MWC 2023 - معرفی گوشی مفهومی وان‌پلاس 11 کانسپت با سیستم خنک‌کننده Active CryoFlux

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/12/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC) ، گوشی مفهومی Concept Phone ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت چینی وان‌پلاس نزدیک به سه هفته پیش و همزمان با معرفی نسخه جهانی OnePlus 11 و تبلت OnePlus Pad از معرفی قریب‌الوقوع گوشی مفهومی متفاوتی با نام OnePlus 11 Concept در نمایشگاه MWC 2023 بارسلون خبر داده بود. این گوشی که چند روز پیش اطلاعاتی از آن به بیرون درز پیدا کرد بالاخره در روز دوشنبه 27 فوریه 2023 (8 اسفند 1401) در کنگره جهانی موبایل معرفی شده است. این گوشی که طبیعتا مطابق نام آن قرار نیست به مرحله تولید انبوه وارد شود در اصل برای به‌نمایش گذاشتن سیستم خنک‌کننده جدید شرکت وان‌پلاس با نام Active CryoFlux طراحی شده است. این سیستم پیشرفته، یک مایع خنک‌کننده را با کمک یک پمپ کوچک در سطح گوشی به‌حرکت در می‌آورد.

اولین نکته قابل توجه در مورد OnePlus 11 Concept به طراحی بخش پشتی گوشی و نوارهای آبی درخشان این قسمت تعلق دارد که مایع خنک‌کننده سیستم Active CryoFlux را در حالت حرکت به‌نمایش می‌گذارند؛ این طراحی با این‌که پر زرق و برق و مشخصا برای جلب توجه کاربران ساخته شده اما به‌گفته وان‌پلاس صرفا جهت نمایش نبوده و کارکردهای عملی مهمی برای آن تعریف شده است. این سیستم که در ادامه به جزییات آن خواهیم پرداخت به خنک نگه داشتن گوشی زیر بار کمک کرده و ضمن ارتقاء پرفورمنس در حین انجام بازی در افزایش سرعت شارژ باتری نیز موثر خواهد بود. همه و همه این موارد بدون نیاز به افزایش اندازه دستگاه، وزن بیش از حد آن و کمک گرفتن از فن‌های خنک‌کننده‌ای‌ست که گه‌گاه در گوشی‌های مخصوص بازی (مثل نوبیا +Red Magic 8 Pro) به‌چشم می‌خورد.

از جمله آمار ارائه شده برای عملکرد خنک‌کنندگی این سیستم باید به 2.1 درجه کاهش دما در حین بازی اشاره کرد که به‌گفته شرکت سازنده به افزایش 3 تا 4 فریم در ثانیه‌ای سرعت انجام بازی منجر می‌شود. این سیستم همچنین طبق ادعای وان‌پلاس قادر به کاهش 1.6 درجه‌ای حرارت دستگاه در حین شارژ باتری خواهد بود که 30 تا 45 ثانیه به سرعت شارژ می‌افزاید.

سیستم خنک‌‌کننده Active CryoFlux در عمل عبارتی فانتزی برای سیستم خنک‌کننده مایع حلقه بسته است که آن را در مقیاسی کاملا بزرگ‌تر در کامپیوترهای دسک‌تاپ به‌خاطر می‌آوریم. این سیستم حالا برای جای‌گیری در ابعاد یک گوشی موبایل تا حد ممکن کوچک‌سازی شده و المان‌های مینیاتوری پیشرفته‌ای به آن افزوده شده است. قلب تپنده این سیستم یک پمپ سرامیکی پیزوالکتریکی بسیار کوچک است که مایع خنک‌کننده را در مجموعه‌ای از لوله‌ها مابین دیافراگم بالا و پایین این سیستم به حرکت در می‌آورد. اندازه این پمپ کوچک تنها 0.2 سانتی‌متر مربع بوده و بنابراین جای‌گذاری آن در فضای کوچک درون گوشی به‌آسانی صورت می‌گیرد. با حرکت مایع درون این مجموعه حرارت دریافت‌شده از پردازنده به‌تدریج در مسیر جاری شدن آن کم و کم‌تر شده و با ادامه چرخش در این مسیر بسته یک سیستم خنک‌کننده رادیاتوری ایجاد می‌شود.

پمپ کوچک سرامیکی پیزوالکتریکی

اغلب دیگر ویژگی‌های این گوشی مفهومی جنبه زیبایی داشته و کارکرد عملی خاصی برای آن‌ها تعریف نشده است. فرم و جایگاه دوربین‌های پشت دستگاه تفاوتی با OnePlus 11 ندارد اما دورتادور دوربین‌های این قسمت نیز نوار درخشان دیگری به‌چشم می‌خورد کاور شیشه‌ای این قسمت نیز از فرم براق و شفافی بهره می‌برد که از خلال آن می‌توان لوله‌های خنک‌کننده و درخشان دستگاه را در زیر آن مشاهده کرد.

شرکت سازنده اطلاعات دیگری در مورد این گوشی منتشر نکرده و هنوز جزییاتی در مورد زمان و امکان ارائه احتمالی فناوری Active CryoFlux در گوشی‌های آینده این شرکت و شاید زیر مجموعه بزرگ‌تر آن یعنی Oppo در دست نیست. این نخستین گوشی مفهومی شرکت وان‌پلاس نیست و این شرکت در گذشته نیز مواردی مثل اسمارت‌فون مفهومی OnePlus 8T Concept با قابلیت تغییر رنگ بدنه پشتی و رادار mmWave و OnePlus Concept One با شیشه الکتروکرومیک برای مخفی ساختن دوربین‌های پشت دستگاه را به‌نمایش گذاشته بود که البته هیچ‌یک تا به امروز جامه واقعیت و تولید انبوه را خود نپوشیده‌اند و احتمال آن‌که گوشی جدید OnePlus 11 Concept نیز در عمل به همین سرنوشت دچار شود چندان دور از انتظار نیست.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا