برنامه های جدید ادوبی - گامی به سوی دنیای گوشی های هوشمند و تبلت ها

نمایش خبر

تاریخ : 1390/1/23
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش بیلدر Adobe Flash Builder ، ادوبی فلش Adobe Flash ، Adobe Eazel ، Adobe Color Lava ، Adobe Nav ، Adobe CS5.5 ، ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop

واحد خبر mobile.ir : شرکت ادوبی -- مطرح ترین شرکت دنیای طراحی و گرافیک -- در روز 11 آوریل 2011 (22 فروردین 1390) نسخه 5.5 مجموعه نرم افزار های ملقب به کریتیو سوئیت (Creative Suite) را معرفی نمود. این مجموعه برنامه ها طی سی روز آینده به بازار عرضه خواهد شد.

ادوبی که بیشترین شهرت آن به واسطه ارائه نرم افزارهای ویژه کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای مک است از مدت ها قبل گرایش عمومی به سمت استفاده از گوشی های هوشمند را جدی گرفته و اینک با داغ شدن بازار تبلت ها بیش از پیش سعی در سازگار نمودن محصولات خود با وسایل قابل حمل نموده است.

به عنوان بخشی از حرکت به سمت دنیای وسایل قابل حمل، نسخه جدید برنامه فلش بیلدر یعنی نسخه 4.5 این برنامه (Flash Builder 4.5) امکان توسعه، آزمون و راه اندازی برنامه های موبایل را برای بستر های اندروید گوگل، Tablet OS بلک بری و iOS اپل فراهم آورده است. نسخه جدید فریم ورک منبع باز Flex از ساخت برنامه های موبایل برای بستر اندروید پشتیبانی کرده و انتظار می رود در ماه ژوئن پشتیبانی از Tablet OS بلک بری و iOS اپل نیز به این فریم ورک اضافه شود.

بنا به گفته اد روو نائب رئیس ابزارهای توسعه ادوبی «با عرضه این محصولات، توسعه دهندگان برای نخستین بار به یک بستر یکتا برای ساخت برنامه های بسیار پربار وب، موبایل و دسکتاپ دست می یابند و این یک جهش رو به جلو برای توسعه برنامه های موبایل است. با فراگیر شدن گوشی های هوشمند و تبلت ها اینک سازمان ها و شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که  برنامه های آنها بصورت یکپارچه بر روی تعداد زیادی از انواع وسایل کار می کند. فلش بیلدر 4.5 و فلکس 4.5 این امکان را در اختیار کمپانی ها می گذارد که بر روی پلتفرم مشترکی کار خود را بصورت یکسان انجام دهند. این پلتفرم می تواند برنامه های غنی یی را که قادرند به خوبی بر روی وسایل مجهز به اندروید، Tablet OS بلک بری و iOS بصورت یکسان اجرا شوند فراهم آورد.»

Flex Mobile Project

برنامه های Dreamweaver CS5.5 و Flash Professional CS5.5 ادوبی نیز بیش از پیش برای ساخت و آزمون وب سایت ها و برنامه های مناسب برای گوشی های موبایل تجهیز شده اند.

پیش بینی می شود تا پایان سال 2011 برنامه فلش پلیر (Flash Player) بر روی بیش از 131 میلیون گوشی هوشمند نصب شده باشد. در حال حاضر این برنامه برای سیستم عامل اندروید، webOS اچ پی، گوگل تی وی، Tablet OS بلک بری عرضه شده و انتظار می رود که نسخه های بعدی ویندوز فون، LiMo و اسمارت تی وی های سامسونگ در آینده به آن مجهز شوند. همچنین با توجه به آنکه با استفاده از Adobe Air امکان نوشتن برنامه برای سیستم عامل iOS اپل نیز وجود دارد، پیش بینی می شود که تا پایان سال 2011 برنامه نویسان بتوانند با استفاده از برنامه های Flash Professional و Flash Builder ادوبی و فریم ورک Flex این کمپانی بتوانند برای بیش از 200 میلیون گوشی هوشمند و تبلت برنامه بنویسند.

گام دیگری که ادوبی برای حرکت به سمت برنامه های ویژه وسایل الکترونیکی قابل حمل برداشته است عرضه کیت توسعه نرم افزار لمسی فتوشاپ (Photoshop Touch SDK) برای توسعه برنامه های تعاملی ویژه تبلت ها است که قادرند با برنامه فتوشاپ این کمپانی بصورت مستقیم ارتباط برقرار نمایند. این SDK به همراه یک موتور اسکریپت جدید که برای برنامه Photoshop CS5 تدارک دیده شده امکان ارتباط میان برنامه های اندروید، Tablet OS بلک بری و  iOS را با برنامه فتوشاپی که بر روی یک کامپیوتر دسکتاپ در حال اجرا است برقرار می سازد.

با استفاده از این SDK ادوبی سه برنامه را برای تبلت آی پد اپل ساخته است: برنامه Adobe Color Lava برای فتوشاپ، برنامه Adobe Eazel برای فتوشاپ و برنامه Adobe Nav برای فتوشاپ.

برنامه Adobe Color Lava امکان مخلوط نمودن رنگ ها و ساخت رنگ های جدید را با استفاده از حرکت نوک انگشتان بر روی صفحه نمایش تبلت فراهم می آورد و این رنگ ها را می توان در قالب جداول رنگ مستقیماً از روی تبلت به برنامه فتوشاپی که بر روی یک کامپیوتر در حال اجرا است منتقل نمود.

Adobe Color Lava

برنامه Adobe Eazel نیز برای نقاشی توسط نوک انگشتان بر روی صفحه نمایش تبلت عرضه شده و نوع جدیدی از تعامل را برای هنرمندان عرصه دیجیتال فراهم می آورد. نقاشی های ترسیم شده را می توان مستقیماً از روی تبلت به برنامه فتوشاپ منتقل نمود.

Adobe Eazel

برنامه Adobe Nav نیز برای سفارشی سازی نوارابزارهای فتوشاپ و مرور و مشاهده فایل های باز فتوشاپ (حد اکثر تا 200 فایل) از طریق تبلت ساخته شده است.

Adobe Nav

با روی آوردن کاربران به تبلت ها و دیگر وسایل الکترونیکی که از قابلیت تعامل چند لمسی (Multi Touch) با کاربر برخوردارند هر روز می توان شاهد نوآوری های بسیاری از سوی توسعه دهندگان نرم افزار بود. به نظر می رسد کمپانی ادوبی نیز می خواهد تمامی سعی خود را برای همگامی با این موج جدید به عمل آورد تا بتواند به شعار «ادوبی از طریق تجربه های دیجیتال جهان را تغییر می دهد» خود جامه عمل بپوشاند.



ایسام