XR2+ Gen 1 مجهز شده است.

طراحی Quest Pro در مقایسه با Quest 2 بهبود یافته است. این هدست از یک باتری خمیده و منحنی‌شکل در بخش پشتی بهره می‌برد و شرکت سازنده آن را باریک‌ترین و در عین حال متعادل‌ترین دستگاه واقعیت مجازی می‌داند که تاکنون ارائه کرده است. در هدست جدید متا، لنزهای pancake با طراحی نازک‌تر و سبک‌تر جایگزین لنزهای Fresnel حاضر در Quest 2 شده‌اند که با وجود باریک شدن 40 درصدی دستگاه، همچنان تصاویر واضحی به دست می‌دهد. مطابق اعلام متا، میزان وضوح تصویر در هدست جدید تا 25 درصد در دید مرکزی و تا 50 درصد در دید محیطی ارتقاء یافته است. همچنین محصول جدید متا به گونه‌ای طراحی شده است که بخشی از دید محیطی را پوشش ندهد تا کاربر بتواند از آن چه پیرامون او می‌گذرد هم آگاهی داشته باشد.

پردازش در Quest Pro توسط پروسسور Snapdragon XR2+ Gen 1 انجام می‌شود؛ چیپ‌ستی که هم‌زمان با این هدست معرفی شده و توان تثبیت‌شده آن به گفته شرکت سازنده، در مقایسه با XR2 حاضر در Quest 2 حدود 50 درصد ارتقاء یافته و از نظر عملکرد حرارتی نیز 30 درصد بهبود را تجربه کرده است. میزان رم هدست جدید هم نسبت به Quest 2 دو برابر شده و به 12 گیگابایت رسیده است. به همین ترتیب، حافظه داخلی دستگاه هم از 128 گیگابایت به 256 گیگابایت ارتقاء یافته است.

در هدست جدید از دو پنل نمایشگر LCD با وضوح 1920x1800 پیکسل و نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز استفاده شده که از فناوری local dimming و quantum dot برای ارائه تصاویر با وضوح بالاتر و رنگ‌های زنده‌تر بهره می‌برند. تکنولوژی local dimming حاضر در این هدست با تکیه بر سخت‌افزاری برای نور پس‌زمینه و الگوریتم‌های نرم‌افزاری، می‌تواند بیش از 500 بلوک LED را کنترل ‌کند که نتیجه آن ارتقاء 75 درصدی کنتراست این محصول است. تعداد پیکسل‌های حاضر در این نمایشگرها هم 37 درصد در هر اینچ افزایش یافته است. به علاوه، طیف رنگی تحت پوشش این صفحه‌نمایش‌ها نیز تا 30 درصد بیشتر شده و تعداد پیکسل‌ها در هر درجه نیز با 10 درصد افزایش نسبت به Quest 2 روبه‌رو شده است. همچنین کاربر می‌تواند برای راحتی دید، متناسب با نیاز خود، فاصله بین مردمک‌ها یا IPD را در دامنه‌ای میان 55 تا 75 میلی‌متر تنظیم کند؛ محدوده‌ای که نسبت به Quest 2 با دامنه 58 تا 72 میلی‌متر با 6 میلی‌متر افزایش روبه‌رو شده است.

هدست Quest Pro از 10 دوربین با وضوح بالا بهره می‌برد که 5 دوربین داخل هدست و 5 دوربین خارج از آن قرار دارد. رنگی بودن این دوربین‌ها در کنار افزایش 4 برابری رزولوشن آن‌ها در مقایسه با Quest 2 (با دوربین‌های تک‌رنگ) از دیگر وجوه برتری محصول جدید در قیاس با هدست عرضه‌شده در سال 2020 به شمار می‌رود. به گفته متا، قابلیت passthrough در Quest 2 به کاربر امکان می‌داد که جهان بیرون را به صورت سیاه و سفید ببیند، در حالی که با استفاده از Quest Pro امکان مشاهده جهان خارج به صورت تمام‌رنگی فراهم شده است.

دوربین‌های رو به داخل این هدست، حرکت چشم‌ها و صورت را ردیابی می‌کنند تا آواتار مجازی بتواند حالت حالت چهره کاربر و مواردی همچون پلک زدن، بالا بردن ابروها را به طور کامل تقلید کند. البته ظاهرا این ویژگی به طور پیش‌فرض غیر فعال است و داده‌های مربوط به آن، خارج از هدست در دسترس نخواهند بود.

هدست Quest Pro به کنترلرهای جدیدی مجهز شده که Quest Touch Pro نام دارند. هر یک از این کنترلرها به 3 سنسور داخلی و پردازنده موبایلی اسنپ‌دراگون 662 مجهز شده‌اند که با کمک آن‌ها، به طور مستقل و بدون استفاده از دوربین‌های هدست، می‌توانند موقعیت خود را به طور 360 درجه ردیابی کنند. به علاوه، طراحی و ارگونومی آن‌ها بهبود یافته و بازخورد لرزشی بهتری را نیز ارائه می‌دهند. این کنترلرها این بار با باتری شارژشونده داخلی عرضه می‌شوند.

همان طور که اشاره شد، باتری Quest Pro در پشت دستگاه قرار دارد و به راحتی نمی‌توان آن را جدا کرد. در واقع، عمر باتری کوتاه این هدست را باید مهم‌ترین نقطه ضعف آن به شمار آورد. به گفته افرادی که امکان کار با این هدست را داشته‌اند، با یک بار شارژ دستگاه می‌توان یک تا دو ساعت با آن کار کرد که در مقایسه با 2 تا 3 ساعت دوام Quest 2 کاهش یافته است. برای شارژ مجدد باتری Quest Pro ( از طریق کابل یا داک) در حدود دو ساعت زمان نیاز خواهد بود.

در بسته‌بندی این هدست یک داک شارژ نیز به همراه آداپتور 45 واتی USB-C به چشم می‌خورد که به کمک آن می‌توان هدست و کنترلرهای آن را به طور هم‌زمان شارژ کرد.

Quest Pro از روز 25 اکتبر سال جاری میلادی (3 آبان) با قیمتی نزدیک به 4 برابر بیشتر از Quest 2 یعنی 1,499.99 دلار در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. پیش‌سفارش این محصول در حال حاضر از طریق Meta Store در تمام کشورهایی که دستگاه‌های Quest به فروش می‌رسند، امکان‌پذیر است. افزون بر این، هدست جدید در فروشگاه آمازون کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا و فرانسه نیز به علاقمندان ارائه خواهد شد. نکته گفتنی آن که کنترلرهای Quest Touch Pro این هدست با Quest 2 نیز سازگارند و به طور جداگانه از اواخر سال جاری میلادی با قیمت 299 دلار به فروش خواهند رسید. به علاوه، داک شارژ این هدست که برای شارژ انواع هدست‌های Meta Quest و کنترلر Touch Pro کاربرد دارد به قیمت 79.99 دلار عرضه می‌شود.

منبع : Oculus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا