معرفی XRAI Glass – عینک AR با قابلیت تبدیل بی‌درنگ مکالمات به نوشته

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses
واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر، افراد ناشنوا و کم‌شنوا به طور کلی از قابلیت‌های صوتی یک گوشی هوشمند محروم بوده و صرفا می‌توانند از امکانات بصری آن استفاده کنند. اما بعید نیست در آینده نه چندان دور، این دسته از افراد – که تعدادشان در سرتاسر دنیا به صدها میلیون نفر می‌رسد – نیز بتوانند به نوعی با اسپیکر اسمارت‌فون خود ارتباط برقرار کنند. خبرگزاری‌ها در روز پنجشنبه 28 جولای 2022 (6 مرداد 1401) از خلاقیت یک کمپانی انگلیسی در این زمینه خبر دادند. شرکت XRAI Glass – با همکاری کمپانی Nreal – عینک هوشمندی را طراحی کرده که می‌تواند مکالمات صوتی، از جمله از طریق یک اسمارت‌فون را بلافاصله به متن تبدیل کرده و آن را روی صفحه عینک به نمایش بگذارد.

عینک XRAI Glass در حقیقت یک عینک هوشمند واقعیت افزوده (AR) است. کافی‌ست عینک از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند کاربر متصل باشد. پس از آن، به لطف یک نرم‌افزار خلاقانه، عینک می‌تواند هر گونه صوتی که دریافت می‌‌کند (اعم از صدای مکالمه تلفنی و یا صدای دستیار صوتی الکسا یا هر صوت دیگری را) در آن واحد تبدیل به متن کرده و جلوی چشمان کاربر به نمایش بگذارد. از ویژگی‌های جالب این عینک آن است که با تشخیص صدا می‌تواند صاحب صدا را شناسایی کند. در حال حاضر، نسخه پیش‌نمایش این عینک به صورت آزمایشی در اختیار کاربران اندروید قرار گرفته است. نرم‌افزار مورد نیاز نیز از طریق تجربه آزمایشی Google Play ارائه شده است. در طول دوره پایلوت – که دو ماه به طول می‌انجامد – شرکت سازنده با دریافت بازخورد از کاربران، این محصول را کامل‌تر خواهد کرد.

از جمله قابلیت‌هایی که شرکت سازنده امیدوار است بتواند به این عینک اضافه کند، می‌توان به توانایی ترجمه از زبان‌های مختلف و همچنین تشخیص لحن، لهجه و زیر و بم بودن صدا اشاره کرد. XRAI امیدوار است که با بهبود تجربه کاربری، نهایتا تبدیل صوت به متن توسط این عینک در چندین حالت مختلف انجام شود. همان‌طور که گفته شد، XRAI این عینک را با همکاری کمپانی Nreal توسعه داده است. در حقیقت، XRAI Glass همان عینک واقعیت افزوده Nreal Air است که نرم‌افزار XRAI به آن اضافه شده است. لازم به ذکر است، XRAI Glass با داشتن تأییدیه از TÜV Rheinland نور آبی را فیلتر کرده و از لرزش ممتد نور جلوگیری می‌کند. فنرهای موجود در لولای عینک نیز با انعطاف 40 درصدی، طراحی راحت و ارگونومیکی را ارائه می‌کند.

دن اسکارف (Dan Scarfe)، مدیرعامل XRAI Glass، در رویداد رونمایی از این عینک، آن روز را روزی به‌یادماندنی برای خود و تیمش خواند. وی با ابراز خشنودی از غنی‌تر کردن زندگی افراد ناشنوا و کم‌شنوا به لطف این عینک، اظهار کرد که عینک XRAI Glass می‌تواند فرصت‌های فراوانی را فراهم کند. ناگفته نماند، به گفته کمپانی سازنده، هم‌اکنون در بریتانیا 12 میلیون نفر بزرگسال با آستانه کم‌شنوایی بالاتر از 25 دسی‌بل زندگی می‌کنند که از لحاظ شنوایی در زندگی روزمره دچار مشکل هستند. ظاهرا این تعداد تا سال 2035 به 14.2 میلیون نفر خواهد رسید.

مارک آتکینسون (Mark Atkinson)، مدیرعامل مؤسسه ملی سلطنتی ناشنوایان بریتانیا، عینک XRAI Glass را نمونه‌ای عالی از تأثیر مثبت تکنولوژی نوآورانه در زندگی افراد ناشنوا و کم‌شنوا توصیف و ابراز امیدواری کرد که پتانسیل‌های این تکنولوژی بتواند زندگی این افراد را دگرگون کند. وی XRAI Glass را دیوایسی متفاوت و جذاب می‌داند که در عین حال، استفاده از آن ساده بوده و باعث می‌شود ناشنوایان و کم‌شنوایان در گردهمایی‌های اجتماعی احساس انزوا نکنند.

استیو کرامپ (Steve Crump)، بنیانگذار مؤسسه خیریه DeafKidz International، در توصیف عینک XRAI Glass می‌گوید: «من خودم به عنوان یک شخص عمیقا ناشنوا، تحت تأثیر این تکنولوژی قرار گرفتم. زمانی که عینک را امتحان کردم، حیرت کردم.» به گفته وی، کاربران ناشنوا به لطف این عینک می‌توانند به شکلی بی‌سابقه در گفت‌وگوها شرکت داشته باشند.

عینک هوشمند XRAI Glass به زودی با قیمت 399.99 پوند (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا 485 دلار) وارد بازار بریتانیا می‌شود. لازم به ذکر است، تا پایان دوره پایلوت این محصول، نرم‌افزار آن به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

منبع : XRAI


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا