معرفی Windows Copilot – دستیار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت در ویندوز 11 با عملکردی مشابه ChatGPT

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1402/3/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، چت جی پی تی ChatGPT ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : از زمان معرفی Bing Chat در ماه فوریه، ChatGPT و بات‌های مشابه آن همواره در صدر اخبار فناوری قرار گرفته‌اند. در ماه فوریه مایکروسافت قابلیت‌های هوش مصنوعی زایشی (generative AI) را در قالب ورژنی از بات مکالمه Bing (که روی تسک‌بار پیاده‌سازی می‌شود) به ویندوز 11 اضافه کرد. حال، طبق خبری که روز سه‌شنبه 23 می 2023 (2 خرداد 1402) در وبلاگ رسمی ویندوز منتشر شد، مایکروسافت به دنبال آن است که یک دستیار هوش مصنوعی به سبک ChatGPT را به ویندوز ضمیمه کند. این دستیار جدید Copilot Windows (به معنی کمک خلبان ویندوز) نام داشته و ظاهرا قرار است جایگزین Cortana شود.

کمپانی مایکروسافت به‌تازگی در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود (موسوم به Build)، به معرفی تعدادی از به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز 11 پرداخت. یکی از مهم‌ترین این به‌روزرسانی‌ها، دستیار هوش مصنوعی Windows Copilot است که از ماه ژوئن در اختیار ویندوز اینسایدرها قرار می‌گیرد. درست مثل نوار کناری یا سایدبار Copilot که پیش از این در مرورگر Edge، اپلیکیشن‌های آفیس و حتی GitHub دیده‌ایم، Windows Copilot نیز مستقیما با ویندوز 11 یکپارچه خواهد شد. به این ترتیب، این دستیار از طریق نوار وظیفه‌ای که در تمام اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ویندوزی موجود است، در دسترس و آماده راه‌اندازی خواهد بود.

پانوس پانای (Panos Panay)، که ریاست بخش ویندوز و دیوایس‌ها را در مایکروسافت بر عهده دارد، در توصیف Windows Copilot می‌گوید: «به محض باز شدن، سایدبار Windows Copilot در تمام اپلیکیشن‌ها، برنامه‌ها و [خود] ویندوز پابرجا مانده و همیشه در دسترس است تا به عنوان دستیار شخصی شما ایفای نقش کند.» به گفته پانای، Windows Copilot این ظرفیت را دارد که یک کاربر معمولی را به کاربر حرفه‌ای – یا در اصطلاح «power user» – تبدیل کند. به لطف این دستیار می‌توانید تنظیمات خود را شخصی‌سازی کرده و به‌راحتی به تمام اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود متصل شوید.

به استناد ویدئوی دمویی که مایکروسافت از Windows Copilot به نمایش گذاشته، این دستیار ضمن تغییر تنظیمات ویندوز، می‌تواند پنجره‌ها را با Snap Layouts بازآرایی کرده و اپلیکیشن‌هایی مثل Adobe Express ،Spotify و Teams را باز کند. Windows Copilot می‌تواند محتوایی که در اپلیکیشن‌ها مشاهده می‌کنید را خلاصه یا بازنویسی کرده و حتی آن را به شما توضیح دهد. این دستیار تا حد زیادی به دیالوگ باکس موجود در Bing Chat شباهت دارد، لذا می‌توانید سؤالات کلی و چیزهایی که معمولا از یک موتور جست‌وجو می‌پرسید را، از Windows Copilot نیز سؤال کنید.

باید به این نکته توجه داشت که Windows Copilot قرار نیست مستقیما جایگزین نوار جست‌وجو در تسک‌بار ویندوز 11 شود، بلکه در قالب یک دکمه جداگانه در این تسک‌بار حضور خواهد داشت (درست مثل Cortana که یک جایگاه ثابت را در تسک‌بار ویندوز 10 به خود اختصاص داده بود). لازم به ذکر است، به گفته مایکروسافت، Windows Copilot یک «دستیار شخصی» است. این تعبیر تا حد زیادی به توصیف مایکروسافت از Cortana تحت عنوان «دستیار شخصی بهره‌وری (productivity)» شباهت دارد.

از آنجا که Windows Copilot هم بر مبنای Bing Chat طراحی شده، مایکروسافت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند پلاگ-این‌های نوشته شده برای Bing یا ChatGPT را به Windows Copilot نیز تعمیم دهند. این تصمیم مایکروسافت، موجب می‌شود که Windows Copilot امکان برخورداری از بسیاری از قابلیت‌هایی که توسعه‌دهندگان برای ChatGPT و Bing طراحی می‌کنند را داشته باشد. به این ترتیب، این قابلیت‌ها و بهبودها در آینده به طور اتوماتیک برای Windows Copilot نیز اعمال خواهند شد.

مایکروسافت هنوز درباره مسائل امنیتی و حریم شخصی Windows Copilot حرفی به میان نیاورده است. اینکه آیا کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند تا اسنادشان محرمانه بماند، اینکه چه پروسه‌ای در خود کامپیوتر کاربر و یا در سرورهای مایکروسافت در حال وقوع است و یا اینکه تاریخچه چت و اطلاعات زمینه‌ای بین جلسات ذخیره شده و یا بین کامپیوترها همگام‌سازی می‌شود، هنوز مشخص نیست. اما به احتمال زیاد، هر چه به زمان راه‌اندازی رسمی Windows Copilot نزدیک‌تر شویم، اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

پانوس پانای در ژانویه 2023 یک ادعای جنجالی داشت به این مضمون که به زودی هر آنچه در ویندوز انجام می‌دادید تحت تأثیر هوش مصنوعی، دگرگون خواهد شد. از آن زمان تا کنون، مایکروسافت همواره درباره افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به ویندوز سخن گفته است. خیلی از کارشناسان تصور می‌کردند مایکروسافت این کار را در نسخه بعدی ویندوز عملی کند، اما این کمپانی آمریکایی در این زمینه اشتیاق فراوانی داشته و نتوانسته تا ورژن بعدی ویندوز منتظر بماند.

در پایان گفتنی‌ست، صرف‌نظر از اینکه درباره اصرار بی‌امان مایکروسافت در روی آوردن به هوش مصنوعی چه فکری می‌کنید، نحوه تکامل ویندوز 11 بسیار جذاب است؛ سیستم‌عاملی که در ابتدا «همان ویندوز 10 با ظاهر زیباتر» بود، در عرض یک سال به پلتفرمی تبدیل شده که قابلیت‌های هوش مصنوعی را نمی‌توان از آن جدا کرد. این در حالی‌ست که در دوران ویندوزهای 7 و 8، مایکروسافت نسبت به توسعه‌های جدید کمی دیرپاسخ بود و به همین دلیل، ایجاد تغییر و تحول در آن سیستم‌عامل‌ها به کندی پیش می‌رفت. خواه‌ناخواه دستیار هوش مصنوعی زایشی مایکروسافت به‌زودی به میلیون‌ها کاربر ویندوز 11 ارائه خواهد شد. اینکه استراتژی جدید مایکروسافت چیز خوبی است یا نه به طرز فکر شما بستگی دارد، اما حقیقت آن است که رویکرد مایکروسافت در قبال ویندوز 11 با آنچه در یک دهه پیش از مایکروسافت شاهد بودیم، بسیار متفاوت است.

منبع : Windows Blog