تمرکز گوگل روی بخش سخت‌افزار، به دنبال تصاحب بخشی از سهم بازار سامسونگ توسط اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ضد انحصار Atitrust ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : با توجه به اینکه در حال حاضر سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی در دنیا بوده و اجازه نصب اپلیکیشن‌های مختلف گوگل را روی دیوایس‌های خود می‌دهد، می‌توان این کمپانی کره‌ای را مهم‌ترین شریک اندرویدیِ گوگل تلقی کرد. اما بررسی بازار جهانی اسمارت‌فون در چند فصل اخیر، مؤید این نکته است که فروش آیفون‌های اپل (به‌ویژه در بازارهای به تکامل‌رسیده) سرعت بیشتری گرفته و به عبارت دیگر، اپل به تدریج در حال تصاحب بخشی از سهم سامسونگ است. طبق گزارشی که روز سه‌شنبه 18 اکتبر 2022 (26 مهر 1401) در سایت The Information منتشر شد، این اتفاق باعث نگرانی گوگل شده است، زیرا ممکن است کسب‌وکار تبلیغات گوگل را تهدید کند.

چه در گوشی‌های گلکسی سامسونگ و چه در آیفون‌های اپل، گوگل به طور پیش‌فرض به عنوان موتور جست‌وجو در مرورگر گوشی‌ها انتخاب شده است. با این اوصاف، شاید درک علت نگرانی گوگل از وضعیت کنونی کمی دشوار باشد. حقیقت ماجرا آن است که درآمد تبلیغاتی گوگل از اپل به مراتب کمتر از آن چیزی‌ست که از دیوایس‌های اندرویدی به دست می‌آورد. علت این امر در آن است که اپل بخش قابل‌توجهی از این درآمد را برای خود برمی‌دارد تا راضی شود که در آیفون‌های خود، گوگل را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض تنظیم کند (مبلغی که از آن تحت عنوان TAC یا هزینه خرید ترافیک یاد می‌شود).

مشکل دیگری که حتی شاید از مورد قبلی هم بدتر باشد، تهدیدی‌ست که از جانب نهادهای نظارتی ایالات متحده در رابطه با قوانین ضدرقابتی، متوجه گوگل است. علی‌رغم توافق طولانی‌مدت اپل و گوگل برای انتخاب گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در مرورگر Safari، نهادهای نظارتی آمریکا این امر را ناقض قوانین ضدرقابتی می‌دانند. چنانچه نهادهای نظارتی علیه این توافق حکم دهند، گوگل حجم کثیری از درآمد تبلیغاتی خود از کاربران آیفون را از دست خواهد داد.

در این میان سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، باید راه‌کاری را برای دفع این تهدیدها اتخاذ کند. طبق ادعای The Information – که ظاهرا بر اساس یک سند داخلی مطرح شده – گوگل برای مقابله با این تهدیدها، به دنبال آن است که روی کسب‌وکار سخت‌افزاری خود سرمایه‌گذاری کند. به گفته سی‌سی سیائو (Sissie Hsiao)، مدیر کسب و کار Assistant گوگل، سوندار پیچای بر این باور است که ساخت دیوایس توسط خود گوگل، می‌تواند از این شرکت در برابر تغییرات بازار محافظت کند.

از این رو گوگل قصد دارد تلاش و سرمایه‌گذاری خود در بخش سخت‌افزاری را دوچندان کند. طبق ادعای The Information، برای رسیدن به این هدف، گوگل تعدادی از کارکنان مشغول در توسعه محصول و مهندسی نرم‌افزار – که روی سرویس‌های مربوط به سخت‌افزارهای غیرگوگلی کار می‌کردند – را فراخوانده و آنها را در قسمت دیوایس‌های خود گوگل به کار گرفته است. البته این جابه‌جایی لزوما به معنای کاهش پشتیبانی از دیوایس‌های اندرویدی غیرگوگلی نیست.

Google Pixel 7 Pro

هرچند که ظاهرا گوگل چند کمپانی معدود – از جمله سامسونگ، وان‌پلاس و شیائومی – را به عنوان شرکای درجه یک خود معرفی کرده که می‌توانند از بهترین سرویس‌های گوگل بهره‌مند شوند. به این ترتیب، نام تعداد زیادی از شرکت‌های سازنده در این دسته‌بندی نیامده و این بدان معناست که این کمپانی‌ها به اندازه شرکای اصلی، از سوی گوگل مورد توجه قرار نمی‌گیرند. ناگفته نماند، گوگل پیش از این هم به کاهش درآمد حاصل از تبلیغات پاسخ داده بود: کاهش بودجه که پروژه‌های غیراولویت‌دار گوگل را هدف قرار داده است (مثل کاهش کار روی پشتیبانی Google Assistant برای محصولات غیرگوگلی از جمله خودروها).

سی‌سی سیائو، به برخی از همکاران خود در مجموعه گوگل یادآوری کرده است که سیستم‌عامل Android Automotive – که در محصولات خودروسازانی مثل ولوو و BMW برای سیستم‌های infotainment خودروها به کار گرفته می‌شود – در آینده نزدیک می‌تواند درآمد سالانه 1 میلیارد دلاری را برای گوگل در پی داشته باشد. البته این درآمد در مقایسه با مجموع درآمد سال گذشته گوگل – یعنی 257.6 میلیارد دلار – بسیار ناچیز به شمار می‌رود. به همین دلیل است که گوگل تصمیم گرفته بخشی از کارکنان شاغل در این پروژه را به بخش سخت‌افزار منتقل کند. این توضیح نیز جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد که تعداد افراد تحت امر سیائو به بیش از 2 هزار نفر می‌رسد.

به باور بسیاری از کارشناسان، این کار گوگل، می‌تواند ریسک بزرگی باشد. باید بپذیریم که حجم گوشی‌های هوشمند پیکسل در مقایسه با پرچمدارهای سامسونگ و اپل به مراتب کمتر بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. در تأیید این مطلب، بد نیست بدانید طبق برخی آمارها، مجموع گوشی‌های پیکسل عرضه‌شده از سال 2016 تا به امروز برابر با یک دهم گوشی‌هایی‌ست که سامسونگ در سال 2021 عرضه کرده بود. تقریبا همین نسبت پایین، در مقایسه مجموع گوشی‌های پیکسل با آیفون‌های عرضه‌شده در سال 2021 نیز مشاهده می‌شود.

با این وجود، گوگل هنوز امیدهای زیادی به این محصول بسته است. در واقع، گوگل انتظار دارد که پرچمدارهای سری Pixel 7 به موفق‌ترین گوشی‌های عرضه شده از سوی این شرکت تا کنون تبدیل شوند. با توجه به تمرکز جدی گوگل روی دیوایس‌های پیکسل (که علاوه بر اسمارت‌فون‌ها، ساعت‌های هوشمند و ای‌یربادها را نیز شامل می‌شود) طبیعتا انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری‌ها به ثمر بنشینند. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که موفقیت حاصل شده در این بخش، ممکن است به قیمت شکست در برخی پروژه‌های دیگر تمام شود.

منبع : The Information


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا