معرفی CZ Smart ساعت هوشمند سیتیزن مجهز به فناوری‌های ناسا و IBM

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، ور او اس Wear OS
واحد خبر mobile.ir : شرکت ژاپنی سیتیزن با بیش از یک قرن سابقه در صنعت ساعت از قدیمی‌ترین و پرطرفداران سازندگان ساعت در جهان است که در کنار دیگر هم‌وطنان خود مثل سیکو و کاسیو، نمادی از کیفیت و قدمت به‌حساب می‌آید. این شرکت در جریان رویداد نمایشگاهی CES 2023 از تجربه جدیدی در زمینه ساعت‌های هوشمند غیر هیبریدی مبتنی بر Wear OS با نام CZ Smart پرده برداشته است؛ ساعت هوشمند جدید سیتیزن علاوه بر امکانات معمول ساعت‌های این رده همچون ردیابی فعالیت‌های سلامتی و ورزشی افراد، در همکاری با دو نهاد علمی برجسته یعنی IBM‌ و ناسا امکانات جداگانه‌ای را نیز برای اندازه‌گیری میزان انرژی و هوشیاری افراد ارائه می‌کند.

پیش از پرداختن به ویژگی‌های ظاهری این ساعت بهتر است در ابتدا با مهم‌ترین تفاوت‌های آن با دیگر ساعت‌های حاضر در این رده بیش‌تر آشنا شویم؛ در CZ Smart بینش هوشمندانه جدیدی در دسترس قرار گرفته که با هماهنگ شدن با روند زندگی روزمره و مهیا کردن بازخوردهای زیستیِ آنی، دید تازه‌ای را از بدن کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اپلیکیشن اختصاصی YouQ‌ دستگاه در این سیستم با استفاده از شبکه‌های عصبی توسعه یافته از طرف استودیوی IBM Watson، با تحلیل داده‌های خواب و آن‌چه امتیازهای هشدار نامیده شده در طی 7 تا 10 روز امکان یادگیری و فهم کرونوتایپ افراد (زمان ترجیحی برای خواب و بیداری) را فراهم می‌کند.

امتیازهای هشدار یا Alert Scores در این سیستم پس از گذراندن تستی موسوم به Alert Monitor تولید می‌شوند که در طی آن کاربر در معرض آزمون +PVT ناسا قرار می‌گیرد؛ تست Psychomotor Vigilance Task Test یا آزمون وظیفه هوشیاری روانی حرکتی در آزمایشگاه مقابله با خستگی مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا (NASA's Ames Research Center) طراحی شده و در اصل آزمونی برای اندازه‌گیری دقت ذهنی فضانوردان بوده است. تست‌های آلرت مانیتور کوتاه و کوچک با ظاهری بازی‌گونه بوده و می‌توان هر روز از آن‌ها برای اندازه‌گیری میزان هوشیاری و تمرکز افراد استفاده کرد.

CZ Smart جدید سیتیزن در دو اندازه 41 و 44 میلی‌متری تولید شده که در هر دو یک صفحه‌نمایش لمسی 1.3 اینچی AMOLED جای دارد. پردازش در این ساعت با پروسسور +Snapdragon Wear 4100 انجام شده و 8 گیگابایت حافظه داخلی دارد. این ساعت از سنجش ضربان قلب و اکسیژن خون پشتیبانی کرده و طبق انتظار از حسگرهایی همچون ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و فشارسنج بهره می‌برد.

سیستم‌عامل دستگاه همانطور که اشاره شد از نوع Wear OS جدید گوگل است و جدا از اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده مختلفی مثل استراوا، اسپاتیفای و یوتوب موزیک طبیعتا امکان نصب برنامه‌های دیگر را نیز از استور گوگل خواهد داشت. در مشخصات دستگاه اشاره‌ای به ظرفیت باتری ساعت نشده اما شرکت سازنده از بیش از 24 ساعت عمر باتری در یک استفاده از پیش تعریف شده سخن می‌گوید. شارژ کامل باتری این ساعت نیز به 40 دقیقه زمان نیاز دارد.

CITIZEN CZ Smart به بلوتوث، GPS، وای‌فای و NFC مجهز بوده و میکروفون و اسپیکر نیز درآن فراموش نشده‌اند. این ساعت هوشمند امکان اتصال به هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS‌ را ارائه می‌کند اما به حداقل نسخه‌های این دو پلتفرم برای اتصال به ساعت اشاره‌ای نشده است. CZ Smart با قیمت پایه 350 دلاری از مارچ 2023 به بازار آمریکا عرضه خواهد شد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا