معرفی فناوری رم LPDDR5X سامسونگ با پشتیبانی از حجم 64 گیگابایتی و سرعت 8.5 گیگابیت بر ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : دی رم DRAM ، ال پی دی دی آر 5 ایکس LPDDR5X ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز سه‌شنبه 9 نوامبر 2021 (18 آبان 1400) از LPDDR5X، نسل جدید رم‌های موبایلی یا DRAM رونمایی کرده است؛ این فناوری جدید امکان ارائه سرعت و حجم بالاتر را همزمان با مصرف انرژی بهینه‌تر در مقایسه با فناوری قبلی این رده یعنی LPDDR5 فراهم می‌کند. به‌گفته سامسونگ اولین نمونه 16 گیگابیتی (16Gb) ساخته شده در این رده از سرعت پردازش داده بی‌سابقه 8.5 گیگابیت بر ثانیه بر خوردار است که مقایسه آن با نمونه مشابه LPDDR5 با سرعت 6.4Gbps از 1.3 برابر سرعت بیشتر خبر می‌دهد. این رم جدید در زمینه مصرف انرژی نیز پیش‌رو بوده و با حضور آن در دیوایس‌های واقعی با صرفه‌جویی مشخصی در مصرف باتری روبرو خواهیم شد.

دی‌رم LPDDR5X سامسونگ با لیتوگرافی پیشرفته 14 نانومتری ساخته شده که به‌گفته سامسونگ در مقایسه با LPDDR5 تا 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. چیپ‌های 16 گیگابیتی طراحی شده در این فناوری همچنین امکان دستیابی به ظرفیت‌های بسیار بالایی در حافظه رم تا 64 گیگابایت به‌ازای هر پکیج حافظه را می‌دهند که پتانسیل‌های تازه‌ای را در دنیای موبایل به‌خصوص در رده گیمینگ فراهم می‌کند.

سنگ‌جون هوانگ (SangJoon Hwang) معاونت ارشد و مسئول تیم طراحی DRAM در مجموعه سامسونگ الکترونیکس با اشاره به روند رو به رشد اتکاء شدید و کامل بخش‌های فوق‌متصل بازار (hyperconnected market segemnts)، نظیر هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و متاورس به تحلیل سریع داده‌ها در مقیاس گسترده می‌افزاید: «LPDDR5X ما استفاده از مموری با عملکرد بالا و مصرف انرژی پایین را از گوشی‌های هوشمند فراتر برده و قابلیت‌های تازه‌ای را در اختیار کارکردهای لبه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر سرورها و حتی اتوموبیل‌ها قرار می‌دهد.»

سامسونگ از گذشته نیز در توسعه DRAMها پیش‌رو بوده به‌طوری‌که این شرکت در سال 2018 از اولین رم 8 گیگابیتی LPDDR5 این صنعت رونمایی کرد و حالا اولین نمونه 16 گیگابیتی LPDDR5X را به معرض دید عموم گذاشته است. سامسونگ همچنین از آغاز روند همکاری خود با دیگر سازندگان جهانی چیپ‌ست در ادامه سال جاری خبر داده و هدف از آن را «پایه‌ریزی یک چارچوب مناسب‌تر برای جهان رو به گسترش واقعیت دیجیتال» عنوان کرده است؛ هدفی که LPDDR5X نقشی اساسی و کلیدی را در آن بر عهده خواهد گرفت.

سامسونگ هنوز زمان دقیقی را برای حضور رم‌های مبتنی بر فناوری LPDDR5X در قالب یک محصول نهایی ارائه نکرده اما می‌توان انتظار داشت که حداقل در برخی از پرچمداران سال آینده این شرکت، از جمله خانواده Galaxy S22 از این تکنولوژی استفاده شود. روند مثبت سامسونگ در ارائه فناوری‌های پیشرفته در زمینه حافظه رم و به‌کارگیری آن در محصولات پرچمدار این شرکت در حالی‌ست ‌که برخی منابع از ادامه حضور رم‌های قدیمی LPDDR4X در خانواده آیفون 13 اپل خبر می‌دهند.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا