رونمایی O-Film از یک ماژول پریسکوپی نازک و سبک، با قابلیت زوم پیوسته

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین Camera ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera

واحد خبر mobile.ir : با معرفی قابلیت زوم در دوربین‌ تلفن‌های همراه، ماژول پریسکوپی (یا همان لنز تله‌فوتو) در صنعت اسمارت‌فون – و به‌ویژه برای گوشی‌های پرچمدار – به یک استاندارد تبدیل شد. اما استفاده از این نوع لنز برای سازندگان گوشی‌های هوشمند با چالش‌هایی همراه بوده، زیرا لنزهای پریسکوپی باعث افزایش وزن و ضخامت بدنه گوشی می‌شوند. در حالی که کاربران به دنبال خرید اسمارت‌فون های سبک و نازک هستند. ظاهرا برای این مشکل، راه‌حل مناسبی پیدا شده است. طبق خبرهایی که اخیرا از دنیای اسمارت‌فون به گوش می‌رسد، کمپانی چینی O-Film (تولیدکننده سنسورهای تصویری) به‌تازگی از نوعی لنز پریسکوپی رونمایی کرده که تنها 5.9 میلی‌متر ضخامت دارد.

O Film Unveils Periscope Module with Continuous Zoom

کوچک‌تر و سبک‌تر بودن، تنها مزیت این ماژول نیست. لنزهای پریسکوپی کنونی در یک فاصله کانونی مشخص قفل می‌شوند، اما طبق ادعای O-Film، این ماژول جدید می‌تواند زوم پیوسته ارائه کند. گفته می‌شود فاصله کانونی ماژول‌ جدید به‌راحتی بین 85 میلی‌متر تا 170 میلی‌متر متغیر بوده و متعاقبا گشودگی دیافراگم لنز نیز از f/3.1 تا f/5.1 تغییر خواهد کرد. برای اینکه درک درستی از توانایی این ماژول داشته باشیم، بد نیست بدانید لنز تله‌فوتو در Xperia 1 II هفتاد میلی‌متری، در هواوی P40 Pro صد و بیست و پنج میلی‌متری و در +P40 Pro دویست و چهل میلی‌متری است.
میزان بزرگ‌نمایی ماژول جدید O-Film در قیاس با یک دوربین واید معمولی، 3 تا 7 برابر بیشتر است. O-Film مدعی‌ست که می‌تواند ماژول پریسکوپی را در محدوده‌های زوم 3 تا 5 برابر، 5 تا 8 برابر و همچنین 3.5 تا 9.5 برابر طراحی کند. یک موتور پیزوالکتریک (piezoelectric) به صورت آن‌برد در این ماژول پیش‌بینی شده که می‌تواند یک مجموعه 3 لنزی را – با دقت و به‌راحتی – به عقب و جلو حرکت دهد تا فاصله کانونی مطلوب حاصل شود. سازوکار فوکوس خودکار نیز همراه لنزها حرکت می‌کند.

O Film Unveils Periscope Module with Continuous Zoom

از آنجا که اسمارت‌فون‌های کنونی، دوربین‌هایی با فاصله کانونی قفل‌شده دارند، برای زوم در سطوح بینابینی از روش "درون‌یابی دیجیتال" (digital interpolation) استفاده کرده و در مواقع نیاز از لنز واید به لنز تله‌فوتو سویچ می‌کنند. گفته می‌شود که قابلیت زوم پیوسته می‌تواند تصاویر باکیفیت‌تری را در این سطوح میانی به دست دهد. به علاوه، این قابلیت می‌تواند کارایی لنزهای پریسکوپی را بالاتر ببرد زیرا لنزهای پریسکوپی کنونی (که بزرگ‌نمایی 5 برابری دارند) کاربر را به عکاسی از سوژه‌هایی که در فواصل دور قرار دارند، محدود می‌کنند.
هنوز خبری در مورد امکان استفاده و زمان حضور این مکانیزم زوم پریسکوپی در اسمارت‌فون‌های آینده منتشر نشده اما با توجه به سابقه همکاری O-Film با کمپانی‌های بزرگی همچون هواوی، اپل و شیائومی شاید انتظار برای دیدن محصولی با این قابلیت چندان به دراز نکشد. 

 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا