اندی جسی در مصاحبه با فایننشال تایمز: آمازون مدت‌هاست که روی تکنولوژی مشابه ChatGPT کار می‌کند

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اوپن ا آی OpenAI ، چت جی پی تی ChatGPT ، آمازون Amazon
واحد خبر mobile.ir : چندی‌ست در محافل خبری از بات ChatGPT و یکپارچه شدن آن با سرویس‌های مایکروسافت صحبت می‌شود. این بات – که از تکنولوژی «هوش مصنوعی زایشی» بهره می‌برد – پتانسیل آن را دارد که جست‌وجوی اینترنتی را دگرگون کند. به این ترتیب که پس از جست‌وجو کردن یک مطلب در موتور جست‌وجو، به جای مواجهه با انبوهی از لینک‌ها، پاسخی جامع به زبان ساده به شما ارائه خواهد شد. البته به دنبال انتشار این خبر از سوی مایکروسافت، سایر کمپانی‌های صاحب‌نام در عرصه فناوری نیز یکی‌یکی از اقدامات خود در زمینه هوش مصنوعی زایشی پرده برداشتند. به عنوان مثال گوگل در پاسخ به ChatGPT، از هوش مصنوعی Bard رونمایی کرد. اما آمازون کجای این کارزار ایستاده است؟

Andy Jassy مدیرعامل آمازون

پس از کناره‌گیری جف بزوس (Jeff Bezos)، بیش از یک و نیم سال است که اندی جسی (Andy Jassy) رهبری کمپانی بزرگ آمازون را بر عهده دارد. اندی جسی روز دوشنبه 13 فوریه 2023 (24 بهمن 1401) درباره تکنولوژی هوش مصنوعی زایشی و بات مکالمه ChatGPT با خبرنگار فایننشال تایمز به گفت‌وگو نشست. لازم به ذکر است، هوش مصنوعی زایشی یا generative AI به الگوریتم‌هایی اشاره دارد که برای تولید متن، کد، تصاویر، ویدئو یا صدای جدید، آموزش می‌بینند.

اندی جسی به خبرنگار فایننشال تایمز گفت: «فکر می‌کنم آنچه با هوش مصنوعی زایشی امکان‌پذیر می‌شود، هیجان‌انگیز باشد و این بخشی از آن چیزی‌ست که با مدل‌هایی مثل ChatGPT دیده‌اید. اما اکثر کمپانی‌های بزرگ و عمیقا فنی – مثل [کمپانی] ما – مدت طولانی‌ست که خودشان در حال کار روی این مدل‌های هوش مصنوعی زایشی خیلی بزرگ بوده‌اند.»

شرکت آمازون پیش از این از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره‌ گرفته است؛ دستیار صوتی Alexa و CodeWhisperer (ابزاری که می‌تواند کد مناسب را به برنامه‌نویس‌ها پیشنهاد کند) نمونه‌هایی از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در آمازون محسوب می‌شوند. اما با وجود این موارد، طرفداران آمازون نگران آنند که مبادا این شرکت در زمینه هوش مصنوعی زایشی از سایر رقبا عقب بماند.

مت مک‌الواین (Matt McIlwain)، مدیر داخلی مجموعه Madrona Venture Group، بر این باور است که در حال حاضر ابتکار عمل در حوزه هوش مصنوعی زایشی در اختیار مایکروسافت بوده و این برند آمریکایی از این حیث در بین کاربران کاملا شناخته شده است. به گفته مک‌الواین، آمازون باید از گرایش به اپلیکیشن‌های هوشمند و زایشی باخبر بوده و در این زمینه پاسخ استراتژیکی داشته باشد.

اندی جسی در ادامه خاطرنشان کرد که آمازون به دنبال فرصت‌هایی برای همکاری با شرکت‌های کوچک‌تر است تا به این وسیله بتواند این حوزه از کسب‌وکار را توسعه دهد. از جمله برجسته‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به Stability AI اشاره کرد که رقیب مهمی برای OpenAI (شریک مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی) محسوب می‌شود. این شرکت به‌تازگی آمازون را شریک ترجیحی خود در زمینه رایانش ابری اعلام کرده تا بتواند مدل‌های هوش مصنوعی خود را ساخته و آموزش دهد.

به گفته دیوید لیمپ (David Limp)، معاون ارشد بخش دیوایس‌ها و خدمات در آمازون، در حال حاضر Alexa ماهیتی تبادل‌گرا یا transactional داشته و صرفا می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد. اما آمازون در تلاش است تا با بهبود Alexa آن را مکالمه-محورتر کند. لیمپ ChatGPT را رقیب سالمی برای Alexa می‌داند، اما معتقد است ChatGPT فاقد شخصیت و حافظه بوده و برخلاف Alexa درکی از مسائل روز ندارد.

به عنوان مثال، سؤالات در رابطه با جام جهانی فوتبال مثل اینکه چه کسی در کدام مسابقه کدام گل را زده است را در نظر بگیرید؛ Alexa به خوبی به این سؤالات پاسخ خواهد داد، در حالی که تاکنون ChatGPT این توانایی را نداشته است. به گفته لیمپ، همان قدر که توانایی در نوشتن فیلم‌نامه (که ChatGPT در آن مهارت دارد) مهم است، دانش بی‌درنگ (real-time knowledge) نیز اهمیت دارد. در حال حاضر، Alexa به‌خوبی شخصی‌سازی شده است و می‌تواند بسیاری از سلایق و علاقه‌های شخصی شما (مثل موسیقی مورد علاقه) را به خاطر بسپارد.

یوجین کیم (Eugene Kim)، از کارشناسان Business Insider، در گزارشی مدعی شد کارمندان آمازون اخیرا برای اطلاع از نحوه استفاده از ChatGPT در محل کار، به کانال‌های داخلی Slack متوسل شده‌اند. به‌تازگی مشاهده شده که برخی از پاسخ‌های دریافتی از ChatGPT به داده‌های داخلی آمازون شباهت داشته است. از این رو، یکی از وکیل‌های آمازون به کارمندان توصیه کرده تا از به اشتراک‌گذاری داده‌های محرمانه شرکت با ChatGPT خودداری کنند.

به گفته یوجین کیم، برخی از کارمندان آمازون از ChatGPT به عنوان دستیاری برای کدنویسی استفاده می‌کنند. کیم به نقل از وکیل آمازون، یادآور شد که این شرکت به طور گسترده در حال توسعه تکنولوژی مشابه ChatGPT است.

منبع : Financial Times


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا