MWC 2011: ادوبی آینده درخشانی را برای فلش بر روی تبلت ها و گوشی های هوشمند پیش بینی می کند

نمایش خبر

تاریخ : 1389/11/26
برچسب‌ها : ادوبی فلش Adobe Flash ، ادوبی ایر Adobe AIR ، ادوبی Adobe

واحد خبر mobile.ir : کمپانی ادوبی در کنگره جهانی موبایل 2011 که در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می گردد از موفقیت فناوری فلش در دنیای موبایل سخن گفت.

بنا به اظهارات این کمپانی برنامه Flash Player و فناوری Adobe Air به خوبی توانسته اند جای خود را در دنیای موبایل باز نمایند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط ادوبی با گذشت 6 ماه از عرضه نسخه 10.1 برنامه Flash Player، بیش از 20 میلیون گوشی هوشمند مجهز به این برنامه تا کنون به فروش رفته و یا بوسیله به روز رسانی به آن مجهز شده اند. همچنین بیش از 84 میلیون گوشی موبایل و تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل و سیستم عامل iOS اپل اکنون قادر به اجرای برنامه های ساخته شده برای Adobe Air هستند.

برنامه Flash Player ادوبی علاوه بر امکان اجرا بر روی کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل های ویندوز، Mac OS و لینوکس، بر روی گوشی های هوشمند و تبلت های مجهز به نسخه 2.2 یا بالاتر اندروید که به پردازنده ARM Cortex-A8 یا پردازنده های بالاتر مجهزند نیز کار می کند. همچنین مطابق برنامه ریزی ادوبی گوشی های مجهز به ویندوز فون مایکروسافت و webOS اچ پی نیز در آینده از این برنامه پشتیبانی خواهند نمود. هرچند سیستم عامل iOS اپل از برنامه Flash Player پشتیبانی نمی کند اما توسعه دهندگان می توانند بوسیله ابزارهای ادوبی، به ساخت برنامه های قابل اجرا بر روی iOS بپردازند (به اینجا مراجعه نمائید.)

کمپانی ریسرچ این موشن نیز حساب ویژه ای بر روی فناوری Adobe Air باز کرده و تبلت PlayBook این کمپانی از این فناوری پشتیبانی می کند. همچنین برخی از تلویزیون ها -- نظیر تلویزیون های  Smart TV سامسونگ  -- نیز از Adobe Air پشتیبانی می نمایند.

اما کمپانی ادوبی پیش بینی های خوبی را برای آینده محصولات خود بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها ارائه داده است. بر اساس این پیش بینی ها بیش از 200 میلیون گوشی هوشمند و تبلت تا پایان سال 2011 به Adobe Air مجهز خواهند بود و امکان اجرای برنامه های Air بر روی آنها وجود خواهد داشت. همچنین بنا بر پیش بینی این کمپانی، تا پایان سال 2011 پنجاه مدل تبلت از Adobe Air پشتیبانی خواهند نمود. ادوبی همچنین انتظار دارد که تا پایان سال 2011 بیش از 132 میلیون دستگاه به برنامه Flash Player مجهز باشند.

کمپانی ادوبی همچنین در کنگره جهانی موبایل 2011 نسخه 10.2 برنامه Flash Player را نیز به نمایش گذاشت. این نسخه از برنامه Flash Player از ویژگی جدیدی تحت عنوان Stage Video پشتیبانی می کند. با استفاده از Stage Video کارآیی پخش فیلم های ویدیویی بر روی کامپیوترها، گوشی های هوشمند، تبلت ها و تلویزیون ها از طریق بهره برداری از شتاب دهنده های سخت افزاری افزایش می یابد. بر اساس آزمون های انجام شده هنگام نمایش ویدیوهای با کیفیت بالا 1080p بر روی سیستم عامل های ویندوز و Mac OS استفاده از Stage Video تا میزان 80 درصد صرفه جویی را در استفاده از پردازنده اصلی به ارمغان آورده و وظیفه پردازنده به شتاب دهنده ها و پردازنده های گرافیکی منتقل می شود.

ادوبی وعده داده که نسخه 10.2 برنامه Flash Player طی چند هفته آینده برای سیستم عامل اندروید گوگل عرضه شود. با توجه به آنکه هنوز مدت زیادی از عرضه این نسخه برای کامپیوترهای خانگی نگذشته عرضه سریع آن برای اندروید نشان دهنده عزم ادوبی برای گسترش هر چه سریعتر این فناوری است.

--------------------

آشنایی با Adobe Air

Adobe AIR یکی از اجزاء پلتفرم فلش ادوبی (Adobe Flash Platform) است که امکان استفاده از فناوری های شناخته شده وب -- نظیر فلش، جاوا اسکریپت، HTML و CSS -- را برای ساخت برنامه های مستقل، بدون داشتن محدودیت های مرورگر وب و با امکان تعامل با سیستم عامل برای برنامه نویسان فراهم می آورد.

Flash Platform

تصویر بالا: بستر فلش که Adobe AIR یکی از اجزاء آن است

با عرضه موتور اجرایی Adobe AIR برای بسترهای مختلف، برنامه نویسان می توانند برنامه مورد نظر خود را بصورت مستقل از پلتفرم توسعه داده و آنرا بر روی وسایل گوناگون نظیر کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های هوشمند که می توانند به سیستم عامل های متفاوتی مجهز باشند عرضه نمایند.

Flash Platform Devices

تصویر بالا: برنامه های ساخته شده برای Adobe AIR و فلش می توانند بر روی بسترهای گوناگون اجرا شوند



ایسام