یکپارچه شدن موتور جست‌وجوی Bing و مرورگر Edge با مدل هوش مصنوعی جدیدی از OpenAI

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/11/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، مرورگر Browser ، اوپن ا آی OpenAI ، چت جی پی تی ChatGPT ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : وقتی صحبت از جست‌وجو در اینترنت به میان می‌آید، همه ما ناخودآگاه به یاد گوگل و موتور جست‌وجوی معروفش می‌افتیم. در حال حاضر، سایر موتورهای جست‌وجو در حد و اندازه‌هایی نیستند که بتوان آنها را رقیبی برای گوگل در نظر گرفت، اما بعید نیست در آینده نه چندان دور Bing (موتور جست‌وجوی مایکروسافت) سروصدای زیادی به پا کرده و برای گوگل عرض اندام کند. پس از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در OpenAI (خالق ChatGPT)، مایکروسافت روز سه‌شنبه 7 فوریه 2023 (18 بهمن 1401) با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود، اعلام کرد که به‌زودی مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI را با موتور جست‌وجوی Bing و همچنین مرورگر Edge یکپارچه خواهد کرد.

طی نشست خبری مایکروسافت در مقر اصلی این شرکت در ردموند واشنگتن، ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، در توصیف تکنولوژی هوش مصنوعی OpenAI، خاطرنشان کرد که این تکنولوژی تقریبا به تمام دسته‌بندی‌های نرم‌افزاری، شکل مجدد خواهد بخشید.

هوش مصنوعی به کار گرفته‌شده در نسخه جدید Bing، قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی OpenAI است که مایکروسافت آن را «پرومتئوس» (Prometheus) نامیده و گفته می‌شود، سریع‌تر، دقیق‌تر و تواناتر از ChatGPT است. پرومتئوس از داده‌های وب Bing به شکل بی‌درنگ استفاده می‌کند و این بدان معناست که در نسخه جدید Bing، پاسخ‌ها بر اساس وقایع اخیر ارائه می‌شوند، (برخلاف پاسخ‌های ChatGPT که در حال حاضر به داده‌های سال 2021 محدود می‌شوند).

در نسخه جدید Bing، کاربران قادر خواهند بود تا خلاصه مقاله‌هایی که می‌خوانند را دریافت کنند، ای‌میل بنویسند، و با ترجمه آنها، خلاصه مقاله یا ای‌میل را به دست کاربران بیشتری برسانند. البته مایکروسافت هشدار داده است که این مدل جدید هوش مصنوعی نیز مثل اکثر بات‌های هوش مصنوعی خالی از ایراد نبوده و ممکن است به کاربران اطلاعات غلط بدهد؛ پدیده‌ای که مایکروسافت از آن با عنوان hallucination یا «هذیان‌گویی» یاد می‌کند. به گفته مایکروسافت، هرچه بازخورد از سمت کاربران بیشتر باشد، هذیان‌گویی هوش مصنوعی نیز کمتر خواهد شد.

اما بد نیست کمی با سازوکار موتور جست‌وجوی Bing و مرورگر Edge پس از یکپارچه شدن با مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI آشنا شویم. به گفته مایکروسافت، وقتی پرسشی را در نسخه جدید Bing مطرح می‌کنید، صرفا حجم عظیمی از لینک‌ها را به عنوان پاسخ دریافت نخواهید کرد، بلکه به جای آن، پاسخ‌هایی واضح و به زبان ساده به شما ارائه می‌شود. این پاسخ‌ها ترکیبی از پاسخ‌های یافت شده در فضای وب توسط Bing بوده و از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Bing تدوین می‌شود. همچنین، مرورگر Edge این قابلیت را خواهد داشت تا در درک مطالب پیچیده و طولانی به کاربر کمک کند.

چنان‌چه مایلید اپلیکیشن Bing یکپارچه شده با هوش مصنوعی OpenAI را دریافت کنید، ابتدا لازم است با کلیک روی این لینک، به لیست انتظار بپیوندید. اگر اپلیکیشن‌های مایکروسافت در PC شما به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض انتخاب شده باشند، با اسکن کد QR و نصب اپلیکیشن جدید Bing روی گوشی هوشمند خود، برای دریافت اپلیکیشن Bing مجهز به هوش مصنوعی در اولویت قرار خواهید گرفت.

گفتنی‌ست همه کارشناسان حرکت اخیر مایکروسافت را چندان در راستای خدمت‌رسانی به مشتریان مصرفی نمی‌دانند. به عنوان مثال، جیسون وانگ (Jason Wong)، از تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، بر این باور است که همکاری مایکروسافت با OpenAI، بیشتر برای مشتریان سازمانیِ مایکروسافت مفید بوده و حتی ممکن است برای کسب‌وکارهای مصرفی، دردسرساز هم باشد. به اعتقاد جیسون وانگ، به جز مقوله گیمینگ، مایکروسافت در هیچ‌یک از تکنولوژی‌های مرتبط با مشتریان مصرفی – مثل جست‌وجو، موبایل یا رسانه‌های اجتماعی – جزو نام‌های برتر نبوده است.

در دسامبر سال گذشته، پیش‌بینی می‌شد که ChatGPT بتواند تا چند سال آینده جای موتور جست‌وجوی گوگل را بگیرد، اما با توجه به اطلاعاتی که هم‌اکنون از این تکنولوژی داریم، بعید نیست این اتفاق زودتر از انتظار رخ دهد. این بات مکالمه می‌تواند کد کامپیوتری بنویسد، مقاله‌های پیشرفته تدوین کند و یا حتی دکوراسیون منزل شما را طراحی کند. اما علاوه بر تمام این مزایا، این تکنولوژی می‌تواند آسیب‌های فراوانی به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، متخصصین حوزه آموزش نگران آن هستند که در آینده نه چندان دور، دانش‌آموزان در نوشتن مقاله، به جای اینکه از مغز خود کمک بگیرند، به بات‌های مکالمه هوش مصنوعی روی بیاورند. همچنین، این بات‌ها ممکن است محتوای نژادپرستانه و یا غیراخلاقی ایجاد کنند؛ محتواهایی که به مذاق انسان‌ها خوش نخواهد آمد. حتی اگر این بات‌ها درباره چیزی که اشتباه بودنش محرز باشد مطلب بنویسند، می‌توانند مخاطب را به گونه‌ای قانع کنند که این مطلب اشتباه را باور کند.

در حال حاضر موتور جست‌وجوی Bing چیزی حدود 9 درصد از بازار جست‌وجوی آنلاین را در اختیار دارد، اما مایکروسافت امیدوار است، به ازای هر یک درصدی که به این سهم اضافه شود، بتواند 2 میلیارد دلار به درآمدزایی خود از تبلیغات Bing اضافه کند. بد نیست بدانیم طبق گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه چهارم سال 2022، این شرکت طی فصلی که گذشت 42.6 میلیارد دلار از راه تبلیغات گوگل درآمد کسب کرد. حال، این رقم را مقایسه کنید با درآمد 3.2 میلیارد دلاری مایکروسافت از تبلیغ در Bing طی همان بازه زمانی. این همان شکاف عمیقی‌ست که مایکروسافت قصد دارد آن را کمتر کند.

اما یکپارچه‌سازی Bing و Edge با این هوش مصنوعی به این معنی نیست که گوگل از گردونه رقابت حذف می‌شود، زیرا این کمپانی صاحب‌نام آمریکایی به این راحتی میدان را خالی نمی‌کند. گوگل روز دوشنبه 6 فوریه (17 بهمن) در پاسخ به بات مکالمه ChatGPT، از هوش مصنوعی جدید خود تحت عنوان Bard رونمایی کرد. ظاهرا گوگل تمرکز خود را روی هوش مصنوعی گذاشته، زیرا سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل، در این رابطه می‌گوید: «هوش مصنوعی زیربنایی‌ترین تکنولوژی است که امروز در حال کار کردن روی آن هستیم. هوش مصنوعی به مردم، کسب‌وکارها و جوامع کمک می‌کند تا پتانسیل‌های خود را شکوفا کنند.»

منبع : Microsoft