معرفی Air Glass 2، ابزار ردیابی سلامت OHealth H1 و چیپ Marisilicon Y- محصولات نوآورانه جدید اوپو

نمایش خبر

تاریخ : 1401/9/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سلامت Health ، بلوتوث Bluetooth ، عینک هوشمند Smart Glasses ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اوپو در روز چهارشنبه 14 دسامبر 2022 (23 آذر 1401) رویداد فناوری سالانه خود موسوم به OPPO INNO DAY را به صورت آنلاین برگزار کرد. این شرکت در رویداد امسال که با شعار «توانمندسازی [برای] آینده‌ای بهتر» برگزار شد، از قصد خود برای گسترش چهار برنامه کلان شامل سرگرمی هوشمند، بهره‌وری (productivity) هوشمند، سلامت هوشمند و آموزش هوشمند خبر داد؛ برنامه‌هایی که با ارائه محصولات خلاقانه می‌توانند به ایجاد فضایی فراگیر و مثبت در آینده یاری رسانند. اوپو در همین راستا، از چندین محصول جدید رونمایی کرد که از میان آن‌ها می‌توان به چیپ صوتی بلوتوثی MariSilicon Y، عینک Air Glass 2 و ابزار ردیابی تندرستی OHealth H1 اشاره کرد.

OPPO Air Glass 2

Air Glass 2 نسل دوم از عینک‌های مجهز به آن چه اوپو واقعیت کمک‌کننده یا aR (کوتاه‌شده assisted Reality) می‌نامد، به شمار می‌رود که نسل نخست آن در رویداد مشابه سال گذشته به نمایش گذاشته شده بود. این دستگاه با هدف کمک به کاربران در اموری همچون ترجمه هم‌زمان، مسیریابی و موارد مشابه طراحی شده است. با این حال، برخلاف Air Glass سال گذشته که به صورت افزونه‌ای برای عینک‌های معمولی قابل استفاده بود، Air Glass 2 عینک کاملی است که می‌توان به صورت مستقل آن را به کار گرفت.

این عینک تنها 38 گرم وزن دارد و به گفته اوپو در ساختار آن از نخستین لنز موج‌بر انکساری رِزین SRG یا SRG-diffractive waveguide lens جهان استفاده شده است؛ لنزی که توسط خود اوپو توسعه یافته است. این نوع لنز از فرایندهای اصلاح دید و تنظیم فریم پشتیبانی می‌کند و تقریباً از عینک‌های معمولی قابل تشخیص نیست. کاربران Air Glass 2 نه تنها امکان برقراری تماس‌های تلفنی، ترجمه هم‌زمان و مسیریابی نقطه به نقطه را دارند، بلکه افراد دارای اختلالات شنوایی با استفاده از این محصول می‌توانند صدا را به متن تبدیل کنند و تجارب هوشمند دیگری نیز داشته باشند.

مطابق اعلام منابع خبری، محصول جدید مانند نمونه سال گذشته از پلتفرم پوشیدنی Snapdragon 4100 بهره می‌برد و دوام باتری آن حداکثر 10 ساعت و نیم است. به علاوه، این عینک به نمایشگر سیلیکونی Micro LED با تک پیکسل 4 میکرونی مجهز شده و حداکثر روشنایی آن به 1,400 نیت می‌رسد.

بنابر ادعای شرکت چینی، Air Glass 2 «تعامل انسان و ماشین» را به سطح دیگری خواهد برد و با پشتیبانی از فرایندهای اصلاح دید و ارائه طیف وسیعی از قابلیت‌های هوشمند، مسیرهای تازه‌ای را پیشِ روی صنعت خواهد گشود. البته برای آگاهی از جزئیات قیمت و زمان عرضه این محصول باید تا ماه‌های آینده انتظار کشید.

OHealth H1

اوپو در کنار عینک جدید خود، از زیربرند جدید OHealth و نخستین محصول آن با نام OHealth H1 نیز رونمایی کرده است. این ابزار جامع ردیابی تندرستی با ترکیب شش عملکرد جداگانه در یک دستگاه، می‌کوشد سلامت افراد خانواده را ارتقا دهد.

محصول تازه بر خلاف تجهیزات پزشکی معمول، دارای لبه‌های گرد و طراحی بیضوی زیبایی است و تنها 95 گرم وزن دارد. بنابر ادعای اوپو این طراحی جمع‌وجور به کاربران کمک می‌کند تا OHealth H1 را در هر مکانی با خود همراه داشته باشند و شاخص‌های مرتبط با سلامتی را به صورت منظم اندازه‌گیری کنند.

OHealth H1 شش عملکرد نظارت بر سلامتی را در یک دستگاه گرد آورده و نتایج حاصل از پایش را در کمتر از 30 ثانیه ارائه می‌دهد. این ابزار می‌تواند اکسیژن خون، نوار قلب، بررسی صدای قلبی-ریوی، ضربان قلب، کیفیت خواب و دمای بدن را کنترل کند و اگر مدعای شرکت چینی را بپذیریم، از حسگرهای دقیق و الگوریتم‌های ویژه‌ای برای جمع‌آوری داده‌های مرتبط با سلامتی استفاده می‌کند.

تفسیر داده‌های جمع‌آوری‌شده این دستگاه نیز با کمک اپلیکیشن همراه آن صورت می‌گیرد. اپلیکیشنی که به ویژگی‌های تشخیص به کمک هوش مصنوعی، مدیریت سلامت روزانه و فرایندهای پزشکی از راه دور مجهز است و می‌تواند ناهنجاری‌های ECG و صداهای قلبی-ریوی را تشخیص دهد.

این برنامه به طور ویژه برای خانواده‌هایی سودمند است که یکی از اعضای آن‌ها به بیماری‌های مزمنی همچون فشار خون بالا یا بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مبتلاست. با استفاده از این برنامه، بیماران می‌توانند یادآوری‌های هدفمندی را دریافت و بررسی علایم سلامتی خود را به عادتی پایدار تبدیل کنند. از سوی دیگر کاربران با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده در بلند مدت، قادر خواهند بود تا داروهای مورد نیاز را مدیریت کنند و برای مراحل بعدی درمان آماده شوند.

اوپو در خصوص قیمت و زمان عرضه این محصول نیز سخنی نگفته و کاربران دوست‌دار استفاده از این ابزار سلامتی هم برای اطلاع از جزئیات دقیق آن، باید مدتی صبر کنند.

MariSilicon Y chip

در کنار این ابزارهای هوشمند، کمپانی چینی اوپو از دومین عضو خانواده MariSilicon پس از واحد پردازش عصبی تصویری MariSilicon X با نام MariSilicon Y Bluetooth نیز رونمایی کرده است. این تراشه که یک سیستم صوتی مبتنی بر بلوتوث به حساب می‌آید، یکی از نخستین تراشه‌هایی است که با استفاده از فناوری پیشرفته N6RF تولید شده و پهنای باند بلوتوث آن در مقایسه با دیگر نمونه‌های مشابه بازار حدود 50 درصد افزایش یافته است.

راهکار تازه اوپو به یک فناوری کدک URLC ویژه و واحد پردازش عصبی اختصاصی مجهز شده که با حداکثر توان محاسباتی 590 GOPS (گیگا عملیات در ثانیه) عمل می‌کند. MariSilicon Y می‌تواند از طریق بلوتوث صدای فوق‌العاده شفاف و بدون تغییر را با کیفیت 24 بیت/192 کیلوهرتز منتقل و کیفیت صوتی دقیقا مشابه با اتصال سیمی را در قالبی بدون سیم به کاربر ارائه کند. امری که به کاربران اجازه می‌دهد با هدفون و ای‌یربادهای بلوتوثی از بالاترین کیفیت صدای دیجیتال لذت ببرند.

چیپ MariSilicon Y همان طور که اشاره شد، از فرآیند N6RF استفاده می‌کند که دو نسل از فرآیند ۱۶ نانومتری اغلب چیپ‌های RF پیشرفته‌تر است. این فرایند بازده انرژی ترانزیستورهای RF را تا ۶۶ درصد افزایش و اندازه آن‌ها را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد. واحد پردازش عصبی اختصاصی این تراشه نیز 590 میلیارد محاسبه در ثانیه را پوشش می‌دهد و با تکیه بر این توان، نخستین فناوری جداسازی صدا در سمت هدفون، مشابه با صدای فضایی (spatial audio)، را به کاربران ارائه می‌کند.

در کنار این موارد، MariSilicon Y از فناوری تطبیقی نرخ کد پویا پشتیبانی می‌کند. فناوری ویژه‌ای که قادر است به طور خودکار و انعطاف‌پذیر نرخ کدک را در محدوده 80 کیلوبیت در ثانیه تا 10 مگابیت در ثانیه تنظیم کند. به این ترتیب در محیط‌های شلوغ، صدایی پایدار و بدون تداخل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و کیفیت شنیداری آن‌ها در هر مکان و هر شرایطی تضمین می‌گردد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا