فیت‌بیت طی توافق‌نامه‌ای 2.1 میلیاردی به گوگل پیوست

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : فیت‌بیت Fitbit ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : مدیران شرکت تولیدکننده ردیاب‌های‌ تناسب اندام و ساعت هوشمند فیت‌بیت از ماه سپتامبر سال جاری میلادی برای فروش مجموعه خود اعلام آمادگی کرده بودند و بلافاصله پس از اعلام این کمپانی، گوگل آمادگی خود را برای خرید شرکت فیت‌بیت اعلام نمود. شایعات مرتبط با این معامله از اوایل هفته گذشته به تدریج اوج گرفت و در نهایت در روز جمعه 1 نوامبر سال جاری میلادی (10 آبان 1398) گوگل به صورت رسمی از اعلام توافق برای خرید فیت‌بیت خبر داد. به این ترتیب هولدینگ آلفابت، به عنوان شرکت مادر گوگل، با پرداخت 2.1 میلیارد دلار، فیت‌بیت را طی قراردادی خریداری کرد که انتظار می‌رود در سال 2020 به سرانجام برسد.

کمپانی آمریکایی فیت‌بیت که سابقه طولانی در زمینه تولید دستگاه‌های پوشیدنی دارد، نخستین بار در آگوست 2017 با عرضه Fitbit Ionic بخت خود را در حوزه ساعت‌های هوشمند آزمود؛ محصولی که البته چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفت. ظاهرا از یک سو صفحه‌نمایش بزرگ این ساعت چندان برای بانوان مطلوب نبوده و از سوی دیگر تعداد اپلیکیشن‌های حاضر در این اسمارت‌واچ نیز به اندازه‌ای نبوده که بتواند توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. پس از آن، فیت‌بیت در سال میلادی گذشته، به هدف رقابت با اپل، محصول جدیدی را با نام Versa معرفی کرد که از نظر ظاهری شباهت زیادی با اپل‌واچ داشت. این شرکت اخیرا هم از نمونه تازه ساعت‌های هوشمند خود با نام Versa 2 رونمایی کرده است که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به سازگاری با دستیار هوشمند الکسای آمازون اشاره کرد. هرچند احتمالا پس از این توافق و با توجه به حضور Google Assistant، در آینده شاهد این قابلیت و یکپارچه‌سازی با دستیار آمازون نخواهیم بود.

گزارش موسسه پژوهشی Strategy Analytics نشان می‌دهد که اپل از اواخر سال 2018، حدود نیمی از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند را از نظر تعداد دستگاه عرضه‌شده در اختیار داشته است. کارشناسان عقیده دارند که فیت‌بیت پس از افزایش محبوبیت ساعت‌های هوشمند اپل، با دشواری در عرضه و فروش اسمارت‌واچ‌‌های خود مواجه شد و بر همین اساس با توجه به فروش کمتر از انتظار دو محصول مقرون‌به‌صرفه و جدید Inspire HR و Versa Lite پیش‌بینی درآمد سالانه خود را در گزارش ماه جولای کاهش داد. حال منابع خبری گزارش داده‌اند که قیمت سهام این شرکت بعد از رسانه‌ای شدن خبر پیوستن به گوگل در روز دوشنبه هفته گذشته شاهد رشد 28 درصدی بوده و پس از اعلام رسمی توافق میان دو کمپانی، مجددا با 15 درصد افزایش به 7.10 دلار رسیده است. بالاترین قیمت سهام فیت‌بیت به 5 آگوست سال 2015 باز می‌گردد که تنها چند ماه پس از عرضه اولیه سهام شرکت با قیمت 30.40 دلار، با بیش از 50 درصد رشد به 51.90 دلار رسیده بود. ظاهرا پس از انجام این معامله، سهامداران فیت‌بیت به ازای هر سهم 7.35 دلار پول نقد دریافت خواهند کرد.

بنا بر اعلام گوگل خرید فیت‌بیت نه تنها فرصتی را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در پلتفرم Wear OS و معرفی دستگاه‌های پوشیدنی اختصاصی گوگل (Made by Google wearable devices) ایجاد می‌کند، بلکه خبر خوب برای کاربرانی محسوب می‌شود که امیدوارند روزی مچ دست‌شان را با ساعت هوشمند پیکسل واچ آراسته سازند.

فیت‌بیت تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه از محصولات پوشیدنی خود را به فروش رسانده است و میلیون‌ها کاربر فعال دارد. این شرکت در گزارش مطبوعاتی خود بر تداوم سازگاری محصولاتش با سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS خبر داده است. افزون بر این، کاربران محصولات این شرکت پس از پیوستن به گوگل، هیچ تغییری در روش کنترل داده‌های شخصی خود مشاهده نخواهند کرد. گوگل در همین رابطه اعلام کرده است که « ما در خصوص اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط پوشیدنی‌ها و دلیل این گردآوری، همچون محصولات دیگرمان، کاملا شفاف خواهیم بود و هرگز اطلاعات شخصی کاربران را به کسی نخواهیم فروخت. داده‌های [مرتبط با] تندرستی و سلامتی کاربران فیت‌بیت در برنامه‌های تبلیغات گوگل مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و امکان بازبینی، انتقال یا پاک کردن داده‌ها در اختیار کاربران فیت‌بیت قرار خواهد گرفت.»

پس از اعلام این خبر، ریک اوسترلو (Rick Osterloh)، رئیس بخش سخت‌افزاری گوگل، در یک پست وبلاگی به توضیح این مسئله پرداخته است که خریداری فیت‌بیت چگونه به گوگل برای تحقق بلندپروازی‌های مرتبط با سیستم‌عامل اختصاصی اسمارت‌واچ‌های این کمپانی یاری خواهد رساند. به گفته اوسترلو «ما با همکاری نزدیک با تیم متخصصان فیت‌بیت و گردهم آوردن بهترین [فرایندهای] هوش مصنوعی، نرم‌افزار و سخت‌افزار، می‌توانیم به روند نوآوری در حوزه پوشیدنی‌ها سرعت بخشیم و محصولاتی را برای شمار بیشتری از افراد در سراسر جهان تولید کنیم». از دید او، گوگل همچنان به Wear OS و شرکای تجاری این اکوسیستم متعهد است و در همکاری نزدیک با فیت‌بیت به دنبال ترکیب بهترین ساعت‌های هوشمند خود با پلتفرم‌های ردیاب تناسب اندام است.

سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیریت تولید اندروید، گوگل پلی و Wear OS ضمن اشاره به اهمیت فناوری پوشیدنی‌ها از نگاه گوگل، این توافق را فرصت هیجان‌انگیزی برای استفاده از سیستم‌عامل Wear OS ارزیابی می‌کند. او در ادامه همچون اوسترلو از اشتیاق خود برای همکاری با فیت‌بیت برای ترکیب بهترین پلتفرم‌های ساعت هوشمند و اپلیکیشن‌های سلامتی و همچنین توانمندسازی شرکای تجاری گوگل به منظور تولید نسل جدید محصولات پوشیدنی‌ سخن گفته است.

همان طور که می‌دانید گوگل با آن که مجوز استفاده از سیستم‌عامل پوشیدنی خود یعنی Wear Os را در اختیار شرکت‌های ساعت‌سازی همچون فسیل قرار می‌دهد، اما هنوز موفق به ساخت نخستین ساعت هوشمند خود نشده است. اوایل سال گذشته میلادی بود که گزارش‌هایی در خصوص خرید مالکیت معنوی فسیل از سوی گوگل به مبلغ 40 میلیون دلار منتشر شد، اما اندکی بعد مشخص شد که این خبر صرفا با استخدام پنهانی 20 مهندس این شرکت در گوگل مرتبط بوده است. حال گوگل با خرید فیت‌بیت به دامنه وسیعی از امکانات این کمپانی، از مهندسان و دارایی‌های معنوی تا تحقیق و توسعه و قابلیت‌های ردیابی تناسب اندام دسترسی خواهد داشت که همگی برای ساخت و ارائه پیکسل واچ اهمیت‌ دارند. البته هنوز مشخص نیست که آیا چنین ساعت هوشمندی به زودی تولید و عرضه خواهد شد، اما به نظر می‌رسد که گوگل در ابتدا مدتی را صرف بررسی دقیق نقاط قوت و قابلیت‌های فیت‌بیت خواهد کرد. در واقع با آنکه ممکن است اسمارت‌واچ اختصاصی گوگل حتی تا سال آینده نیز معرفی نشود، اما با احتمال زیاد به دست آوردن مالکیت فیت‌بیت در نهایت به تولید پیکسل واچ خواهد انجامید. به علاوه، خرید فیت‌بیت به گوگل کمک می‌کند تا استراتژی سخت‌افزاری رایانش محدوده‌ای (یا ambient computing) خود را گسترش دهد. راهبردی که در آن، ابرشرکت آمریکایی به دنبال حضور در تمام بخش‌های زندگی کاربران است. گوگل بلندپروازی‌های مرتبط با تندرستی و سخت‌افزار خود را با معرفی چندین محصول جدید در ماه اکتبر نشان داده است که از آن جمله می‌توان به گوشی هوشمند Pixel 4 اشاره کرد. همچنین مدیر عامل پیشین شرکت Geisinger Health نیز سال 2018 به استخدام گوگل درآمد تا راهبردهای مربوط به حوزه سلامت را در این شرکت به صورت تخصصی مدیریت نماید.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا