رونمایی SK hynix از LPDDR5T – سریع‌ترین DRAM موبایلی حال حاضر دنیا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دی رم DRAM ، SK Hynix
واحد خبر mobile.ir : رم دینامیکی یا در اصطلاح DRAM، از جمله مهم‌ترین قطعات مورد استفاده در ساخت بسیاری از محصولات الکترونیکی – به ویژه گوشی‌های هوشمند – است. این قطعه – که تولید آن در انحصار کمپانی‌های انگشت‌شماری قرار دارد – نقش مهمی در عملکرد و سرعت اسمارت‌فون‌ها ایفا می‌کند. در حال حاضر LPDDR5X آخرین و جدیدترین نسل از DRAMها به شمار می‌رود. اما ظاهرا کمپانی کره‌ای SK hynix قصد دارد سطح عملکرد این قطعه حیاتی را کمی ارتقا دهد. در همین راستا، SK hynix روز سه‌شنبه 24 ژانویه 2023 (4 بهمن 1401) از توسعه یک DRAM جدید تحت عنوان LPDDR5T خبر داد. طبق ادعای شرکت سازنده، LPDDR5T سریع‌ترین DRAM موبایلی دنیا به شمار می‌رود.

حرف T در انتهای عنوان این DRAM، کوتاه‌شده Turbo بوده و از سرعت بالای این قطعه حکایت می‌کند، زیرا طبق ادعای SK hynix، این DRAM جدید در قیاس با LPDDR5X – که استفاده از آن در دیوایس‌های پیشرفته به‌تازگی شروع شده – تا 13 درصد سریع‌تر است. برای مقایسه، بد نیست بدانیم نرخ داده LPDDR5T برابر با 9.6 گیگابیت بر ثانیه است. در حالی که نرخ داده در LPDDR5 و LPDDR5X به‌ترتیب برابر با 6.4 و 8.5 گیگابیت بر ثانیه بود. با سرعت یادشده برای LPDDR5T، این DRAM می‌تواند در عرض یک ثانیه داده‌ای به حجم 77 گیگابایت را پردازش کند (معادل انتقال پانزده فیلم فول اچ‌دی در یک ثانیه!).

باید توجه داشته باشیم که LPDDR5T نسل جدیدی از DRAMها نیست، بلکه صرفا ورژن ارتقاءیافته‌ای از LPDDR5X به شمار می‌رود. کمپانی SK hynix قصد دارد در نیمه دوم سال جاری میلادی تولید انبوه LPDDR5T را بر مبنای لیتوگرافی 1anm (نسل چهارم لیتوگرافی 10 نانومتری) آغاز کند. همچنین، SK hynix نخستین برندی‌ست که با به‌کارگیری پروسه HKMG در ساخت این DRAMها، موفق شد ضمن افزایش سرعت، از میزان مصرف نیز بکاهد.

تراشه LPDDR5T با دامنه ولتاژ نسبتا پایینی بین 1.01 تا 1.12 ولت (تعیین شده توسط شورای مشترک مهندسی دیوایس‌های الکترونیکی موسوم به JEDEC) کار می‌کند. گفتنی‌ست، SK hynix به دنبال آن است تا این DRAM را با ظرفیت‌های متنوعی از حافظه در اختیار مشتریان خود قرار دهد. در حال حاضر، نمونه‌هایی از پکیج‌های چند تراشه‌ای 16 گیگابایتی (که از ترکیب چندین تراشه LPDDR5T در یک پکیج ساخته می‌شوند) به شرکای SK hynix ارسال شده است.

همان طور که گفته شد، LPDDR5T یک DRAM موبایلی بوده و به زودی در ساخت گوشی‌های هوشمند از آن استفاده خواهد شد. البته SK hynix امیدوار است این قطعه در کارکردهایی از قبیل هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز به کار گرفته شود.

منبع : SK hynix


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا