اوج گیری دوباره فلش ادوبی با کوتاه آمدن اپل از موضع خود

نمایش خبر

تاریخ : 1389/6/18
برچسب‌ها : ادوبی Adobe ، ادوبی فلش Adobe Flash ، آی او اس iOS ، ضد انحصار Atitrust ، آیفون iPhone ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل امروز با انتشار بیانیه ای موضع خود را در مورد اعمال محدودیت برای ابزارهایی که برنامه نویسان بوسیله آنها برنامه های سیستم عامل iOS را توسعه می دهند تغییر داد و بدین ترتیب راه را برای بازگشت دوباره ابزارهای کمپانی ادوبی برای برنامه نویسی آیفون، آی پد و آی پاد هموار نمود.

با اعلام این خبر ارزش سهام کمپانی ادوبی در معاملات امروز صبح بازار بورس NASDAQ آمریکا بیش از 12 درصد افزایش یافت. علاوه بر کمپانی ادوبی کمپانی های دیگری منجمله Unity Technologies که ابزارهای توسعه برنامه برای بسترهای گوناگون می سازند نیز از این تغییر رویه منتفع می گردند.

نزدیک به چهار ماه و نیم پیش از این درست چند روز پیش از آنکه کمپانی ادوبی برنامه های نسخه پنجم کریتیو سویت خود (CS5) را معرفی نماید کمپانی اپل با تغییر مجوز کیت توسعه نرم افزار (SDK) مربوط به سیستم عامل آیفون (iOS کنونی) خود عملاً استفاده از برنامه Adobe Flash Professional CS5 را برای ساخت برنامه های این سیستم عامل ممنوع نمود. بدین ترتیب یکی از نقاط قوت آخرین نسخه برنامه فلش که امکان تبدیل برنامه های فلش به برنامه بومی آیفون (و آی پد و آی پاد) بود بی مصرف گردید.

Flash Professinal CS5 iPhone Settings

تصویر بالا: تنظیمات مربوط به دریافت خروجی آیفون در برنامه Adobe Flash Professinal CS5

کمپانی ادوبی که قبل از ارائه مجموعه برنامه های CS5 خود ظاهراً بدلیل عدم همکاری اپل راه را برای عرضه پلاگین فلش پلیر برای مرورگرهای وب سیستم عامل آیفون (iOS کنونی) مسدود می دید با قرار دادن ابزار تبدیل برنامه های فلش به برنامه های محلی آیفون می خواست محدودیت های این بستر را به نوعی دور بزند تا حداقل هرچند فایل های فلش بر روی مرورگر باز هم دیده نمی شدند اما با این ابزار برنامه نویسان می توانستند از محیط توسعه فلش برای ساخت بازی ها و برنامه های مستقل برای گوشی آیفون بهره گیرند. اما با تغییر مجوز SDK آیفون این راه نیز برای ادوبی مسدود شده بود.

چاره چه بود؟ با توجه به قوانین سفت و سخت ضد انحصار در آمریکا و اروپا ادوبی متوسل به شکایت قانونی شد. شکایت از اپل بدلیل جلوگیری ناعادلانه از رقابت. وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در صدد بررسی نقض قوانین ضد انحصار توسط اپل شدند (به اینجا مراجعه نمائید.) چندی پیش مقامات ضد انحصار اتحادیه اروپا نیز ابراز تمایل نمودند تا در بررسی این موضوع با مقامات آمریکایی همکاری نمایند.

اما اینک کمپانی اپل با تغییر بخش هایی از مجوز مربوط به توسعه برنامه برای سیستم عامل iOS (بخش های 3.3.1، 3.3.2 و 3.3.9) این محدودیت ها را تا حد زیادی از میان برداشت و خیال همه را راحت نمود. مطابق گفته این شرکت کاهش محدودیت ها به شرطی است که برنامه های تولید شده توسط ابزارهای یاد شده کدی را دانلود ننمایند.

اپل این تغییر موضع را در جهت بهبود فروشگاه App Store و همراهی با نقطه نظرات توسعه دهندگان عنوان نموده است. البته ناگفته پیداست که شاید ترس از مجازات احتمالی در صورت اثبات نقض قوانین ضد انحصار در این تغییر موضع اپل بی تأثیر نبوده است.

از طرف دیگر وجود رقیب قدرتمند و رو به رشدی به نام اندروید که هر روز سازندگان سخت افزار، برنامه نویسان و کاربران بیشتری را جذب بستر خود می نماید رقابت را در عرصه  موبایل و برنامه های تلفن همراه بسیار داغ نموده و در این رقابت پشتیبانی اندروید از فلش یکی از مزایای آن در مقابل iOS اپل به شمار می رفت. شاید با این تغییر موضع اپل، بخشی از این مزیت نسبی بستر اندروید کاسته شود. هرچند هنوز هم امکان نمایش فایل ها و ویدیو های فلش در مرورگر وب iOS وجود ندارد و باید منتظر شد و دید که آیا این محدودیت را نیز اپل از پیش روی بر می دارد؟



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا