ساخت چگال‌ترین DRAM هشت گیگابایتی توسط کمپانی کره‌ای SK Hynix

نمایش خبر

تاریخ : 1395/10/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : SK Hynix ، حافظه ، LPDDR4X ، دی رم DRAM

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کره‌ای SK Hynix -- فعال در زمینه تولید محصولات نیمه‌رسانا -- در روز دوشنبه 9 ژانویه 2017 (20 دی 1395) از تولید یک DRAM هشت گیگابایتی جدید (از نوع LPDDR4X) خبر داد. طبق گفته این شرکت -- که در شهر ایچئون واقع در شمال کشور کره واقع شده -- SK Hynix در حال حاضر قصد دارد این تراشه را در ماه‌های آتی به تولید انبوه رسانده و آن را به آن دسته از تولیدکنندگان اسمارت‌فون که می‌خواهند دیوایس‌های پرچمدار خود را به رَم 8 گیگابایتی مجهز کنند، ارائه نماید. طبق ادعای SK Hynix، این محصول جدید -- در حال حاضر -- چگال‌ترین رَم 8 گیگابایتی در استاندارد LPDDR4X به شمار رفته و از لحاظ بهره‌وری انرژی، در قیاس با سایر رَم‌های LPDDR4 حدود 20 درصد کم‌مصرف‌تر است.

sk hynix building

این DRAM جدید متشکل از 2 تراشه 8 گیگابیتی بوده که در یک پیکربندی دوگانه و در 4 لایه، کنار هم قرار گرفته‌اند. در حالی که ورود و خروج داده‌ها به رم‌های از نوع LPDDR4 با ولتاژ 1.1 ولت صورت می‌گیرد، ورود و خروج داده به این رم -- که با استاندارد LPDDR4X ساخته شده -- با ولتاژ بسیار پایین 0.6 ولت انجام می‌شود، که نشان از بازدهی بهتر انرژی در این رم دارد. این رم 8 گیگابایتی با درگاه 64 بیتی، قادر است در هر ثانیه 34.1 گیگابایت داده را پردازش نماید. این تراشه در ابعاد 12 × 12.7 میلی‌متر و ضخامتی کمتر از 1 میلی‌متر ساخته شده که به گفته SK Hynix، حجم آن در مقایسه با سایر DRAMهای هشت گیگابایتی از نوع LPDDR4، حدود 30 درصد کمتر شده و در نتیجه جای کم‌تری اشغال می‌کند.

با توجه به ویژگی‌های فوق (کم مصرف بودن، عملکرد بالا و حجم کمتر)، SK Hynix امیدوار است این محصول در بسیاری از دستگاه‌های موبایل مورد استفاده قرار بگیرد. جانگهون او (Jonghoon Oh) معاونت ارشد و رئیس بخش توسعه محصولات DRAM در این کمپانی، می‌گوید: « SK Hynixبه کاربران دیوایس‌های موبایل کمک می‌کند تا تجربه‌های [کاربری] خود را به حد اعلی برسانند.» وی افزود: «شرکت در پی آن است که استفاده از این محصول را علاوه بر گجت‌های موبایل، به کاربردهای گوناگونی چون لپ‌تاپ‌های رده بالا و لوازم الکترونیکی خودرو نیز گسترش دهد.»

طبق اظهارات مسئولین شرکت SK Hynix، هرچند این تراشه برای دیوایس‌های آینده طراحی شده، اما احتمالا طی سال 2017، در یکی از دیوایس‌های رده بالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برخی شایعات حاکی از آن‌اند که احتمال دارد سامسونگ در ساخت Galaxy S8 و اپل در ساخت آیفون بعدی، از این DRAM هشت گیگابایتی استفاده کنند.

introducing first 8GB LPDDR4X mobile dram by sk hynix

کمپانی SK Hynix که از زیر مجموعه‌های شرکت هیوندایی به شمار می‌رود مهم‌ترین رقیب داخلی سامسونگ در بازار محصولات نیمه‌رسانا به شمار می‌رود. بد نیست بدانیم قبل از این، کمپانی سامسونگ محصولی مشابه را معرفی کرده بود. DRAM هشت گیگابایتی سامسونگ -- که در اکتبر سال 2016 معرفی شد -- از نوع LPDDR4 بوده و با تکنولوژی پیشرفته 10 نانومتری ساخته شده است. با توجه به رقابت شدید بین سامسونگ و SK Hynix، حتی اگر تراشه ساخت SK Hynix کمی بهتر باشد، احتمال اینکه سامسونگ در Galaxy S8 از آن استفاده کند، کم است.

شایعه‌های اخیر درباره استفاده سامسونگ از این DRAM در Galaxy S8 را شاید بتوان به گونه‌ای هضم کرد، اما روی آوردن اپل به استفاده از حافظه RAM بالا در آیفون را نمی‌توان به این راحتی پذیرفت چرا که اپل هیچ‌گاه میانه‌ای با رم‌های ظرفیت بالا نداشته است. اما از طرفی شنیده می‌شود که اپل قصد دارد در تولید آیفون بعدی از نمایشگرهای OLED استفاده کند. بنابراین از امروز تا سپتامبر 2017 (زمان رونمایی از آیفون 8) هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

طبق یافته‌های مؤسسه تحقیقاتی IHS Markit، متوسط ظرفیت حافظه‌های رم در اسمارت‌فون‌های رده بالای تولید شده در سال 2017 حدود 3.5 گیگابایت خواهد بود که این میزان در سال 2020 به 6.9 گیگابایت می‌رسد. با این اوصاف، نرخ رشد سالانه مرکب در این حوزه بیش از 25 درصد برآورد شده است. همچنین به گفته IHS Markit، تقاضا برای DRAMهای هشت گیگابایتی موبایل به شکل تصاعدی از همین امسال افزایش یافته و بیشترین مصرف را در اسمارت‌فون‌های رده بالا خواهد داشت.  

منبع : SK hynix


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا