تولید انبوه نخستین DRAM موبایلی LPDDR5 دوازده گیگابیتی توسط سامسونگ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دی رم DRAM ، حافظه ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : پس از گذشت 5 ماه از تولید انبوه حافظه 12 گیگابایتی LPDDR4X، کمپانی سامسونگ در روز پنجشنبه 18 جولای 2019 (27 تیر 1398) در وب‌سایت خبری خود اعلام کرد که تولید انبوه نخستین تراشه DRAM موبایلی LPDDR5 از نوع 12 گیگابیتی را آغاز نموده است. به گفته شرکت سازنده، این تراشه برای اجرا کردن فناوری ارتباطی 5G و قابلیت‌های هوش مصنوعی در اسمارت‌فون‌های آینده بهینه‌سازی شده است. با توجه به تقاضای فزاینده برای ظرفیت و عملکرد بالای اسمارت‌فون‌ها، با ترکیب این تراشه‌های 12 گیگابیتی در گروه‌های 8 تایی، پکیج‌های 12 گیگابایتی LPDDR5 تشکیل خواهد شد که به گفته سامسونگ، تولید انبوه این پکیج‌ها نیز از اواخر جولای آغاز خواهد شد.

Introducing Samsung 12Gb LPDDR5 Mobile DRAM

جانگ-بائه لی (Jung-bae Lee)، معاون اجرایی بخش DRAM Product & Technology در سامسونگ، می‌گوید: «با تولید انبوه LPDDR5 دوازده گیگابیتی – که بر مبنای نسل دوم جدیدترین پروسه 10 نانومتری سامسونگ ساخته شده – خوشحالیم که از عرضه به‌هنگام اسمارت‌فون‌های پرچمدار 5G برای مشتریان‌مان در سراسر جهان، پشتیبانی می‌کنیم.» وی در ادامه با اشاره به تعهد سامسونگ در معرفی سریع نسل بعدیِ تکنولوژی‌های حافظه موبایل (که عملکرد و ظرفیت بالاتری را ارائه می‌دهند)، از ادامه رشد در بازار حافظه‌های پیشرفته خبر داد.

DRAM موبایلی جدید سامسونگ، به لطف سرعت و بازدهی انرژی بالا، می‌تواند زمینه بهره‌مندی گوشی‌های پرچمدار نسل آینده از قابلیت‌های 5G و هوش مصنوعی را فراهم کند؛ از جمله ضبط ویدئوی UHD، یادگیری ماشینی و افزایش عمر باتری. با توجه به اینکه این تراشه به تولید انبوه رسیده، احتمال دارد سامسونگ در ساخت گلکسی نوت 10 – که 7 آگوست (16 مرداد) رونمایی می‌شود – از این پکیج DRAM دوازده گیگابایتی استفاده کند. البته قبلا شاهد به کارگیری RAMهای 12 گیگابایتی روی پرچمدارهای اندرویدی (مثل یک نسخه از OnePlus 7 Pro، گلکسی اس 10 پلاس و شیائومی بلک شارک 2) بوده‌ایم، اما همه آنها از نوع LPDDR4X بودند. حال، انتظار می‌رود LPDDR5 از جهات مختلفی، برتر باشد.

نرخ داده LPDDR5 دوازده گیگابیتی 5,500 مگابیت در ثانیه است که در مقایسه با نرخ داده LPDDR4X (یعنی 4,266 مگابیت در ثانیه)، می‌توان گفت تراشه جدید سامسونگ حدود 1.3 برابر سریع‌تر است. زمانی که این حافظه جدید در پکیج 12 گیگابایتی سازماندهی شود، می‌تواند حجمی معادل 44 گیگابایت داده را تنها در عرض 1 ثانیه انتقال دهد. برای درک بهتر این موضوع بد نیست بدانید، اگر حجم هر فیلم فول اچ‌دی را به طور متوسط 3.7 گیگابایت در نظر بگیریم، 44 گیگابایت چیزی معادل 12 فیلم فول اچ‌دی خواهد بود!

Introducing Samsung 12Gb LPDDR5 Mobile DRAM

طبق ادعای سامسونگ، مصرف این تراشه جدید تا 30 درصد نسبت به مدل قبلی کمتر شده است. این امر نتیجه طراحی جدید مدار با سرعت کلاک ارتقاء یافته و قابلیت‌های کم‌مصرف است که عملکرد ثابت و یکنواختی را (حتی در سرعت‌های بالا) تضمین می‌کند. البته این بدان معنا نیست که گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه 30 درصد کم‌مصرف‌ترند، بلکه تنها این ماژول DRAM آنهاست که مصرف کمتری خواهد داشت.

به منظور مدیریت ظرفیت تولید با انعطاف بیشتر، سامسونگ در نظر دارد پروسه تولید LPDDR5 دوازده گیگابیتی را از ابتدای سال 2020، به یکی از کارخانه‌های خود در شهر پیونگ‌تائک منتقل کند (البته این امر به میزان تقاضا از سوی مشتریان بین‌المللی بستگی دارد).

طی دو سال اخیر، کسب‌وکار حافظه سامسونگ برای شرکت بسیار سودآور بوده، اما اخیرا این بازار با رکود مواجه شده و طبق برآورد این شرکت کره‌ای، سود سامسونگ در سه‌ماهه دوم، تا 56 درصد افت خواهد نمود. البته به منظور آماده‌سازی برای دوره خروج بازار از این بحران، سامسونگ حجم سرمایه‌گذاری و توسعه برای کسب‌وکار تراشه‌های خود را دو برابر کرده و اعلام نموده که قصد دارد در سال آینده به منظور حفظ برتری خود در بازار جهانی حافظه، ضمن افزایش نرخ داده DRAM تا 6,400 مگابیت در ثانیه، تولید LPDDR5 شانزده گیگابیتی را نیز آغاز کند. 

منبع : Samsung