نگاهی به MOSS رقیب چینی ChatGPT و ماجرای اختلال سرور آن در همان روز معرفی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/12/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، چت جی پی تی ChatGPT
واحد خبر mobile.ir : پس از طوفان خبری که با راه‌اندازی ربات هوش مصنوعی ChatGPT در جهان به راه افتاد، چین نیز به تازگی از یک ربات گفت‌وگو محور با نام MOSS رونمایی و آن را برای آزمایش ارائه کرده است. این ربات که به عنوان رقیب بالقوه ChatGPT در ایالات متحده از آن یاد شده، در سرزمین اصلی چین در اختیار کاربران این کشور قرار داده شده است. MOSS توسط آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing Lab) در دانشگاه فودان (Fudan) توسعه داده شده است. این دانشگاه در شانگهای قرار دارد و عضو لیگ معتبر C9 به شمار می‌رود که گروهی متشکل از 9 دانشگاه است که توسط دولت چین برای پیشرفت و توسعه آموزش عالی انتخاب شده‌اند.

ربات جدید چینی، از مدل زبانی مشابه با بات مکالمه ChatGPT برخوردار است که می‌تواند عملکردهای مختلفی همچون پاسخ دادن به پرسش‌ها، تولید گفت‌وگو، کدنویسی و موارد مشابه را به انجام رساند. اگرچه بات چینی به اندازه ChatGPT هوشمند و پیشرفته نیست، اما قادر است از عهده بسیاری از وظایف مبتنی بر عملکردهای زبانی برآید.

شیوه کار دانشگاه فودان برای آزمایش MOSS به این ترتیب طراحی شده بود که به کاربران چینی اجازه می‌داد تا با دریافت یک کد دعوت اختصاصی بتوانند از امکانات MOSS استفاده کنند و اگر کاربر کد دعوت نداشته باشد، باید با ارسال شماره تلفن، تا زمان دریافت آن در فهرست انتظار قرار گیرد. اما با وجود تبلیغات زیاد برای این چت‌بات، سرور MOSS در نخستین استقبال عمومی از این پلتفرم در روز دوشنبه 20 فوریه (1 اسفند) به دلیل تعداد زیاد بازدیدکننده با مشکل مواجه و اجرای آن کند شد. چرا که ظاهرا گروه توسعه‌دهنده برای این حجم از بار کاری روی بات گفت‌وگوی چینی آمادگی نداشت.

به گزارش رویترز، تیم توسعه‌دهنده چت‌بات در واکنش به اختلال در خدمات این پلتفرم ضمن عذرخواهی و نابالغ خواندن مدل MOSS، اعلام کرد که «منابع رایانشی ما برای پشتیبانی از چنین حجمی از ترافیک کافی نبود. ما به عنوان یک گروه دانشگاهی تجربه کافی در زمینه مهندسی نداریم. این امر نتیجه بسیار تاسف‌آوری در پی و تأثیر اولیه‌ نامطلوبی بر کاربران داشت. از این طریق برای مشکلات پیش آمده صمیمانه عذرخواهی خود را اعلام می‌داریم.»

برخلاف ChatGPT که مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer است، MOSS ظاهرا کوتاه‌شده هیچ عبارتی نیست و به احتمال زیاد از مجموعه فیلم‌های علمی-تخیلی چینی موسوم به Wandering Earth الهام گرفته شده که در آن یک رایانه کوانتومی فوق هوشمند به نام MOSS ایفای نقش می‌کند.

دکتر شیپنگ کیو (Xipeng Qiu)، استاد علوم رایانه دانشگاه فودان، در معرفی MOSS آن را نسخه رده پایینی از ChatGPT خوانده که هر دوی آن‌ها برای انجام کارکردهای چندگانه مبتنی بر زبان آموزش دیده‌اند؛ اما تعداد پارامترهای MOSS به طور قابل توجهی کمتر از ChatGPT است. از دید او «با آن که فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد، ظهور MOSS ثابت می‌کند که گروه‌های تحقیقاتی چینی توانایی غلبه بر چالش‌های فنی موجود در توسعه محصولاتی مشابه ChatGPT را دارند.»

مطابق اطلاعات منتشرشده، مراحل پایه توسعه ChatGPT و MOSS تا حدود زیادی مشابه است و هر دو برای پردازش زبان طبیعی و درک معنای مورد نظر انسان‌ها آموزش دیده‌اند. با این حال، روش آموزش در آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

در روند آموزش ChatGPT برای پردازش زبان طبیعی، توسعه‌دهندگان OpenAI ابتدا پایگاه داده‌ای متشکل از هزاران پرسش و جست‌وجو را گردآوری کردند و آن را برای کارشناسان گوناگون فرستادند. این کارشناسان پاسخ‌های خود را در اختیار بات مکالمه قرار دادند و همین پایگاه داده برای درک پیام‌های انسانی به کار گرفته شد. اما گروه توسعه‌دهنده دانشگاه فودان برای آموزش MOSS از رویکرد مستقیم‌تری بهره گرفته‌اند و از همان روز اول اجازه دادند ربات آن‌ها با انسان‌ها و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند. این شیوه تعامل پایگاه داده‌ای قوی را برای چت‌بات فراهم آورده که با افزایش نرخ یادگیری به سرعت پیشرفت می‌کند. در واقع روش تعامل مستقیم به MOSS این امکان را داده است که آموزش زبان طبیعی را در زمان بسیار کوتاه‌تری در مقایسه با ChatGPT پشت سر بگذارد.

با این حال، MOSS که یکی از بهترین رقبای احتمالی ChatGPT در چین به شمار می‌رود، یک نقطه ضعف زبانی عمده دارد. این چت‌بات در اصل برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی طراحی شده و پایگاه داده‌ای با بیش از 300 میلیارد واژه انگلیسی دارد؛ حال آن که تنها 30 میلیارد کلمه چینی در گنجینه لغات آن ثبت شده است. امری که برای چت‌باتی با بازار هدف داخل چین، نقطه ضعف مهمی محسوب می‌شود.

البته توسعه‌دهندگان این بات در آزمایشگاه زبان فودان، تلاش برای بهبود مهارت‌های زبان چینی و توانایی پیروی از دستورالعمل‌ها در این ربات را در دستور کار قرار داده‌اند به طوری که پروژه MOSS اخیراً از پشتیبانی آزمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای نیز برخوردار شده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد چین با راه اندازی Ernie Bot شانس بیشتری برای رقابت با ChatGPT خواهد داشت. این بات که نام آن مخفف Enhanced Representation through Knowledge Integration (بازنمود توسعه‌یافته از طریق یکپارچه‌سازی دانش) است، توسط شرکت چینی Baidu توسعه داده شده است و به نظر می‌رسد پس از راه‌اندازی عمومی، منابع رایانشی مورد نیاز برای یادگیری و برآورده‌ ساختن تقاضای کاربران را خواهد داشت. در همین حال، همان طور که می‌دانید گوگل نیز برای عقب نماندن از عرصه رقابتی که با حضور ChatGPT ایجاد شده، در حال کار روی چت‌باتی به نام Bard است. مایکروسافت نیز پس از آن که دریافت مکالمات طولانی ممکن است سبب گیج شدن هوش مصنوعی شود، برخی قابلیت‌های بینگ را محدود کرده است.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا