معرفی ماژول دوربین زوم اپتیکال تله‌فوتو – راه‌کار ال‌جی برای زوم 4 تا 9 برابری در دوربین اسمارت‌فون‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/10/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین Camera ، ال جی LG
واحد خبر mobile.ir : با پیشرفت فناوری در حوزه اپتیک، شاهد عرضه اسمارت‌فون‌هایی با دوربین‌های باورنکردنی هستیم. به منظور ارتقاء فناوری دوربین در اسمارت‌فون‌ها، کمپانی‌های سازنده به دنبال راه‌های جدیدی هستند تا مرزهای تکنولوژی را تا حد ممکن جابه‌جا کنند. در سال‌های اخیر، گوشی‌های هوشمند به المان‌های جدیدی مثل لنزهای تله‌فوتو و پریسکوپی مجهز شده‌اند که با ترکیب با زوم دیجیتال، می‌توانند بزرگ‌نمایی را تا 100 برابر سوژه اصلی انجام دهند. در این میان، کمپانی LG Innotek (از زیرمجموعه‌های ال‌جی) روز دوشنبه 26 دسامبر 2022 (5 دی 1401) از دست‌یابی به تکنولوژی جدیدی در حوزه دوربین‌های موبایل، تحت عنوان «ماژول دوربین زوم اپتیکال تله‌فوتو» خبر داد.

ماژول دوربین زوم اپتیکال تله‌فوتو یک قطعه ریز یا میکرو-قطعه است که صرفا برای استفاده در گوشی‌های هوشمند توسعه یافته است. این ماژول نتیجه ادغام کارکردهای دوربین تلسکوپی است که عمدتا در ساخت دوربین‌های حرفه‌ای (مثل دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه) کاربرد داشت. این ماژول – که در پشت گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد – موجب می‌شود که کیفیت عکس یا فیلم، حتی در هنگام زوم از فاصله دور، افت نکند.

برای اینکه کمی بیشتر با سازوکار زوم در دوربین اسمارت‌فون‌ها آشنا شویم، لازم است بدانیم به طور کلی زوم در دوربین گوشی‌های هوشمند به دو شیوه اپتیکال و یا دیجیتال انجام می‌شود. در زوم دیجیتال، صرفا اندازه تصویر بزرگ‌نمایی می‌شود که متعاقبا افت محسوس کیفیت را در پی خواهد داشت. اما لازمه زوم اپتیکال آن است که لنز دوربین به منظور بزرگ‌نمایی تصویر حرکت کند. همین امر موجب حفظ کیفیت تصویر پس از زوم خواهد شد.

برای این منظور، ال‌جی از یک «فعال‌کننده زوم» یا zoom actuator استفاده کرده که با حرکت دادن لنز و تغییر فاصله کانونی، می‌تواند فوکوس مطلوب را تنظیم کند. طبق ادعای ال‌جی، این فعال‌کننده زوم، نه تنها دقت بالایی دارد، بلکه از مزیت‌هایی مثل سرعت بالا، دوام مناسب و مصرف پایین باتری نیز برخوردار است. به گفته ال‌جی، این فعال‌‌کننده از نوعی تکنولوژی پیشرفته بهره می‌برد که می‌تواند حرکت لنز را در حد میکرون کنترل کند. همچنین، این ماژول از لرزه‌گیر اپتیکال نیز بهره می‌برد که به نوبه خود می‌تواند میزان تاری را به حداقل برساند. با توجه به اینکه لرزش در هنگام زوم بیشتر به چشم می‌آید، وجود این لرزه‌گیر ضروری به نظر می‌رسد.

طبق ادعای ال‌جی، در حال حاضر این ماژول در صنعت رقیبی ندارد. شرکت سازنده در دفاع از این گزاره، ادعا کرده که دامنه زوم اپتیکال در این ماژول بین 4 تا 9 برابر اندازه سوژه اصلی است. به گفته ال‌جی، یکی از مزایای مهم این ماژول جدید آن است که کاربر می‌تواند میزان بزرگ‌نمایی مورد نظر خود را در هر درجه‌ای از این دامنه 4 تا 9 برابری به شکل دلخواه انتخاب کند. اما نکته جالب‌تر و شاید کاربردی‌تر، آن است که تمام این قابلیت‌ها در ماژولی کوچک و در اصطلاح جمع‌وجور ارائه می‌شود (مقایسه کنید با اسمارت‌فون‌هایی مثل Lumia 1020 یا Nokia 808 PureView که لنز دوربین پیشرفته آنها تا حد قابل‌توجهی از بدنه دستگاه بیرون زده بود). به این ترتیب، فضای بیشتری در بخش داخلی گوشی آزاد شده و شرکت سازنده می‌تواند این فضا را به افزایش ظرفیت باتری اختصاص دهد.

نمایی از مکانیزم عملکرد دوربین پریکسوپی سامسونگ گلکسی S20 Ultra

شکی نیست که این تکنولوژی بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما قبل از اینکه به مرحله تجاری برسد نیازمند برخی بهینه‌سازی‌هاست. به گفته ال‌جی، این کمپانی برای توسعه نرم‌افزار متناسب با این ماژول، با کوالکام وارد همکاری شده است. لازم به ذکر است، « ماژول دوربین زوم اپتیکال تله‌فوتو» در برخی از گوشی‌های هوشمندی که در سال 2023 با تراشه Snapdragon 8 Gen 2 عرضه می‌شوند، حاضر خواهد بود. البته هنوز مشخص نیست کدام کمپانی‌ها به این تکنولوژی روی خوش نشان خواهند داد. مطمئنا طی هفته‌های آتی و در جریان رونمایی رسمی از این ماژول در رویداد CES 2023، اطلاعات بیشتری از ماهیت آن منتشر خواهد شد.

منبع : LG Innotek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا