معرفی نسل جدید ماژول پریسکوپی شرکت اوپو با لنزی به فاصله کانونی 85 تا 135 میلی‌متری

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین Camera ، دوربین پریسکوپی Periscope Camera ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : تا مدتی، رقابت سازندگان اسمارت‌فون بر سر تعداد دوربین‌هایی بود که در پشت گوشی کار گذاشته می‌شد. اما هم‌اکنون رقابت اصلی (علاوه بر تعداد دوربین‌ها) به سمت توانمند بودن آنها نیز معطوف شده است. یکی از مواردی که اخیرا محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده، توانایی دوربین در ایجاد زوم بالاست. سوای از زوم دیجیتال (که یک ویژگی نرم‌افزاری به حساب می‌آید) زوم اپتیکال واقعی نیاز به جابجایی اجزای لنز دارد که در طی چند سال اخیر در فرم پریسکوپی با اجزای لنز قرار گرفته در امتداد بدنه، پیاده‌سازی شده است. در همین رابطه، کمپانی اوپو به‌تازگی از طراحی یک ماژول پریسکوپی جدید خبر داده است.

اوپو یکی از اولین برندهایی بود که در جریان رویداد MWC 2017 از ایده دوربین‌های پریکسوپی قرار گرفته در امتداد بدنه برای ایجاد زوم اپتیکال واقعی پرده برداشت و در طی سال‌های بعدی نیز چندین بار این ایده را توسعه داد. ماژول جدید اوپو از سه گروه لنزی مشتمل بر 7 المان تشکیل شده است. با توجه به حرکت منعطف دو گروه از این لنزها، ماژول می‌تواند با تنظیم فاصله کانونی از 85 تا 135 میلی‌متر، به زوم اپتیکال دست یابد. میزان گشودگی دیافراگم از f/3.3 شروع شده و در زوم حداکثری نهایتا با گشودگی f/4.4 خاتمه می‌یابد. حرکت دادن این دو گروه از لنزها – که علاوه بر زوم، کارکردهای دیگری چون فوکوس خودکار و لرزه‌گیری اپتیکال را نیز در پی دارد – بر عهده یک آی‌سی پیشران جدید 16 بیتی با دقت بالاست.

ماژول جدید اوپو از یک «سنسور تصویری بزرگ» با نسبت تصویر عریض 16:11 استفاده کرده و حداکثر خروجی آن حدود 32 مگاپیکسل اعلام شده است. این سنسور از تکنولوژی ترکیب 4 پیکسل در 1 پیکسل (یا همان فیلتر Quad Bayer) پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند، این سنسور بزرگ – که اندازه دقیق آن از سوی شرکت سازنده اعلام نشده – شامل تکنولوژی‌هایی از قبیل تکنولوژی ادغام تصویر چندکانونی، تکنولوژی تراز زاویه میدان دید چند برداشتی و الگوریتمی موسوم به super-division است و فاصله کانونی مجموعه نوری آن نیز محدوده 85 تا 280 میلی‌متری را پوشش می‌دهد.

فواصل کانونی 85 و 135 میلی‌متری می‌توانند طیف گسترده‌ای از نیازمندی‌های عکاسی و فیلم‌برداری روزانه را برآورده کنند. فاصله کانونی 85 میلی‌متری در این ماژول، ضمن کاهش نویز و شارپ کردن لبه‌های اجسام، به بازتولید حقیقی رنگ‌ها کمک کرده و تصاویر زنده‌تری را (حتی در محیط‌های کم‌نور) به دست می‌دهد. فاصله کانونی 135 میلی‌متری نیز در کنار بالا بردن خلوص تصویر و ترسیم دقیق جزییات، حس فضا و عمق تصویر را غنی‌تر می‌کند.

اگر لنزی به پهنای 26 میلی‌متر را برای دوربین اصلی فرض کنیم، ماژول جدید اوپو می‌تواند زوم اپتیکال از 3.3 برابر تا 5.2 برابر را محقق کند. به این ترتیب، زوم هیبریدی توانایی بزرگنمایی تا 11 برابر را خواهد داشت.

در پایان لازم به ذکر است، ماه پیش مشخصات یک گوشی جدید از اوپو در سامانه "مرکز صدور گواهینامه تجهیزات مخابراتی چین" موسوم به TENAA رصد شد. گفته می‌شود این گوشی – که هنوز نام آن اعلام نشده – از یک لنز پریسکوپی ارتقا یافته بهره می‌برد، لذا برخی کارشناسان حدس می‌زنند که این گوشی، نسخه به‌روزرسانی‌شده Oppo Reno 10X Zoom Edition باشد. بعید نیست اوپو در ساخت این گوشی از ماژول فوق بهره گرفته باشد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا