گزارش ترندفورس از ارزش بازار لولاهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند تاشو

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/10/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی تاشو Foldable Phone ، آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce
واحد خبر mobile.ir : اقبال مردم به استفاده از اسمارت‌فون‌های تاشو روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس، انتظار می‌رود حجم عرضه سالانه گوشی‌های هوشمند تاشو با رشد 44.5 درصدی از 12.8 میلیون دستگاه در سال 2022 به 18.5 میلیون دستگاه در سال 2023 افزایش پیدا کند. در این میان، یکی از مهم‌ترین قطعات مورد استفاده در گوشی‌های تاشو – که نقش مهمی در تعیین قیمت تمام‌شده آن دارد – لولای به کار رفته در آن است. دوام نمایشگر گوشی، میزان نمایان بودن تاخوردگی‌ نمایشگر، حسی که هنگام تا کردن گوشی به کاربر دست می‌دهد و بسیاری از کارکردهای دیگری که برای تجربه کاربری گوشی‌های تاشو حیاتی هستند، به لولا مربوط می‌شود.

به بیان دیگر، کیفیت لولا مستقیما بر تمایل مصرف‌کننده برای خرید یک گوشی هوشمند تاشو تأثیر می‌گذارد. طبق گزارشی که روز دوشنبه 16 ژانویه 2023 (26 دی 1401) از سوی ترندفورس منتشر شد، با توجه به افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های تاشو در بازار اسمارت‌فون، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی لولاهای مورد استفاده در اسمارت‌فون‌های تاشوی مجهز به نمایشگر OLED، با رشد سالانه 14.6 درصدی به 500 میلیون دلار در سال 2023 برسد.

در حال حاضر طراحی لولاهای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند به دو گونه انجام می‌شود: لولای قطره‌آبی و لولای U-شکل. لولای قطره آبی از اجزای پیچیده زیادی تشکیل شده و قیمت آن چندین برابر لولای U-شکل است. به باور کارشناسان ترندفورس، هرچه ضریب نفوذ مدل‌های تاشو در بازار بیشتر می‌شود، مسأله فشار هزینه‌ها برای برندهایی که ساخت گوشی‌های تاشو با لولای قطره‌آبی را انتخاب کرده‌اند، بحرانی‌تر خواهد شد. لذا کمپانی‌های سازنده برای تولید گوشی‌های تاشوی خود به دنبال لولاهای مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود.

طبق گزارش ترندفورس، 82 درصد تمام اسمارت‌فون‌های تاشویی که در سال 2022 به فروش رسیدند، متعلق به سامسونگ بوده است. یکی از مهم‌ترین علت‌های تسلط سامسونگ بر بازار گوشی‌های تاشو آن است که برندهایی مثل شیائومی، اوپو و ویوو دیوایس‌های تاشوی خود را عمدتا در چین و آن هم در مقیاس محدودتری (نسبت به سامسونگ) عرضه می‌کنند. گفتنی‌ست، مهم‌ترین برندهای سازنده لولا عبارتند از KH Vatech و S-connect که هر دو جزو تأمین‌کنندگان لولاهای U-شکل برای سامسونگ محسوب می‌شوند. کمپانی‌هایی که گوشی‌های تاشوی خود را با لولاهای پیچیده‌تر قطره‌ای به تولید می‌رسانند، عمدتا این قطعات را از برندهایی مثل Amphenol و Asia Vital Components تأمین می‌کنند.

در این میان، سازندگان نمایشگر نیز فرصت را غنیمت شمرده و رفته‌رفته فوت و فن ساخت لولاهای تاشو را یاد گرفته‌اند. به عنوان مثال، کمپانی چینی CSOT به‌تازگی از یک نیم‌ست جدید رونمایی کرده که در آن نمایشگر OLED با لولاهای مورد نیاز ادغام شده و قطعه‌ای یک‌تکه را به دست می‌دهد. این تکنیک، ضمن ساده‌تر کردن پروسه ساخت، موجب افزایش دوام قطعه نیز خواهد شد.

یکی از مسائلی که موجب نگرانی کاربران گوشی‌های تاشو شده، باقی ماندن رد تاخوردگی در مرکز پنل این دیوایس‌هاست. به گفته ترندفورس، سامسونگ به خوبی از این مسأله خبر دارد اما همچنان به استفاده از لولاهای U-شکل تک-محوره (که به مرور زمان شیار باریکی روی نمایشگر بر جای می‌گذارند) ادامه می‌دهد. علت انجام این کار، پایین نگه داشتن قیمت‌ نسل بعدی دیوایس‌های Galaxy Z Fold است تا به این ترتیب سامسونگ بتواند سلطه خود بر بازار گوشی‌های تاشو را حفظ کند. البته برخی گزارش‌ها خلاف این گزاره را ادعا کرده‌اند. لذا باید منتظر ماند و دید که نسل آینده گوشی‌های تاشوی سامسونگ با چه نوع لولایی وارد بازار خواهد شد.

منبع : TrendForce


تبلیغات

تبلیغات

Xiaomi 11 Lite 5G NE