شکایت مایکروسافت، نوکیا، اوراکل و دیگران به کمیسیون اروپا بر علیه استراتژی ضد رقابتی گوگل و اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1392/1/21
برچسب‌ها : اندروید Android ، جستجو Search ، اوراکل Oracle ، اتحادیه اروپا European Union (EU) ، کمیسیون اروپا European Commission ، ضد انحصار Atitrust ، گوگل Google ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : گروه FairSearch -- ائتلافی لابی کننده، متشکل از 17 کمپانی فعال در زمینه فناوری و جستجو -- در روز 8 آوریل 2013 (19 فروردین 1392) دادخواستی را علیه گوگل و سیاست های این کمپانی تقدیم کمیسون اروپا نمود.

این گروه که تمامی اعضای آن -- منجمله مایکروسافت، نوکیا، اوراکل، اکسپدیا و تریپ ادوایزر -- به نوعی در کسب و کار خود رقیب گوگل محسوب می شوند معتقدند که گوگل با بهره گیری از نفوذ سیستم عامل اندروید و با بهره گیری از سلطه خود بر روی بازار جستجوی موبایل، استراتژی ضدرقابتی و انحصارطلبانه ای را در پیش گرفته است.

طبق آمار ارائه شده توسط Strategy Analytics گوگل در سه ماهه سوم سال 2012 بیش از 70 درصد بازار سیستم عامل های گوشی های هوشمند را در اختیار داشته و طبق آمار ارئه شده توسط eMarketer گوگل در حدود 96 درصد از بازار تبلیغات جستجو را در حوزه موبایل تحت تملک خود دارد.

از سوی دیگر نحوه استفاده کاربران از اینترنت به سرعت درحال تغییر از سمت اینترنت رایانه های دسکتاپ به سمت اینترنت بسترهای موبایل است به گونه ای که بر اساس تحلیل انجام شده توسط MindCommerce در سال 2014 استفاده از اینترنت موبایل از اینترنت دسکتاپ پیشی خواهد گرفت و بدین ترتیب تسلط بر بازار موبایل بیش از پیش اهمیت خواهد یافت.

FairSearch Members - اعضای فیر سرچ

تصویر بالا: اعضای ائتلاف FairSearch

در دادخواست FairSearch عنوان شده که گوگل با استفاده از خط مشی فریب دهنده خود موانعی را بر سر راه رقابت در عرصه موبایل ایجاد کرده است. در همین زمینه Thomas Vinje -- مشاور تجاری ائتلاف FairSearch چنین اظهار نظر نموده است:

«گوگل از سیستم عامل اندروید خود به عنوان یک "اسب تروآ" برای فریفتن شرکایش، انحصارگری در بازار موبایل و کنترل نمودن داده های مصرف کنندگان استفاده می کند. ما از کمیسیون [اروپا] می خواهیم که برای حفظ رقابت و نوآوری در این بازار بحرانی ، با سرعت و با قاطعیت از خود عکس العمل نشان دهد. اکنون که مصرف کنندگان بیش از پیش به سمت پلتفرم موبایل که تحت سلطه سیستم عامل اندروید گوگل است گرایش دارند، تنها ثمره کوتاهی در جلوگیری از انحصارطلبی گوگل جسورتر شدن این کمپانی برای تکرار سوء استفاده خود از سلطه بر بازار -- مشابه با آنچه در مورد بازار دسکتاپ پیش آمد -- خواهد بود»

FairSearch Complaint

FairSearch با متهم نمودن گوگل به داشتن خط مشی ضد رقابتی این خط مشی را تهدیدی علیه نوآوری و حق انتخاب مصرف کنندگان می داند

FairSearch در دادخواست خود به این نکته اشاره نموده که گوگل با عرضه رایگان سیستم عامل اندروید به تولید کنندگان توانسته بر بازار سیستم عامل های گوشی های هوشمند سلطه یابد و در واقع سازندگان گوشی های مجهز به اندروید که می خواهند برخی برنامه های ضروری گوگل -- نظیر نقشه، یوتیوب و گوگل پلی -- را بر روی گوشی خود نصب کنند ناگزیرند تا مجموعه کاملی از سرویس های موبایل گوگل را از پیش بر روی دستگاه بارگذاری نموده و موقعیت پیش فرض برجسته ای را بر روی گوشی به این سرویس ها بدهند. این موضوع به زیان دیگر عرضه کنندگان سرویس های مشابه تمام می شود و در اکثریت گوشی های هوشمند فروشی امروزی، کنترل داده های مصرف کنندگان در اختیار گوگل و سیستم عامل اندروید این کمپانی قرار می گیرد.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که تولید کنندگان سخت افزار قادرند تا با توجه به اپن سورس بودن اندروید، یک نسخه اختصاصی از این سیستم عامل را برای محصولاتشان عرضه کنند و به عبارتی انشعابی از اندروید را ایجاد نمایند -- کاری که در جامعه اپن سورس معمولاً به آن Fork نمودن می گویند -- و بدین ترتیب می توانند سرویس های جانبی گوگل را از نسخه ایجاد شده حذف کنند. به عنوان مثال کمپانی آمازون در عرضه تبلت های کیندل فایر خود چنین روشی را دنبال نمود. همچنین امکان اینکه کمپانی دیگری پوسته ای برای اندروید عرضه نماید و برخی از سرویس های گوگل به حاشیه رانده شده و دور از دید قرار گیرند نیز وجود دارد. کاری که کمپانی فیس بوک با معرفی Facebook Home تا حدی به آن دست زده است.

Googleplex Welcome

FairSearch در بخش دیگری از دادخواست خود عنوان داشته که توزیع گسترده سیستم عامل اندروید با قیمتی پائینتر از قیمت تمام شده [یا به عبارتی عرضه رایگان آن] امکان رقابت با پلتفرم غالب گوگل را از دیگر تولید کنندگان سیستم عامل سلب می کند.

یاد آوری می شود که پیش از این کمیسیون اروپا به دنبال چاره جویی برای جلوگیری از نگرانی ها در مورد این که گوگل ممکن است از سلطه خود بر بازار تبلیغات جستجو بر روی رایانه های دسکتاپ سوء استفاده نماید بوده است. به ویژه این مورد که برخی گوگل را متهم به اولویت دادن به سرویس های خود هنگام نمایش نتایج جستجو کرده اند زیر ذره بین کمیسیون اروپا قرار دارد. اینک این کمیسیون باید سیاست های گوگل در عرصه موبایل را نیز تحت نظر خود گیرد.

جالب اینجاست که نزدیک به یک ماه پیش کمپانی مایکروسافت که خود جزو دادخواست دهندگان علیه گوگل است در پرونده تقریباً مشابهی که به سال 2011 باز می گردد به دلیل خط مشی ضد رقابتی خود در همراه ساختن مرورگر اینترنت اکسپلورر با سیستم عامل ویندوز ملزم به پرداخت جریمه ای 561 میلیون یورویی (731 میلیون دلاری) گردید و نه تنها اعتراضی به حکم صادره ننمود، بلکه مراتب عذرخواهی خود را بابت اشتباهی که مرتکب شده ابلاغ نمود. اما کمپانی مایکروسافت در عرصه موبایل با خیالی آسوده به عرضه سرویس های خود می پردازند، چرا که سیستم عامل ویندوز فون سهم عمده ای را از این بازار در اختیار ندارد و نگرانی در مورد تک قطبی شدن بازار از سوی مایکروسافت وجود نخواهد داشت.

باید دید آیا FairSearch و رقبای گوگل می توانند کمیسیون اروپا را مجاب به منع گوگل از انجام سیاست های خود در مورد اندروید نمایند؟ -- سیاست هایی که باید گفت به نوعی سنگ بنای سیستم عامل رایگان اندروید است. البته نباید فراموش کرد که گوگل در ماه ژانویه پیروزی بزرگی را در ایالات متحده آمریکا کسب نمود و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا تحقیق و تفحص خود در مورد گوگل را بدون اقدام شدیدی علیه این کمپانی به پایان رساند.

منبع : FairSearch


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا