معرفی جدیدترین ساعت‌های هوشمند فسیل – تولد خانواده Fossil Gen 6

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، ور او اس Wear OS
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آمریکایی Fossil روز دوشنبه 30 آگوست 2021 (8 شهریور 1400) از جدیدترین سری ساعت‌های هوشمند خود تحت عنوان Gen 6 رونمایی کرد. خانواده Gen 6 – که ششمین نسل از اسمارت‌واچ‌های Fossil محسوب می‌شود – از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد، اما برخی مشخصات سخت‌افزاری آن ارتقا یافته است. مثل ساعت‌های Gen 5، اسمارت‌واچ‌های خانواده Gen 6 نیز در سبک‌ها و اندازه‌های متنوعی به تولید رسیده و برخی از این ورژن‌ها تحت برند "مایکل کورس" (Michael Kors) به فروش خواهند رسید. هیچ‌یک از ساعت‌های هوشمند جدید Fossil، به ارتباطات LTE مجهز نشده است. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این دیوایس‌ها آشنا می‌شویم.

از مهم‌ترین نقاط قوت ساعت‌های Gen 6 باید به قسمت پردازش آنها اشاره کرد. خانواده Gen 6 نخستین دیوایس‌هایی هستند که در ساخت آنها از چیپ‌ست +Snapdragon Wear 4100 استفاده می‌شود. تفاوت اصلی این تراشه با نسخه استاندارد (Snapdragon Wear 4100)، اضافه شدن یک کمک-پردازنده (co-processor) همیشه روشن است. این پردازنده کمکی، بار پردازشی برخی کارکردها را از روی دوش پروسسور اصلی برداشته و به آنها سرعت می‌بخشد. از جمله این کارکردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: روشن شدن صفحه ساعت همزمان با چرخاندن مچ دست (tilt-to-wake)، اندازه‌گیری پیوسته ضربان قلب، ردیابی خواب و گام‌شماری. ناگفته نماند، عملکرد +Wear 4100 نسبت به Wear 3100 تا 85 درصد ارتقا یافته و میزان مصرف آن نیز تا 25 درصد کاهش یافته است.

بخش دیگری که شرکت سازنده در معرفی این محصول روی آن مانور داده، به توانایی‌های باتری آن مربوط می‌شود. طبق ادعای Fossil، سرعت شارژ باتری در ساعت‌های Gen 6، دو برابر سرعت شارژ در برترین اسمارت‌واچ‌های حال حاضر دنیاست. هرچند که Fossil دقیقا مشخص نکرده که محصول خود را با چه دیوایسی مقایسه می‌کند، اما می‌دانیم مدت زمان شارژ باتری در ساعت‌های هوشمند سامسونگ، نسبتا زیاد است. Fossil مدعی شده که با کمی بیش از 30 دقیقه شارژ، ذخیره باتری Gen 6 به 80 درصد می‌رسد. Fossil عمر 24 ساعتی باتری (در صورت استفاده معمولی) را تضمین کرده است. حتی با فعال کردن حالتی موسوم به Smart Battery Modes، می‌توان عمر باتری را به چند روز نیز افزایش داد که البته بدیهی‌ست در این صورت، کاربر از برخی کارکردهای ضروری ساعت، محروم خواهد شد.

نکته دیگر درباره باتری Gen 6، تغییر در طراحی حلقه‌های شارژر این ساعت است. ظاهرا در نسل پیشین، این قطعه به مرور دچار فرسودگی می‌شد. اما در Gen 6 شاهد 4 نیم-حلقه فلزی هستیم که در یک قاب پشتی پلاستیکی با طراحی قالب‌گونه قرار گرفته‌اند. همین امر ضمن اینکه مانع افتادن نیم-حلقه‌ها می‌شود، امکان اتصال USB را هم فراهم می‌کند. این نوع اتصال، علاوه‌ بر کمک به نرخ شارژ سریع‌تر، امکان سایدلود و تست اپلیکیشن‌ها برای توسعه‌دهندگان را راحت‌تر می‌کند.

یکی دیگر از بهبودهای Gen 6 نسبت به مدل قبلی را باید در سنسورهای آن جست‌وجو کرد. به لطف ارتقاء سنسور ضربان قلب در Gen 6، ردیابی پیوسته این کمیت امکان‌پذیر شده و میزان دقت سیگنال آن نیز بالاتر رفته است. سنسور اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون یا SpO2 نیز عضو تازه‌وارد سری Gen 6 است. سنسور SpO2 اندازه‌گیری اکسیژن خون را در واچ‌فیس جدیدی نیز به نمایش می‌گذارد. در این واچ‌فیس، میزان اکسیژن خون در کنار کمیت‌های دیگری از قبیل کالری سوزانده‌شده، گام‌های برداشته ‌شده، سطح فیتنس هوازی و همچنین ردیابی خواب و ضربان قلب به نمایش درمی‌آید.

لازم به ذکر است، بسیاری از رقبای هم‌رده Gen 6 و حتی برخی دیوایس‌های پایین‌تر از این ساعت، امروزه به قابلیت‌هایی در زمینه سلامتی و تناسب‌اندام مجهز شده‌اند، که Gen 6 از آنها بی‌بهره است. به عنوان مثال، الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب و مانیتورینگ فشار خون، از جمله غایبان بزرگ ساعت‌های Gen 6 به شمار می‌روند. شتاب‌سنج، ارتفاع‌سنج، سنسور نور محیطی، قطب‌نما و ژیروسکوپ، سایر سنسورهای این ساعت را تشکیل می‌دهند.

سایر مشخصات ساعت هوشمند Gen 6 مثل مدل قبلی‌ست. بدنه ساعت – که از استیل ضدزنگ ساخته شده – در دو اندازه 42 و 44 متری به تولید می‌رسد. در تمام مدل‌ها 3 دکمه فیزیکی وجود دارد که دکمه مرکزی حالت چرخان دارد (مثل تاج دیجیتال در اپل‌واچ). نمایشگر گرد دستگاه از نوع AMOLED بوده، قطری معادل 1.28 اینچ داشته و تراکم آن 326 پیکسل در اینچ اعلام شده است. 1 گیگابایت RAM، 8 گیگابایت حافظه داخلی، اسپیکر، میکروفن و موتور لرزاننده از دیگر مشخصات ساعت هوشمند Gen 6 به شمار می‌روند.

از لحاظ ارتباطی، گزینه‌هایی همچون بلوتوث 5.0، مسیریاب GPS و تراشه NFC برای این اسمارت‌واچ در نظر گرفته شده‌اند. ناگفته نماند، Gen 6 تا فشار 3 انمسفر می‌تواند زیر آب دوام بیاورد. همان‌طور که در ابتدا هم گفته شد، ساعت‌های سری Gen 6 فاقد ارتباطات LTE هستند. البته اگر Fossil بخواهد طبق رویه همیشگی خود عمل کند، دیر یا زود ورژن LTE این ساعت هوشمند نیز وارد بازار خواهد شد.

از جمله نکات ناامیدکننده درباره ساعت هوشمند Gen 6 باید سیستم‌عامل آن را نام برد. در حالی که نسل جدید ساعت‌های هوشمند بازار – مثل سری جدید Galaxy Watch4 سامسونگ – با سیستم‌عامل Wear OS 3 وارد بازار می‌شوند، Fossil تصمیم گرفته تا خانواده Gen 6 را با پلتفرم نسبتا قدیمی Wear OS 2 به دست کاربر برساند. Fossil از به‌روزرسانی سیستم‌عامل این ساعت‌ها به Wear OS 3 در سال 2022 خبر داده است. هرچند که Fossil زمان دقیقی را بیان نکرده، اما گوگل پیش از این، موعد آپدیت دیوایس‌های کنونی به Wear OS 3 را نیمه دوم سال 2022 اعلام کرده بود.

به باور برخی کارشناسان، یکی از برتری‌های ساعت‌های سری Gen 6 نسبت به Galaxy Watch جدید سامسونگ، تجهیز این ساعت‌ها به دستیار هوشمند Google Assistant و سیستم پرداخت Google Pay است. در حالی که کاربران در Galaxy Watch جدید باید به دستیار Bixby و سامانه پرداخت Samsung Pay اکتفا کنند.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید ساعت‌های هوشمند سری Gen 6 از 30 آگوست (8 شهریور) آغاز شده و این محصول از اواخر سپتامبر رسما وارد بازار می‌شود. قیمت این ساعت‌ها بسته به نوع مدل، بین 299 تا 319 دلار متغیر خواهد بود.

منبع : Fossil


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا