معرفی اسمارت‌فون مفهومی OnePlus 8T Concept با قابلیت تغییر رنگ بدنه پشتی و رادار mmWave

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی مفهومی Concept Phone ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : کمپانی وان‌پلاس اوایل سال جاری میلادی یک گوشی هوشمند مفهومی را با نام OnePlus Concept One مجهز به دوربینی با قابلیت «نامرئی شدن» معرفی کرده بود. این محصول از ویژگی جالبی بهره می‌برد، به این ترتیب که پنل پشتی شیشه‌ای الکتروکرومی آن می‌توانست با تغییر جریان و ولتاژ از حالت شفاف به مات تبدیل شود. اگر چه به‌کارگیری شیشه الکتروکرومی ایده جدیدی محسوب نمی‌شود، اما در طرح وان‌پلاس برای نخستین بار از آن برای لنزهای دوربین در گوشی هوشمند استفاده شده بود. حال کمپانی چینی بار دیگر دستگاه مفهومی تازه‌ای به نام OnePlus 8T Concept را در معرض دید عمومی قرار داده که در آن بار دیگر تغییر رنگ بدنه پشتی در کانون توجه قرار دارد.

Concept One نخستین گوشی طراحی‌شده توسط این سازنده چینی به حساب می‌آید که در آن از تکنولوژی ECMF (کوتاه‌شده Electronic Color, Material and Finish به معنی رنگ، ماده و بدنه الکترونیکی) استفاده شده است. البته پس از آن اخباری منتشر شد که چند تولیدکننده دیگر نیز محصولاتی مجهز به پنل‌های پشتی با قابلیت تغییر رنگ ارائه خواهند کرد. چنان که شرکت چینی ویوو نمونه اولیهای از این فناوری را در ماه سپتامبر به نمایش گذاشت و Nubia نیز به تازگی از طراحی گوشی خود با قابلیت تغییر ظاهر بخش پشتی، از مشکی مات به شفاف خبر داده که در آن بخش‌های داخلی دستگاه قابل مشاهده است.

طراحی کلی OnePlus 8T Concept بر اساس OnePlus 8T انجام شده و در طراحی بخش پشتی این گوشی مفهومی با رنگ‌ تغییرکننده، از چشمه‌های آب گرم پاموک‌کاله (Pamukkale) ترکیه الهام گرفته شده است. این نوآوری بخش پشتی دستگاه را به صورتی چشم‌نواز درآورده و آن را با ظاهر تکراری و شاید خسته‌کننده در محصولات امروزی متفاوت ساخته است.

فناوری ECMF در این اسمارت‌فون به صورت یک لایه با رنگ‌های متغیر به کار گرفته شده که زیر صفحه‌ای شیشهای قرار دارد و حاوی اکسید فلز است. با اتصال ولتاژهای مختلف به این لایه، ظرفیت یونهای فلزی تغییر می‌کند. به این ترتیب با فعال شدن اکسید فلز، رنگ شیشه بدنه پشتی از آبی تیره به نقره‌ای روشن تغییر می‌کند. در نتیجه بخش پشتی دستگاه هنگام دریافت تماس یا دیگر موارد قابل طراحی در برنامه‌ها، همچون یک چراغ ال‌ای‌دی روشن می‌شود.

ایده دیگری که در طراحی این اسمارت‌فون مفهومی به کار گرفته شده، نوآوری جالبی است که کمپانی چینی آن را «فناوری سنجشِ واکنشی» یا Reactive Sensing Technology می‌نامد. در این فناوری از ECMF و موج میلی‌متری (mmWave) استفاده شده است که در سال‌های اخیر و در ارتباط با فناوری نسل پنجم از آن بسیار شنیده‌ایم. با این حال، کاربرد این فناوری در گوشی مفهومی جدید وان‌پلاس به فناوری 5G ارتباطی ندارد و از آن در قابلیت‌های جذاب دیگری استفاده شده است.

اگر به طرح ارائه‌شده دقیق‌تر نگاه کنید، خواهید دید که ماژول دوربین در این دستگاه با دوربین OnePlus 8T تا حدودی تفاوت دارد. دلیل این تفاوت کنار گذاشته شدن حسگر دوربین چهارم است تا فضای لازم برای ماژول رادار mmWave و انتقال و دریافت امواج الکترومغناطیسی فراهم شود. با استفاده از این فناوری، پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) و CPU دستگاه می‌توانند داده‌های محیطیِ دریافتی را پردازش کنند و کاربر را قادر سازند تا بدون نیاز به دوربین، اشیای پیرامون را ردیابی و مکان آن‌ها را تعیین کند.

به ادعای وان‌پلاس، با ترکیب فناوری ECMF در پشت دستگاه و ماژول رادار mmWave امکان تغییر شیوه تعامل افراد با گوشی فراهم شده است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند تماس ورودی را با حرکتی در پشت دستگاه پاسخ دهند و بدون نیاز به لمس گوشی، کنترل قابل توجهی روی آن داشته باشند. همچنین شرکت چینی اپلیکیشنی بر اساس ماژول رادار mmWave طراحی کرده که می‌تواند تنفس کاربر را با اندازه‌گیری حرکت میلی‌متری در قفسه سینه او ثبت کند و سپس با تنظیم بدنه الکتروکرومی پشت دستگاه، ابزار مطلوبی برای کمک به تمرینات تنفسی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.

البته ممکن است این قبیل موارد استفاده برای کاربرانی که از منظر کاربردی به OnePlus 8T Concept می‌نگرند، تا حدود زیادی بی‌فایده به نظر برسد. اما همچون اغلب دستگاه‌های مفهومی، این نمونه‌ها صرفا برای نشان دادن قابلیت‌های فناوری جدید است که تنها به موارد استفاده اشاره شده محدود نمی‌شود. به علاوه برخی ممکن است به این نکته اشاره کنند که دوربین گوشی یا یک حسگر ToF نیز قادر است کارکردهای مطرح‌شده برای ماژول رادار mmWave را به کاربر ارائه کند. اما وان‌پلاس مدعی است که ماژول رادار mmWave با مصرف انرژی کمتر، پاسخی سریع‌تر از حسگر ToF دارد. علاوه بر این، ماژول جدید تحت تأثیر شرایط محیطی قرار نمی‌گیرد و به طور طبیعی باید در شرایط با نور کم نیز به سادگی عمل نماید؛ مسأله‌ای که حسگرهای ToF در آن با دشواری مواجه می‌شوند.

روند توسعه OnePlus 8T Concept توسط همان تیمی انجام شده که پیش‌تر طراحی OnePlus Concept One را بر عهده داشته است و 39 طراح از شن‌زن، تایپه، نیویورک و هند را در بر می‌گیرد. این تیم که با نام OnePlus Gaudi و با الهام از نام آنتونیو گائودی (Antonio Gaudi)، معمار اسپانیایی مشهور، راه‌اندازی شده، ارائه راهکارهای نوآورانه با ترکیب هنر و فناوری را در دستور کار خود دارد. البته وان‌پلاس تأکید می‌کند که عملکرد این تیم به دستگاه‌های مفهومی محدود نخواهد ماند و در حوزه‌های گوناگون، از پوستر و استیکر گرفته تا تغییرات عمده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، به طراحی و ارائه دیدگاه‌های جدید و راه‌حل‌های ابتکاری ادامه خواهد داد.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، این گوشی نیز همانند Concept One با هدف فروش طراحی نشده و صرفا برخی از فناوری‌هایی را نشان می‌دهد که شرکت سازنده در حال حاضر روی آن تمرکز دارد. فناوری‌هایی که شاید در محصولات بعدی وان‌پلاس شاهد به‌کارگیری آنها باشیم.

منبع : OnePlus